patand wrote:Jag köpte en ledad ringnyckel med spärrfunktion på biltema på vägen hem igår ENKOM för att underlätta ditsättande av den övre (vänstra sidan är värst) 17mm bulten på transaxeln bara för att jag mindes hur dj-vlig den var att få bort.
Det är numera ett av mina absoluta favoritverktyg, rekommenderas STARKT just för transaxelbultarna!
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87659
Verktygtips
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Verktygtips
Patand rekommenderade ju verktyg till transaxel - kopplingskåpa. Kanske värt en egen tråd
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jag avser 924/931. Säkert helt annorlunda på 944Pär Hylander wrote:Dom verkar ju trevliga! Skulle man ju ha i vanligaste storlekarna.
Jag menade såna här:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98799
Dom är rätt bra oxo om man vill lossa framvagnsbalken från rambenen utan att lossa bärarmarna.
Last edited by Pär Hylander on 2006-04-28 09:39:13, edited 1 time in total.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Den här gillar jag
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=79599
Bra när det är trångt för vanliga verktyg men muttern/skruven går så trögt att man inte kan vrida med enbart fingrarna. Tåler dock antagligen inte hårda tag...
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=79599
Bra när det är trångt för vanliga verktyg men muttern/skruven går så trögt att man inte kan vrida med enbart fingrarna. Tåler dock antagligen inte hårda tag...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Bra initiativ Pär! Denna tråden borde "klistras" längst upp i Teknik & Trim forumet. Jag får inte klistra trådar tyvärr...
Losas fram vagnsbalken från rambenen är inga problem med en 17 mm hylsa och spärrskaft heller... eller det verktyg jag förslog i översta inlägget till transaxlen.
Den sista har jag också ett ex av... men aldrig använt faktiskt...
Losas fram vagnsbalken från rambenen är inga problem med en 17 mm hylsa och spärrskaft heller... eller det verktyg jag förslog i översta inlägget till transaxlen.
Den sista har jag också ett ex av... men aldrig använt faktiskt...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 729
- Joined: 2004-04-05 17:51:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Pär Hylander wrote:Pär Hylander wrote:Dom verkar ju trevliga! Skulle man ju ha i vanligaste storlekarna.
Jag menade såna här:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98799
Dom är rätt bra oxo om man vill lossa framvagnsbalken från rambenen utan att lossa bärarmarna.
Betyder det, att man då kan byta motorfästen utan att lossa bärarmarna = förenkling av proceduren??
undrar
Anders
Anders H Falkman
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det går iaf bra att lyfta i och ur motorn på en 924/931 utan att lossa bärarmarna (casterblocket fick lossas förståss).anders-f wrote:Betyder det, att man då kan byta motorfästen utan att lossa bärarmarna = förenkling av proceduren??
undrar
Anders

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Utzon.se
- Sponsor
- Posts: 298
- Joined: 2004-07-05 22:11:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Partille
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Det är lika jäkligt på 944 om du menade problemet med att lossa skruvarna mellan transaxel och kopplingskåpa. Sänk ner hela motorpaketet för bättre åtkomst om möjlighet finns!Pär Hylander wrote: Jag avser 924/931. Säkert helt annorlunda på 944
Jag använder dessa med gott resultat:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76656
Patands förslag är ju lyxigare och mer lättjobbat men här får man nycklar som täcker upp ganska många områden!
Mvh Gustav
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Hallå Anders!anders-f wrote: Betyder det, att man då kan byta motorfästen utan att lossa bärarmarna = förenkling av proceduren??
undrar
Anders
Man måste lossa bärarmen (den inre fästpunkten åtminstone) för att kunna lossa motorfästena. Bärarmen är ivägen för muttern!
OT: dämparna är på väg!
Mvh Gustav
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Gustav: Pär menade framvagnsbalken... därav citatet av sig själv i inlägget. 
Lednyckeln har inte en chans att klå den 17 mm nyckel jag använde igår för att dra bultarna till transaxeln... har själv provat lednyckel och den är inget alternativ alls när man skaffat en ledad oringnyckel med spärrfunktion... fast billigare är det ju förståss.

Lednyckeln har inte en chans att klå den 17 mm nyckel jag använde igår för att dra bultarna till transaxeln... har själv provat lednyckel och den är inget alternativ alls när man skaffat en ledad oringnyckel med spärrfunktion... fast billigare är det ju förståss.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Jag löste detta problem på ett annat sätt (dom övre skruvarna är riktigt jobbiga faktiskt). Eftersom jag har helt isoleringsfri räserbil så borrade jag ett 20-25mm hål med hålsåg i torpedväggen axiellt från dom ävre transaxel skruvarna. Klippte till en liten plåt och popnitade dit. När motorn skall ut så borrar jag ut nitarna och tar skruvarna men spärrskaft inifrån bilen. Kan vara ett bra tips till er som lyfter ut motorn 3-4 ggr / år.headline wrote:Det är lika jäkligt på 944 om du menade problemet med att lossa skruvarna mellan transaxel och kopplingskåpa. Sänk ner hela motorpaketet för bättre åtkomst om möjlighet finns!Pär Hylander wrote: Jag avser 924/931. Säkert helt annorlunda på 944
Jag använder dessa med gott resultat:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76656
Patands förslag är ju lyxigare och mer lättjobbat men här får man nycklar som täcker upp ganska många områden!
Mvh Gustav
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Bra tips fredrik! Men varför inte använda sig av plåtskruv för att hålla plåten så slipper du borra ur popnitarna... 
Borde f-n vara en servicelucka placerad på det stället på bilen...


Borde f-n vara en servicelucka placerad på det stället på bilen...


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Det fanns popnit hemma den dan och dom vibrerar inte loss.patand wrote:Bra tips fredrik! Men varför inte använda sig av plåtskruv för att hålla plåten så slipper du borra ur popnitarna...
Borde f-n vara en servicelucka placerad på det stället på bilen...![]()

[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 729
- Joined: 2004-04-05 17:51:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
headline wrote:Hallå Anders!anders-f wrote: Betyder det, att man då kan byta motorfästen utan att lossa bärarmarna = förenkling av proceduren??
undrar
Anders
Man måste lossa bärarmen (den inre fästpunkten åtminstone) för att kunna lossa motorfästena. Bärarmen är ivägen för muttern!
OT: dämparna är på väg!
Mvh Gustav
OK, Gustav, jag var rädd för det! Det får aldrig bli för lätt! Funderar på byte av motorfästena i sommar.....
Trevlig Valborg!
/Anders
Anders H Falkman
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085
Who is online
Users browsing this forum: No registered users