Verktygtips

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Verktygtips

#1 Post by Pär Hylander »

Patand rekommenderade ju verktyg till transaxel - kopplingskåpa. Kanske värt en egen tråd
patand wrote:Jag köpte en ledad ringnyckel med spärrfunktion på biltema på vägen hem igår ENKOM för att underlätta ditsättande av den övre (vänstra sidan är värst) 17mm bulten på transaxeln bara för att jag mindes hur dj-vlig den var att få bort.

Det är numera ett av mina absoluta favoritverktyg, rekommenderas STARKT just för transaxelbultarna!

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87659
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Pär Hylander wrote:Dom verkar ju trevliga! Skulle man ju ha i vanligaste storlekarna.

Jag menade såna här:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98799
Dom är rätt bra oxo om man vill lossa framvagnsbalken från rambenen utan att lossa bärarmarna.
Jag avser 924/931. Säkert helt annorlunda på 944
Last edited by Pär Hylander on 2006-04-28 09:39:13, edited 1 time in total.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Den här gillar jag
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=79599

Bra när det är trångt för vanliga verktyg men muttern/skruven går så trögt att man inte kan vrida med enbart fingrarna. Tåler dock antagligen inte hårda tag...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Bra initiativ Pär! Denna tråden borde "klistras" längst upp i Teknik & Trim forumet. Jag får inte klistra trådar tyvärr...

Losas fram vagnsbalken från rambenen är inga problem med en 17 mm hylsa och spärrskaft heller... eller det verktyg jag förslog i översta inlägget till transaxlen.

Den sista har jag också ett ex av... men aldrig använt faktiskt... :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

anders-f
Turbo-Poster
Posts: 729
Joined: 2004-04-05 17:51:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by anders-f »

Pär Hylander wrote:
Pär Hylander wrote:Dom verkar ju trevliga! Skulle man ju ha i vanligaste storlekarna.

Jag menade såna här:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98799
Dom är rätt bra oxo om man vill lossa framvagnsbalken från rambenen utan att lossa bärarmarna.


Betyder det, att man då kan byta motorfästen utan att lossa bärarmarna = förenkling av proceduren??
undrar
Anders
Anders H Falkman
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

anders-f wrote:Betyder det, att man då kan byta motorfästen utan att lossa bärarmarna = förenkling av proceduren??
undrar
Anders
Det går iaf bra att lyfta i och ur motorn på en 924/931 utan att lossa bärarmarna (casterblocket fick lossas förståss). :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#7 Post by Utzon.se »

Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by headline »

Pär Hylander wrote: Jag avser 924/931. Säkert helt annorlunda på 944
Det är lika jäkligt på 944 om du menade problemet med att lossa skruvarna mellan transaxel och kopplingskåpa. Sänk ner hela motorpaketet för bättre åtkomst om möjlighet finns!

Jag använder dessa med gott resultat:

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76656


Patands förslag är ju lyxigare och mer lättjobbat men här får man nycklar som täcker upp ganska många områden!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by headline »

anders-f wrote: Betyder det, att man då kan byta motorfästen utan att lossa bärarmarna = förenkling av proceduren??
undrar
Anders
Hallå Anders!

Man måste lossa bärarmen (den inre fästpunkten åtminstone) för att kunna lossa motorfästena. Bärarmen är ivägen för muttern!

OT: dämparna är på väg!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Gustav: Pär menade framvagnsbalken... därav citatet av sig själv i inlägget. :)

Lednyckeln har inte en chans att klå den 17 mm nyckel jag använde igår för att dra bultarna till transaxeln... har själv provat lednyckel och den är inget alternativ alls när man skaffat en ledad oringnyckel med spärrfunktion... fast billigare är det ju förståss. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#12 Post by FSN »

headline wrote:
Pär Hylander wrote: Jag avser 924/931. Säkert helt annorlunda på 944
Det är lika jäkligt på 944 om du menade problemet med att lossa skruvarna mellan transaxel och kopplingskåpa. Sänk ner hela motorpaketet för bättre åtkomst om möjlighet finns!

Jag använder dessa med gott resultat:

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76656


Patands förslag är ju lyxigare och mer lättjobbat men här får man nycklar som täcker upp ganska många områden!

Mvh Gustav
Jag löste detta problem på ett annat sätt (dom övre skruvarna är riktigt jobbiga faktiskt). Eftersom jag har helt isoleringsfri räserbil så borrade jag ett 20-25mm hål med hålsåg i torpedväggen axiellt från dom ävre transaxel skruvarna. Klippte till en liten plåt och popnitade dit. När motorn skall ut så borrar jag ut nitarna och tar skruvarna men spärrskaft inifrån bilen. Kan vara ett bra tips till er som lyfter ut motorn 3-4 ggr / år.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

Bra tips fredrik! Men varför inte använda sig av plåtskruv för att hålla plåten så slipper du borra ur popnitarna... :)

Borde f-n vara en servicelucka placerad på det stället på bilen... ;) :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#14 Post by FSN »

patand wrote:Bra tips fredrik! Men varför inte använda sig av plåtskruv för att hålla plåten så slipper du borra ur popnitarna... :)

Borde f-n vara en servicelucka placerad på det stället på bilen... ;) :D
Det fanns popnit hemma den dan och dom vibrerar inte loss. :roll:
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

anders-f
Turbo-Poster
Posts: 729
Joined: 2004-04-05 17:51:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by anders-f »

headline wrote:
anders-f wrote: Betyder det, att man då kan byta motorfästen utan att lossa bärarmarna = förenkling av proceduren??
undrar
Anders
Hallå Anders!

Man måste lossa bärarmen (den inre fästpunkten åtminstone) för att kunna lossa motorfästena. Bärarmen är ivägen för muttern!

OT: dämparna är på väg!

Mvh Gustav


OK, Gustav, jag var rädd för det! Det får aldrig bli för lätt! Funderar på byte av motorfästena i sommar.....


Trevlig Valborg!

/Anders
Anders H Falkman
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users