MSD (6*) till 931

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#1 Post by Pär Hylander »

patand wrote:En fråga Pär... var placerade du MSD lådan?
Jag har inte satt fast den än, den är bara temporärt inkopplat. Det kommer dock att bli på golvet framför passagerarstolen, lågt och en bit bak alltså... Drar upp kablaget längs tranaxeltunneln, upp under instrumentbrädan och ut genom torpedväggen alldeles bredvid tändspolen. Eftersom bara ska kopplas dels till tändspole och fördelarhus som med nödvändigthet finns i motorytrymmet så känns det rimligt att göra så. Övriga inkopplingar är till permanet + och tändlås samt jord. Dessutom behövs det en utgående kabel som kopplas till varvräknaren så att den funkar.

Exakt placering bestäms lite senare, ska även få plats med en spolarvätsketank och pump till vatteninsprutning just där framför passagerarstolen är det tänkt
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#2 Post by easec »

Pär Hylander wrote:
patand wrote:En fråga Pär... var placerade du MSD lådan?
Jag har inte satt fast den än, den är bara temporärt inkopplat. Det kommer dock att bli på golvet framför passagerarstolen, lågt och en bit bak alltså... Drar upp kablaget längs tranaxeltunneln, upp under instrumentbrädan och ut genom torpedväggen alldeles bredvid tändspolen. Eftersom bara ska kopplas dels till tändspole och fördelarhus som med nödvändigthet finns i motorytrymmet så känns det rimligt att göra så. Övriga inkopplingar är till permanet + och tändlås samt jord. Dessutom behövs det en utgående kabel som kopplas till varvräknaren så att den funkar.

Exakt placering bestäms lite senare, ska även få plats med en spolarvätsketank och pump till vatteninsprutning just där framför passagerarstolen är det tänkt
Ett tips som jag har fått från Dragracing världen är att boxen är väldigt känslig för vibrationer! Går lätt i sönder! Kommer att ha min på samma ställen med gummiupphängningar!
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Det kommer dock att bli på golvet framför passagerarstolen, lågt och en bit bak alltså...
Har också haft funderingar på att ha MSDn inne i kupén. Det kanske trots allt är det bästa även om det innebär snäppet mer jobb än att ha den monterad någonstans i motorutrymmet. Ska fundera och undersöka lite mer seriöst någon kväll snart...

Angående varvräknaren så borde den väl funka även om man kopplar in MSDn? Varvräknarens kabel sitter ju ihop med originalkablarna till tändspolen och signalen till de kablarna kommer väl från fördelaren och den signalen borde ju även MSDn behöva?

Eller menar du att du ska dra helt nya kablar mellan fördelare och MSD istället för att skarva på originalkablarna? Jag hade tänkt ändra så lite som möjligt på originalgrejerna så att man kan återställa saker och ting enkelt om man vill ta MSDn ur bilen. Men din bil är ju redan långt från originalskick iof...

:)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Det ska tydligen följa med gummikuddar, men min är begagnad och det var inte med några sådana. Hursomhelst, enklast för mig var att köpa 4 st på bilbuttriks, dom var dock för stora i gängan så jag slipade ner och gängade om (M4?)

Jag har kopplat som så att den gamla tändboxen används inte alls, alltså kopplas befintliga kablar till tändspolen bort och två kablar från MSD kopplas till spolen. Med andra ord dog varvräknaren när jag gjorde. Mycket möjligt och t o m troligt att det går att låta sladden till varvräknaren vara kvar om den går direkt från spolen till varvräknare (?)

I fördelaren går det in en sladd med två poler, den går nog öven den till org tändbox, den klippte jag av och kopplade till MSD. Detta är den enda kabel jag fått klippa av, har man en extra sådan så behöver man ju inte offra den som sitter i orginal härva.

När väl MSD bevisat sig funka så tar jag nog bort org tändbox som sitter långt fram till vänster. Kanske ett kg på bra ställe att spara där.

Det verkar finnas en massa olika sätt att koppla in MSDn.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Jaha... det där var lite nya bud för mig. Man kan alltså skippa original tändbox om man sätter in MSDn? Vad gör originaltändboxen för nytta från början, är den bara där istället för brytarspetsar??

Känner att jag nog inte har så bra koll på tändsystemet... :roll:

Jag hade tänkt koppla in MSDn så enkelt som möjligt, alltså i princip bara "dunka" in den framför tändspolen i kedjan och då använda mig av de kablar som original går till tändspolen som insignal till MSDn. Dvs som det står i kopplingschemat till MSDn (som jag hittade på nätet, då min också är begagnad).

hmmm borde nog också köpa gummikuddar på den där affären...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#6 Post by easec »

Pär Hylander wrote:Det ska tydligen följa med gummikuddar, men min är begagnad och det var inte med några sådana. Hursomhelst, enklast för mig var att köpa 4 st på bilbuttriks, dom var dock för stora i gängan så jag slipade ner och gängade om (M4?)

Jag har kopplat som så att den gamla tändboxen används inte alls, alltså kopplas befintliga kablar till tändspolen bort och två kablar från MSD kopplas till spolen. Med andra ord dog varvräknaren när jag gjorde. Mycket möjligt och t o m troligt att det går att låta sladden till varvräknaren vara kvar om den går direkt från spolen till varvräknare (?)

I fördelaren går det in en sladd med två poler, den går nog öven den till org tändbox, den klippte jag av och kopplade till MSD. Detta är den enda kabel jag fått klippa av, har man en extra sådan så behöver man ju inte offra den som sitter i orginal härva.

När väl MSD bevisat sig funka så tar jag nog bort org tändbox som sitter långt fram till vänster. Kanske ett kg på bra ställe att spara där.

Det verkar finnas en massa olika sätt att koppla in MSDn.
Inkopplingsschemat finns på länken som finns här på forumet. Jag kommer att göra likadant nu när jag skall ha semester! /Mats
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Jag har lite problem att få MSDn att fungera som den ska, den verkar vara otroligt känslig för att spänningen sjunker i elnätet på bilen. T.ex kan jag absolut inte slå på huvudstrålkastarna för då dör den på en gång. Funderar på om det kan ha att göra med att jag fortfarande har kvar original tändsystem i "serie" med MSDn och vill nu veta lite mer om hur MSDn kopplas in.
Pär Hylander wrote:I fördelaren går det in en sladd med två poler, den går nog öven den till org tändbox, den klippte jag av och kopplade till MSD. Detta är den enda kabel jag fått klippa av, har man en extra sådan så behöver man ju inte offra den som sitter i orginal härva.
Måste bara fråga var du kopplade in den någonstans på MSDn.

När jag kopplar originalkablarna från tändspolen till MSDn så är det ju den vita kablen till MSDn som används som "styrkabel" och kopplas till den kabel som original gick till tändspolens minuspol.

När du tar den tvåpoliga kablen direkt från fördelaren för att styra MSDn använder du då MSDns "magneticpickup" ingång som ju är tvåpolig eller använder du dig fortfarande av den vita enkelpoliga kabeln på MSDn?

Vilken pol på den tvåpoliga kablen från fördelaren har du kopplat vart?

Hoppas mina frågor går att förstå...

Funderar också på om monteringen av själva MSD lådan kan ha med saken att göra, min MSD hamnade uppochner under intrumentbrädan. Läste på hemsidan deras att den kan monteras hursomhelst utom just upp och ner, men också att anledningen till att inte montera den helt upp och ner berodde på att fukt då inte kunde rinna ut ur lådan och eftersom jag monterade den inuti kupén så antog jag att fukt inte skulle vara ett problem... men hör nu ett "surrande" ljud itakt med tändningarna från MSD lådan som jag tror att jag inte hörde innan jag monterade den upp och ner.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#8 Post by GLind »

Fråga:

Vad är en MSD? Antar från dialogen att det har med modifierad tändning att göra.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

GLind wrote:Fråga:

Vad är en MSD? Antar från dialogen att det har med modifierad tändning att göra.
http://www.msdignition.com/


:)

EDIT: Förresten, M S D står för Multiple Sparc Discharge dvs MSD systemen är gjorda för att ge ett gäng gnistor direkt efter varandra för att förbättra förbränningen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Bytte idag spole till en "berömda" torra spolen från biltema samt att jag köpte nytt laddningsrelä på samma firma. Det verkar ha gjort susen dessa båda uppdateringar för nu kunde jag minsann få bilen att fortsätta gå även när man slog på halvljuset. :)

Men råkade ut för något annat istället... efter en liten stund så la bilen av och när jag skulle starta den igen så ville inte startmotorn gå runt alls och ett fint litet rökmoln steg upp från motorns nedre regioner... :(

Har inte hunnit så långt så jag kunnat konstatera om startmotorn lagt av helt eller vad som hänt, men verkar ju som kortis eller något liknande. För inte borde väl startmotorn ta stryk av att laddningsspänningen är lite högre än tidigare?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

patand wrote: Måste bara fråga var du kopplade in den någonstans på MSDn.

.

Nej inte den vita, grön och lila tror jag jag använde till fördelaren
Svart och orange till spolen
Jorden lär vara viktig att den är riktigt bra, står det i pappren.
Sen ska ju spänningsmatning vara rejäl oxo, jag har kopplat in mig direkt på kraftiga kablen från batteriet

Använde schemat nedan

Image
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Nej inte den vita, grön och lila tror jag jag använde till fördelaren
Svart och orange till spolen
Jorden lär vara viktig att den är riktigt bra, står det i pappren.
Sen ska ju spänningsmatning vara rejäl oxo, jag har kopplat in mig direkt på kraftiga kablen från batteriet
Som jag misstänkte då... :) Får se om jag ska göra om det efter samma mönster när jag vet att MSDn funkar som den ska. Lätta bilen från original tändbox vore ju inte fel. (Spänningsmatningen har jag kopplad direkt på batteriet och jorden sitter skruvad i nyborrat hål i karosssen ca 20 cm från batteriets jordning).

MSDn verkade funka bra när jag fick dit ny spole och laddningsrelä, han dock inte provköra innan nya problem uppstod som sagt. Ska skruva bort startmotorn idag för att se om den är helt död eller om någon kabel brann upp... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

Kan glatt meddela att problemet med startmotorn löste sig ganska enkelt. Det visade sig vara en kabelstump som går in till lindningarna på motorn från solenoiden som hade gått av (har sett att den varit lite halvkass redan i vintras när jag monterade startmotorn).

Fixade till kabeln och sen funkade startmotorn igen! :D

Så äntligen kunde jag provköra med MSDn fungerande. Blev dock lite besviken då det visade sig att motorn ville spika vid ett par tillfällen på höga varv med MSDn inkopplad och även att det ibland verkade som att den inte tände som den skulle ens vid lugnare gaspådrag. Kändes lite "ryckigt". Så jag stannade och kopplade ur MSDn (har kopplat så att jag lätt kan byta) och körde med originalupsättningen (förutom att jag har ny spole nu) och det funkade utmärkt, bilen drar bra och ingen tendens till spikningar. Med bytet av spolen så märks det att bilen går jämnare än med den gamla spolen faktiskt, märks mest på tomgång.

Har en liten aning om att MSDns kontakter mot spolen kanske glappar lite, känns som de sitter lite dåligt. Ska prova i morgon om det hjälper att försöka åtgärda det men tycker inte att det borde glappa så pass så att det förlorar kontakten helt. Men vem vet, värt att prova är det iaf. Sista jag försöker blir att montera MSDn annorlunda så att den inte sitter upp och ner. Hjälper inte något av dettta så har jag slut på idéer angående varför MSDn inte funkar på min bil... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

patand wrote:En fråga angående MSDn. Fick du lov att ändra tändingen något när du installerade den? Dvs backa tändningen eller så? Jag har ju problem med att när jag kopplar in MSDn så spikar motorn vid last! :shock:

Jag och MickeJ diskuterade det hela lite och är väl iof inne på att det kanske spökar pga jag använder tändpulserna som kommer från original tändmodul som trigger till MSDn. Kanske är vettigare att koppla in det som du gjort direkt på (hall?)givaren som sitter i fördelaren?

Antar att man då kopplar till den korta svarta kablen som är tvåpolig? Eller hur kopplade du in givaren till MSDn? Gärna en bild... säger ju mer än tusen ord... :)
Nej, jag kan inte erindra mig att det ville göra så efter installation.

Jag har visserligen lite småstrul just nu eftersom jag kör med svetsad fördelare, för lågttänt på höga mellanregister (hög EGT) och för högtänt på höga varv (spikrisk). Har dock inte relaterat det till MSD, men det kanske det är?

Tog sladden som går från givaren i fördelaren, klippte av den och kopplade till grön resp lila. Tror inte det spelar roll hur man vänder dom. Tvåledarkablen från givaren är en coax-kabel, alltså centrumledare och ngt som ser ut som skärm.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

Ska nog ta och prova koppla in direkt på fördelaren för att se om det blir bättre. Har en extra "fördelarkabel" liggandes som jag kan använda. :) Tack för god information Pär! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users