Bromsbelägg
-
- NA-Poster
- Posts: 45
- Joined: 2004-04-15 07:47:50
- Contact:
Bromsbelägg
Tänkte byta bromsklossar, har gjort det förut på Saab men ej på Porsche.
Största frågan är hur man "vevar" tillbaka cylindrarna som trycker klossarna mot skivan. (På Saab så är de bara en insexskruv att skruva på).
Någon som har en utförlig beskrivning på hur kloss byte går till!?!
Mycket tacksam för svar!
Största frågan är hur man "vevar" tillbaka cylindrarna som trycker klossarna mot skivan. (På Saab så är de bara en insexskruv att skruva på).
Någon som har en utförlig beskrivning på hur kloss byte går till!?!
Mycket tacksam för svar!
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Bromsbelägg
Man behöver inte "veva" tillbaka kolvarna, det är special på saab att det är så. På Porschen så bara trycker man tillbaka dom.sssswe wrote:Tänkte byta bromsklossar, har gjort det förut på Saab men ej på Porsche.
Största frågan är hur man "vevar" tillbaka cylindrarna som trycker klossarna mot skivan. (På Saab så är de bara en insexskruv att skruva på).
Någon som har en utförlig beskrivning på hur kloss byte går till!?!
Mycket tacksam för svar!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Vet inte vilken modell du har men på en n/a är det bara att plocka bort de två decimeterlånga sprintarna (kan behöva knacka loss dom om dom sitter hårt)
Sen tar man bara en stor polgrip och trycker tillbaka kolven.
Då är det bara att plocka ut de gamla beläggen och sätta i de nya. Går på 10 minuter om man har tur.
Sen tar man bara en stor polgrip och trycker tillbaka kolven.
Då är det bara att plocka ut de gamla beläggen och sätta i de nya. Går på 10 minuter om man har tur.
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Posts: 334
- Joined: 2004-03-29 21:28:23
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
- Location: Staffanstorp, Skåne
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Röde Baron
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2004-03-31 18:44:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-04-15 22:41:21
- Contact:
Eller så har du kolsyrad bromsvätska, "big bubbles, lotsa trouble"Röde Baron wrote:Mike-DK wrote:Glöm inte att lösa locket på bromsvätskabehållaren, annars blir det svårt att trycka tilbaka kolven!![]()
Har aldrig lyft på locket på någon av mina bilar (Volvo Nissan Porsche). Men så är jag duktigt stark åxå![]()

Byta belägg (iaf i Turbon) är bland det lättaste som finns. Tar en halvtimme på 4 hjul. Kan rekomendera Biltemas kolutpressningsverktyg. Det behövs väl inte, men det går lite fortare och är lite enklare.
-
- NA-Poster
- Posts: 45
- Joined: 2004-04-15 07:47:50
- Contact:
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Börja med Oket längst bort från huvudcylindern,dvs höger bak,lufta en nippel i taget,glöm inte att fylla på bromsvätska efterhand.
Eh..dum fråga kanske men du vet väl att medans du öppnar o stänger nippeln ska bromspedalen vara nedtryckt?
Eller om du har satt huvudbromscylinder under tryck går ju bra med!
Eh..dum fråga kanske men du vet väl att medans du öppnar o stänger nippeln ska bromspedalen vara nedtryckt?
Eller om du har satt huvudbromscylinder under tryck går ju bra med!
PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
-
- NA-Poster
- Posts: 45
- Joined: 2004-04-15 07:47:50
- Contact:
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2004-06-10 10:38:33
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users