KRIS - haveri! Toppmeck 924. *newbie*

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

Turbo-Puh wrote:Patand, kikade lite på din förra tråd och fick lite info där oxå.

/xxx
Bra! :D

Mikael Larsson
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2004-03-31 11:35:24
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Märsta
Contact:

#17 Post by Mikael Larsson »

Då förstår jag att du bara skall byta toppen. Men då är det ju inte så svårt att byta. Vet du vart du har tändmarkering på svänghjulet och att det stämmer med verkligheten (Gör inte det på min). Jag böt ju topplockspackninen på min nyss. Har 75 mil kvar tills det är dags att efterdra den. Med min så släppte vi på insuget och lät grenröret sitta kvar på plats. Släppte det främre röret som ändå skulle bytas. Men packningen till den ingår inte i sotningssatsen som du bör köpa/köpt. Utan då får du släppa på grenröret. Men annars är det ju bara att lyfta ventilkåpan och skruva av toppen och sedan lägga på den nya och skruva ihop för att sedan ställa tändningen enligt boken så borde du få snurr på grejerna. I vilken ordning och moment du skall dra toppen står också i boken, annars brukar det kunna följa med ett papper i sotningssatsen.
Mvh Micke
Porsche 924 N/A -80 Skrotad
Porsche 924 Targa N/A -84 Pendlarbilen
Porsche 924 Targa N/A -85 Vinterprojekt 2014-15

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#18 Post by patand »

Turbo Puh: Hade du möjlighet att fixa utdrag ur Haynes angående ventiljusteringen? *borde gå och köpa den där boken någon gång...*

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#19 Post by notetoself »

Patand: Ja, det ska väl kunna ordnas vid tillfälle...

Micke: Sotningssats? vad är det? menar du
topplockspackningen?
Man måste alltså efterdra den?
Märkningen som finns på vevaxelskivan stämmer iaf...
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Mikael Larsson
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2004-03-31 11:35:24
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Märsta
Contact:

#20 Post by Mikael Larsson »

I en sotningssatsen ingår dom flesta packningarna... fick tips om att Mekonomen (I upplansväsby) kan ta fram dem till ett pris kring 900 spänn. Vet inte om alla butiker är lika hjälpsamma. Inget som finns i deras sortement annars. Om jag inte minns fel så skall toppen först dras 40nm för att sedan dras igen då med 80nm. Efter det skall du köra 100mil innan du skall släppa något på skruvarna innan du skall dra dem med 90nm. I haynesboken står det i vilken ording du ska släpa/dra skruvarna för att toppen inte skall slå sig!
Mvh Micke
Porsche 924 N/A -80 Skrotad
Porsche 924 Targa N/A -84 Pendlarbilen
Porsche 924 Targa N/A -85 Vinterprojekt 2014-15

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#21 Post by notetoself »

Det blev en sotningssats från autoprodukter ca
100m härifrån. 880 kr... Men då var det med
ventiltätningar och hela kittet. Behövde dock
bara topplocks, insugs och grenrörspackning men
det var det som de kunde erbjuda.
Ja, jag har sett i haynes om hur man drar toppen.

Du har inte koll på torxstorleken?

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#22 Post by ninetofour »

Turbo Puh jag skulle villja komma över till Uddevalla när du skall byta toppen för att få ett studiebesök, vem vet förr eller senare rasar väl min bil också.
Hade det inte varit billigare att köpa tätningssatsen på biltema? :roll:
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

Mikael Larsson
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2004-03-31 11:35:24
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Märsta
Contact:

#23 Post by Mikael Larsson »

Har tyvär inte koll på storleken där! Tog en en ur bitssatsen som passa. Var inte i mitt garage heller, så jag kan inte kolla upp det till imorron vilken storlek det var. Skall du köpa så är det ju bara att lyfta på ventilkåpan och titta... så ser du ungefär vilken storlek det är... sedan är det bara att åka ner och köpa en billig sats på biltema eller dyl.
Mvh Micke
Porsche 924 N/A -80 Skrotad
Porsche 924 Targa N/A -84 Pendlarbilen
Porsche 924 Targa N/A -85 Vinterprojekt 2014-15

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#24 Post by notetoself »

Micke:
Ja, givetvis. Dock använder man ju inte så stora
torx särskilt ofta så jag tänkte göra det lätt för
mig att bara köpa rätt storlek =)

Fredde:
Kollade på deras hemsida och jag kunde inte se
att de skulle ha den där. Även om de skulle ha
det så skulle jag nog köpt den på a-prod ändå
eftersom jag har rätt fet rabatt där genom
dels företaget samt även mina bilprojekt.
Givetvis får du komma på studiebesök.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#25 Post by patand »

Turbo-Puh wrote:Givetvis får du komma på studiebesök.
Ta bilen på släp till linköping på lördag så kan vi alla få se hur det går till och du kan få massa goda råd! ;-) Skämt och sido, synd att du skulle råka ut för detta på din nästan SBP klara 924. :(
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#26 Post by notetoself »

Ja, lite surt. Jag skulle besiktad idag annars...

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#27 Post by notetoself »

Jag tänkte btw att jag skulle försöka dokumentera
sågott det går med bilder å shit...

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#28 Post by patand »

Turbo-Puh wrote:Jag tänkte btw att jag skulle försöka dokumentera
sågott det går med bilder å shit...

/x
:D Låter kanon!

Lite OT nu: Börjar bli dags att ha en riktig "tech section" på siten tycker jag. Där man kan lägga in guider med bilder. Underlättar enormt för en när man har en bra guide när man ska göra något nytt på bilen.

Varför inte helt enkelt göra guiderna i Word format och bara lägga in en sida på siten där man kan ladda ner dem? Enkelt fixat och lätt för folk att göra guiderna? Eller är PDF format bättre (inte alla som kan skapa PDF filer iof)? Eller något annat sätt?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#29 Post by notetoself »

Jätte-OT; Det finns gratis pdf-writers på nätet som
man installerar som skrivare.

http://www.cutepdf.com/ - t.ex.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#30 Post by headline »

Bytt toppen har jag gjort och det tog lite längre tid än en helg. Iofs var det första gången och jag slipade in ventiler, bytte ventiltätningar osv... Köpte en torxsats på biltema för typ 129 spänn. Sotningssats finns inte på Biltema.

Kamremmen var jobbig att få av gå det är väldigt tajt mellan oljepumpsremskivan och blocket.

Sen finns det olika toppskruvar beroende på årsmodell så skruva av kåpan och kolla!

Dessutom ska de olika skruvarna dras på olika sätt. En modell behöver inte efterdras, det har med olika sträckgräns och så. Köpte en reservdelsmotor och det var olika skallar. (-79 och -81)

Skulle dra ett visst moment och sen vinkeldra 90 eller 180 grader men det blev så hårt att jag slutade dra när det blev runt 100 Nm.

Det där med att byta skruvar har med att man drar dom nära sträckgränsen och man kan få en plastisk deformation....meeeeeen jag tror nog inte det är något problem i våra "high-performance"-motorer....
Man ska nog vara lite mer noga på turbon och om man planat blocket!

Kör med kopparpasta på gängorna och mellan skalle och bricka så du får ett jämnare moment + att det blir lättare att lossna vid nästa ras..... :twisted:


Bilen jag köpte behövde "bara" ett toppbyte och det var ett tag sen jag köpte den!

Det blir nog bra det där!

Lycka till!

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users