Byta hjullager bak
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Byta hjullager bak
Har kommit fram till att jag behöver byta höger hjullager bak.
Nu är då självklart frågan; hur gör man?
Skall väl tillägga att jag troligen har samma som hjullager som 944an bak med tanke på att det enligt uppgift skall vara 944ans hjulupphängningar runt om på den 924 som vi har.
Någon som har erfarenhet av dylikt arbete?
Nu är då självklart frågan; hur gör man?
Skall väl tillägga att jag troligen har samma som hjullager som 944an bak med tanke på att det enligt uppgift skall vara 944ans hjulupphängningar runt om på den 924 som vi har.
Någon som har erfarenhet av dylikt arbete?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kollade just Mekonomens sida... det är samma hjullager sats till 924 och 944 så det behöver man iaf inte tveka om vilken man skall köpa... (691:- kostade satsen).
Men hur svårt är det att byta då?
Men hur svårt är det att byta då?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Verkar svara på mina frågor själv... hittade en bra beskrivning på Clark's garage:
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-09.htm
Tar dock mer än gärna lite erfarenheter från er som gjort jobbet förut...
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-09.htm
Tar dock mer än gärna lite erfarenheter från er som gjort jobbet förut...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Det är ju hjullager bak som det är frågan om.. men om du får samma problem fram så kan du kolla i vår FAQ
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=30
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=30
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
-
- NA-Poster
- Posts: 25
- Joined: 2004-04-09 23:09:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
Gjorde det exakt samma jobb för ca en månad sen... Ska försöka rekapitulera det så gott det går
1 Lyft upp bilen, ta lös hjulet, säkra den ordentligt
2 Ta lös drivaxeln (hjulsidan) hängupp den sätt gärna en plastpåse över knuten så du inte får in nått där...
3 Lossa bulten till hjulaxeltappen tror det va en 32a, den e dragen med drygt 400nm så jag la ett järnspett mellan hjulbultarna åsså drog jag med ett 3/4" dragskaft å en meterslång förlängare, här får du slita lite *hehe*
4 Ta lös bromskalippern
5 Bort med bromsskivan
6 Knacka försiktigt ut axeltappen, ta bort spacern som sitter bakom bromsskivan
7 Sen är det bara att ta bort packboxar och därefter knacka ut lagerbanorna
Montering sker givetvis i omvänd ordníng, å glöm för allt i världen inte att fetta in det främre nållagret ordentligt vidare bör du nog byta saxsprinten som säkrar hjulaxlen. Lufta bromsarna ordentligt efter montering, köp en burk bromsvätska så du har att fylla på med...
Man kan lätt få för sig att det tar mer tid än det i verkligheten gör, du fixar det lätt på 3-4h om du har tillgång till verktyg och det bara jävlas lite lagom.
Lycka till hoppas att jag inte glömde nått som inte är helt självklart
1 Lyft upp bilen, ta lös hjulet, säkra den ordentligt
2 Ta lös drivaxeln (hjulsidan) hängupp den sätt gärna en plastpåse över knuten så du inte får in nått där...
3 Lossa bulten till hjulaxeltappen tror det va en 32a, den e dragen med drygt 400nm så jag la ett järnspett mellan hjulbultarna åsså drog jag med ett 3/4" dragskaft å en meterslång förlängare, här får du slita lite *hehe*
4 Ta lös bromskalippern
5 Bort med bromsskivan
6 Knacka försiktigt ut axeltappen, ta bort spacern som sitter bakom bromsskivan
7 Sen är det bara att ta bort packboxar och därefter knacka ut lagerbanorna
Montering sker givetvis i omvänd ordníng, å glöm för allt i världen inte att fetta in det främre nållagret ordentligt vidare bör du nog byta saxsprinten som säkrar hjulaxlen. Lufta bromsarna ordentligt efter montering, köp en burk bromsvätska så du har att fylla på med...
Man kan lätt få för sig att det tar mer tid än det i verkligheten gör, du fixar det lätt på 3-4h om du har tillgång till verktyg och det bara jävlas lite lagom.
Lycka till hoppas att jag inte glömde nått som inte är helt självklart

I luften gör det inte ont...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kanon! Tack för all hjälp!
Har också pratat med herr "Porrsche" via telefon (tack för PMet!) och fått reda på att det kanske inte alls är lagret utan att jag helt enkelt inte vågar dra muttern tillräckligt hårt... verkar som man knappt kan dra den för hårt... så nästa steg blir att bara ta i så mycket jag orkar och sen provköra...
Kanske slipper jag byta lager trots allt!
(tänkte passa på och kolla den andra sidan också samtidigt...)
Har också pratat med herr "Porrsche" via telefon (tack för PMet!) och fått reda på att det kanske inte alls är lagret utan att jag helt enkelt inte vågar dra muttern tillräckligt hårt... verkar som man knappt kan dra den för hårt... så nästa steg blir att bara ta i så mycket jag orkar och sen provköra...

Kanske slipper jag byta lager trots allt!
(tänkte passa på och kolla den andra sidan också samtidigt...)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Andy
- S-Poster
- Posts: 87
- Joined: 2004-03-29 11:55:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Får man fråga hur du kom fram till att du behövde byta lager?
Jag har missljud från höger bakre hjulhus och en polare som är bilhändig sa att det kunde vara lagret.
Vilken bult menar du som man ska våga dra åt hårt?
Tacksam för svar //Andy
Jag har missljud från höger bakre hjulhus och en polare som är bilhändig sa att det kunde vara lagret.
Vilken bult menar du som man ska våga dra åt hårt?
Tacksam för svar //Andy
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************
-
- NA-Poster
- Posts: 25
- Joined: 2004-04-09 23:09:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Update på problemet: Har ännu inte fått ihop verktyg så det funkar att dra. Har en 36mm hylsa (viss har 32mm mutter och vissa har 36mm, jag har 36...) men till den behöver jag 3/4" skaft vilket jag förståss inte hade innan... ska fara förbi biltema vid tillfälle och skaffa det... 98:- tror jag det kostade... pajjar det så pajjar det... men så pass kraftiga prylar ska väl hålla för 400Nm... 
Återkommer när jag vet om det funkar eller ej...
PS. Jag är inte galen... jag jobbar med nattjobb inatt därav är jag uppe ännu... DS.

Återkommer när jag vet om det funkar eller ej...
PS. Jag är inte galen... jag jobbar med nattjobb inatt därav är jag uppe ännu... DS.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
För någon vecka sedan så hade jag ett misljud från bakvagnen.
Trodde klart att det var ett lager.. visade sig att jag ej dragit åt två stycken bultar på fälgen så den satt o glappa.
De som tror att man kan dra en hjulbult i aluminiun hur hårt som helst mot en aluminium fälg.. har helt fel....
TROR 130nm ska det vara på hjulbultarna...
Har en fråga med.. vågar man fetta upp de koniska banorna på bultarna för de ej ska fastna i fälgen om man drar lite hårdare.
/Claves
Trodde klart att det var ett lager.. visade sig att jag ej dragit åt två stycken bultar på fälgen så den satt o glappa.
De som tror att man kan dra en hjulbult i aluminiun hur hårt som helst mot en aluminium fälg.. har helt fel....
TROR 130nm ska det vara på hjulbultarna...
Har en fråga med.. vågar man fetta upp de koniska banorna på bultarna för de ej ska fastna i fälgen om man drar lite hårdare.
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
Drar alltid mina hjulmuttrar/bultar med 80nm och har aldrig varit med om att det lossnat. Tror det är viktigare med jämn åtdragning på bultarna än hård åtdragning.claves wrote:De som tror att man kan dra en hjulbult i aluminiun hur hårt som helst mot en aluminium fälg.. har helt fel....
TROR 130nm ska det vara på hjulbultarna...
Har en fråga med.. vågar man fetta upp de koniska banorna på bultarna för de ej ska fastna i fälgen om man drar lite hårdare.
/Claves
Klart du vågar använda fett, bättre upp är kopparpasta, skyddar bra samt tål väldiga temperaturförändringarna. Har dock aldrig varit med om att koniska bultar fastnat i fälgen, smörjer enbart gängorna.
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
-
- NA-Poster
- Posts: 25
- Joined: 2004-04-09 23:09:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Porsche specar 130 resp 120 Nm (olika årsmodeller), så 80 Nm låter rätt lågt även om det säkert funkar för det mesta.
130 Nm känns dock rätt lite när man drar, ofta drar man nog för hårt om man inte har momentnyckel.
Tror inte heller att kopparpasta är så bra med tanke på galvanisk korrision
Det har väl aldrig funnits hjulbultar i alu? Vet att det finns muttrar i ngn mycket lätt legering, men knappast bultar väl?
130 Nm känns dock rätt lite när man drar, ofta drar man nog för hårt om man inte har momentnyckel.
Tror inte heller att kopparpasta är så bra med tanke på galvanisk korrision
Det har väl aldrig funnits hjulbultar i alu? Vet att det finns muttrar i ngn mycket lätt legering, men knappast bultar väl?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
Pratade med Alvén-Ingvarsson för några år sedan när jag köpte fälgar av dem, de rekommenderade 70-90 nm åtdragningsmoment till alla alufälgar. Kört med 80 nm sedan dess problemfritt. Men om Porsche rekommenderar mer är väl inte det fel.
Har heller ingen som helst erfarenhet av att alufälgarna korroderat, kanske gör det med åren... Brukar även applicera tunt med kopparpasta på fälgarnas anliggningsyta och det funkar bra. Skall dock införskaffa lite alupasta och se om det går lika bra.
Det där med galvanisk korrosion låter otäckt, precis som på båten, men där kör man ju med offeranoder. Kanske är lite zink i balansvikterna
Har heller ingen som helst erfarenhet av att alufälgarna korroderat, kanske gör det med åren... Brukar även applicera tunt med kopparpasta på fälgarnas anliggningsyta och det funkar bra. Skall dock införskaffa lite alupasta och se om det går lika bra.
Det där med galvanisk korrosion låter otäckt, precis som på båten, men där kör man ju med offeranoder. Kanske är lite zink i balansvikterna

8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
-
- NA-Poster
- Posts: 25
- Joined: 2004-04-09 23:09:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users