Provtrycka för att hitta vacuum/tryck läckage

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
HA
S-Poster
Posts: 84
Joined: 2005-07-15 08:43:16
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm/Ekerö
Contact:

Provtrycka för att hitta vacuum/tryck läckage

#1 Post by HA »

Hur provtrycker man lättast för att hitta ev. vacuum/tryck läckor?

Har läst någonstans att man skall täta avgassidan vid test. Behövs det?

Tips på enkel adapter vore oxå bra. Har ej svets.
Håkan
Ekerö/Stockholm

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#2 Post by DLS »

Har också funderingar på det, måste ha en vakum läcka nånstans :(

Det finns massor av trådar om det på rennlist.

Här har du en
http://forums.rennlist.com/rennforums/s ... p?t=271337
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#3 Post by Karl Birgander »

Startspray skall väl fungera som på alla andra bilar? :roll:

Man sprutar startspray på alla slangar, anslutningar och grejer, om varvtalet ökar när du sprutar någonstans är det troligen ett läckage där, bara att undersöka närmare.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#4 Post by DLS »

det svåra är att vissa läckor bara uppstår under laddtryck inte på tomgång.
därför är det bäst att provtrycka hela insuget.
man duschar vatten med lite såpa/diskmedel i så blir det bubblor där det läcker.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
HA
S-Poster
Posts: 84
Joined: 2005-07-15 08:43:16
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm/Ekerö
Contact:

#5 Post by HA »

Har testat med startspray utan resultat men misstänker som DLS skriver att det ändå läcker någonstans, och då speciellt under tryck.

Infon på Rennlist var kanon. Smidig adapter. Får alltså leta reda på någon typ av lock/mugg/tub man kan gänga i en ventil i.

Dock återstår frågan om att behöva täta avgas? Antar att det kan läcka igenom om både avgas och insugsventil är öppen på någon cyl.
Håkan
Ekerö/Stockholm

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#6 Post by DLS »

om du har orginal vakumslangar med gummi t-kors så kolla alla gummi kors först.
hade 2st som var helt spruckna.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by mats ivarson »

Hej

Ett tips som fungerar på de flesta bilar är att tillverka en tätning som passar i slangen till turbons inlopp (om den slangen klarar övertryck) och en till slangen som går in i insuget. Se till att flytta slangen till dumpen till något ställen som är trycksatt och provtryck. Trycksätt lämpligen genom någon nippel i det trycksatta systemet eller tillverka en nippel i en av tätningarna. Tips på tätning är en bit rör med påsvetsat lock.

Några varningar. SKruva fast locken med stor kraft. De flyger iväg långt och smäller som bara f-n när de sticker iväg. Tips två, se till att ha med dumpen när ni testar då de ofta är av dålig kvalite och läcker på höga tryck.

Tipsen med startspray ger jag inte mycket för då det är hur systemet reagerer under övertryck man är intresserad av.

Vill man krångla mer och få med insuget i sitt test kan man plocka ur kamaxeln och låta avgasventilerna täta.

Mvh Mats
www.boost242.se

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#8 Post by DLS »

en volvo raggare här????

Nä men kul att mats ger sina tips :)

OT:
Skaplig bil du bygger :shock:

Mycke problem med lacken läste jag....
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by mats ivarson »

Jag har råkat köpa mig en duktigt modifierad (på insidan) 944 turbo som bruksbil..

:)

Mats
www.boost242.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Kul bruksbil Mats... :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users