vevaxeltätning, oljeläckage - panik!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
headline
Addict

vevaxeltätning, oljeläckage - panik!

#1 Post by headline »

Det kommer olja från vevaxeltätningen... Den verkar ha tryckts ut och ligger mot svänghjulet. Den ska sitta längre in och inte mot svänghjulet.

Hur trycker jag in den utan att riva ner allt? Tätningen är ny.

Image

Bilden är tyvärr ganska dålig.

Detta är väldigt bråttom med så superfixarna får gärna slå sina kloka skallar ihop och komma fram med en dunderlösning. Ska åka på licenskurs nästa fredag och jag har ingen annan bil...

Bilen är en Porsche 944 NA.

Mvh Gustav Hedelin
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#2 Post by 944_Driver »

Ser rätt knepigt ut... Jag lider med dig efter att ha gjort samma upptäckt efter första provturen efter ett motorbyte. Det hade tagit 30 minuter med motorn ute, nu tog det en dag eller nått. Hoppas du löser det enklare!

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

#3 Post by Erol »

det tog ca 1,5 - 2 timmar å riva ner min så jag fick bort tätningen, ska väl tillägga att
det inte var någon stressmeck. Så vi får se hur lång tid det tar och montera ihop allt
imorgon.

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

951master
Turbo-Poster
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS

#4 Post by 951master »

Erol wrote:det tog ca 1,5 - 2 timmar å riva ner min så jag fick bort tätningen, ska väl tillägga att
det inte var någon stressmeck. Så vi får se hur lång tid det tar och montera ihop allt
imorgon.

Mvh Erol
Han pratar om andra änden Erol... :?

Fram, som sagt inga problem... Bak däremot.. Stackare :( inge roligt... dessvärre finns nog ingen annan lösning än att plocka ner kopplingen.. (vad jag kan komma på iallafall) var glad att du inte har en turbo, för de e mycke värre, me wastegate, värmeplåtar å rör som är i vägen...

rätt så enkelt ändå, ner med lådan, bak me transaxeln, bort med kopplingskåpan, fixa, dona, å tebax igen...

borde gå på några timmar me lite stress å glatt humör...

Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

headline
Addict

#5 Post by headline »

hmm...är det lättast att låta motorn sitta och plocka ner lådan i stället?

Tänkte jag måste lyfta motorn men det kanske jag slipper?
Djungeltrix mottages då det troligtvis blir attackmek i helgen!

Hade det varit fram hade jag skrattat mig lycklig! (i sammanhanget)

Men vad har orsakat att tätningen åkt ut? Deformation vid montering eller nåt annat?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#6 Post by Pär Hylander »

På 924/931 är det nog snabbare att låta låda och transaxel vara, man lossar motorn från motofästena och drar fram den så att det blir åtkomlighet och lossa kopplign och svänghjul. Vet inte om det är praktiskt att göra likadant på en 944.

Normalt sett ska en sådan tätning ju har rätt rejäl greppasning utåt, och ska inte kunna röra sig. I framkant av motorn finns ska det vara olika dimension berodende på årgång på motorn, vet ej om det är likananda i bakkant. JAg du ngn minnesbild att tätningen krävde normal mängd småbankning att få på plats? Är du säker på att du fick in den rakt hela vägen så att den inte kantrade och skadades under montering?

Vet inte om det är till ngn glädje, men jag har varit ut för en liknande grej. Glömde banka i en "frysplugg" (typ) som är till en oljekanal för ramlagerna, den hade tagit 20 sekunder att få på plats när motorn var i stativet. Nu blev det istället enligt ovan....
Pär Hylander

headline
Addict

#7 Post by headline »

Jag tyckte att det krävdes för mycket våld för att få i den. Det troligaste är att den skadats på något sätt vid monteringen. Kollade några gånger att den inte blev skadar osv och funderade både en och två gånger innan jag smällde dit den. Kanske finns det olika tätningar precis som du säger. Hart lite svårt att förstå hur har kunnat krypa ut med tanke på det våld som krävdes att få dit den. Nåväl, kommer nog bli attackmek i helgen om jag får tag i ny tätning.

Hoppet har kommit tillbaka något...

Säkra tips på hur man utför operationen på effektivast sätt mottages tacksamt!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

951master
Turbo-Poster

#8 Post by 951master »

headline wrote:hmm...är det lättast att låta motorn sitta och plocka ner lådan i stället?

Tänkte jag måste lyfta motorn men det kanske jag slipper?
Djungeltrix mottages då det troligtvis blir attackmek i helgen!

Hade det varit fram hade jag skrattat mig lycklig! (i sammanhanget)

Men vad har orsakat att tätningen åkt ut? Deformation vid montering eller nåt annat?

Mvh Gustav
Dom gånger jag själv lyft ur motorer ur 944 har jag alltid plockat ner lådan för att få bak transaxeln, som annars skapar massor med problem när du skall lyfta ur motorn PGA. att den sticker in så långt i "motorn", så min rekommendation är att "gå bakvägen"

Mvh/R

headline
Addict

#9 Post by headline »

951master wrote:
Dom gånger jag själv lyft ur motorer ur 944 har jag alltid plockat ner lådan för att få bak transaxeln, som annars skapar massor med problem när du skall lyfta ur motorn PGA. att den sticker in så långt i "motorn", så min rekommendation är att "gå bakvägen"

Mvh/R
Menar du att du plockar ner lådan för att få ut motorn eller menar du att jag ska låta motorn sitta i sina fästen och plocka bort transaxeln och kan göra jobbet "på plats"?

Om jag tvingas plocka ur motorn så har jag bra erfarenhet av att plocka bort kylaren.

Brukar du lyfta ur motorn uppåt eller neråt?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

951master
Turbo-Poster

#10 Post by 951master »

Jag menar oavsett tillvägagångssätt... alltså, att göra kopplingsbyte på plats är inte omöjligt, dock lite krångligt, men om du försöker å inte lyckas få bort kopplingskåpan så har du ändå inte gjort jobbet i onödan, då de ändå bör bort om man skall lyfta ur motorn...

Motorn har jag ALLTID tagit neråt, med hela balken sittandes kvar, bara krångel och försöka lyfta den uppåt, om det ens går :? är mycket tveksam...

OBS! du behöver en ryckhammare med gängad bult (M6 eller M8), för att få ur en pinne som kopplingsgaffeln sitter på, drar du inte ur pinnen så får du inte bort kopplingskåpan ifrån tryckplattan, å därmed inte ifrån motorn... går att lossa tryckplattan skruv för skruv genom startmotorhålet som nödlösning, men är mycket bökigt...

Mvh/R

headline
Addict

#11 Post by headline »

Ok, blir nog till att jag droppar motorm med hela balken!

Men det där med att få loss pinnen till kopplingsgaffeln går alldeles utmärkt med hammare och skruvmejsel. Det finns ju ett hål från andra sidan. Bara knacka ut!

Tack för informationen!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

951master
Turbo-Poster

#12 Post by 951master »

headline wrote:Ok, blir nog till att jag droppar motorm med hela balken!

Men det där med att få loss pinnen till kopplingsgaffeln går alldeles utmärkt med hammare och skruvmejsel. Det finns ju ett hål från andra sidan. Bara knacka ut!

Tack för informationen!

Mvh Gustav
Jo det är sant, men det är svårt att knacka ur den med motorn i bilen... det var det jag menade...

Mvh/R

headline
Addict

#13 Post by headline »

951master wrote:
Jo det är sant, men det är svårt att knacka ur den med motorn i bilen... det var det jag menade...

Mvh/R
Aha! får kolla på detta!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Notch
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#14 Post by Notch »

951master wrote:Jag menar oavsett tillvägagångssätt... alltså, att göra kopplingsbyte på plats är inte omöjligt, dock lite krångligt, men om du försöker å inte lyckas få bort kopplingskåpan så har du ändå inte gjort jobbet i onödan, då de ändå bör bort om man skall lyfta ur motorn...Mvh/R
Jag trodde det var så det var tänkt att man skulle göra kopplingsbyte, dvs. genom att plocka bort växellåda och transaxel.

Är det så svårt att få bort kopplingskåpan att man skulle kunna bli tvingad att ta ur motorn?

(Jag frågar eftersom det kan vara bra att veta inför ev. framtida kopplingsbyte.)
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

Post Reply