Provtrycka för att hitta vacuum/tryck läckage
- HA
- S-Poster
- Posts: 84
- Joined: 2005-07-15 08:43:16
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm/Ekerö
- Contact:
Provtrycka för att hitta vacuum/tryck läckage
Hur provtrycker man lättast för att hitta ev. vacuum/tryck läckor?
Har läst någonstans att man skall täta avgassidan vid test. Behövs det?
Tips på enkel adapter vore oxå bra. Har ej svets.
Har läst någonstans att man skall täta avgassidan vid test. Behövs det?
Tips på enkel adapter vore oxå bra. Har ej svets.
Håkan
Ekerö/Stockholm
Ekerö/Stockholm
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Har också funderingar på det, måste ha en vakum läcka nånstans
Det finns massor av trådar om det på rennlist.
Här har du en
http://forums.rennlist.com/rennforums/s ... p?t=271337

Det finns massor av trådar om det på rennlist.
Här har du en
http://forums.rennlist.com/rennforums/s ... p?t=271337
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Startspray skall väl fungera som på alla andra bilar?
Man sprutar startspray på alla slangar, anslutningar och grejer, om varvtalet ökar när du sprutar någonstans är det troligen ett läckage där, bara att undersöka närmare.

Man sprutar startspray på alla slangar, anslutningar och grejer, om varvtalet ökar när du sprutar någonstans är det troligen ett läckage där, bara att undersöka närmare.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
det svåra är att vissa läckor bara uppstår under laddtryck inte på tomgång.
därför är det bäst att provtrycka hela insuget.
man duschar vatten med lite såpa/diskmedel i så blir det bubblor där det läcker.
därför är det bäst att provtrycka hela insuget.
man duschar vatten med lite såpa/diskmedel i så blir det bubblor där det läcker.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- HA
- S-Poster
- Posts: 84
- Joined: 2005-07-15 08:43:16
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm/Ekerö
- Contact:
Har testat med startspray utan resultat men misstänker som DLS skriver att det ändå läcker någonstans, och då speciellt under tryck.
Infon på Rennlist var kanon. Smidig adapter. Får alltså leta reda på någon typ av lock/mugg/tub man kan gänga i en ventil i.
Dock återstår frågan om att behöva täta avgas? Antar att det kan läcka igenom om både avgas och insugsventil är öppen på någon cyl.
Infon på Rennlist var kanon. Smidig adapter. Får alltså leta reda på någon typ av lock/mugg/tub man kan gänga i en ventil i.
Dock återstår frågan om att behöva täta avgas? Antar att det kan läcka igenom om både avgas och insugsventil är öppen på någon cyl.
Håkan
Ekerö/Stockholm
Ekerö/Stockholm
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 62
- Joined: 2005-05-19 12:29:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Hej
Ett tips som fungerar på de flesta bilar är att tillverka en tätning som passar i slangen till turbons inlopp (om den slangen klarar övertryck) och en till slangen som går in i insuget. Se till att flytta slangen till dumpen till något ställen som är trycksatt och provtryck. Trycksätt lämpligen genom någon nippel i det trycksatta systemet eller tillverka en nippel i en av tätningarna. Tips på tätning är en bit rör med påsvetsat lock.
Några varningar. SKruva fast locken med stor kraft. De flyger iväg långt och smäller som bara f-n när de sticker iväg. Tips två, se till att ha med dumpen när ni testar då de ofta är av dålig kvalite och läcker på höga tryck.
Tipsen med startspray ger jag inte mycket för då det är hur systemet reagerer under övertryck man är intresserad av.
Vill man krångla mer och få med insuget i sitt test kan man plocka ur kamaxeln och låta avgasventilerna täta.
Mvh Mats
Ett tips som fungerar på de flesta bilar är att tillverka en tätning som passar i slangen till turbons inlopp (om den slangen klarar övertryck) och en till slangen som går in i insuget. Se till att flytta slangen till dumpen till något ställen som är trycksatt och provtryck. Trycksätt lämpligen genom någon nippel i det trycksatta systemet eller tillverka en nippel i en av tätningarna. Tips på tätning är en bit rör med påsvetsat lock.
Några varningar. SKruva fast locken med stor kraft. De flyger iväg långt och smäller som bara f-n när de sticker iväg. Tips två, se till att ha med dumpen när ni testar då de ofta är av dålig kvalite och läcker på höga tryck.
Tipsen med startspray ger jag inte mycket för då det är hur systemet reagerer under övertryck man är intresserad av.
Vill man krångla mer och få med insuget i sitt test kan man plocka ur kamaxeln och låta avgasventilerna täta.
Mvh Mats
www.boost242.se
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 62
- Joined: 2005-05-19 12:29:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kul bruksbil Mats... 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users