Som topic.
Vilket är lättast, Att lossa kopplingen & sprängkåpan eller lossa torsionsstaven?
Sven
Lyfta motor i en 931:a
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Lyfta motor i en 931:a
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
- Otto.D
- S2-Poster
- Posts: 236
- Joined: 2005-02-07 10:24:42
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Landskrona
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Vad sjutton ska du på torsionsstavarna och göra...

Min motor togs ur under vinter och kom tillbaka i bilen inatt... vi (jag och MickeJ) körde enlgit Ottos recept ovan och det funkade, även om det är en del trixande, framförallt att få tillbaka motorn, för att få motorkuddarna att passera förbi och under fästena i bilen så går det ändå relativt lätt när man tänker på det så här efteråt...
Hör gärna av dig om du vill ha tips och råd medan jag har det hela färskt i minnet, du har mitt nummer Sven.



Min motor togs ur under vinter och kom tillbaka i bilen inatt... vi (jag och MickeJ) körde enlgit Ottos recept ovan och det funkade, även om det är en del trixande, framförallt att få tillbaka motorn, för att få motorkuddarna att passera förbi och under fästena i bilen så går det ändå relativt lätt när man tänker på det så här efteråt...

Hör gärna av dig om du vill ha tips och råd medan jag har det hela färskt i minnet, du har mitt nummer Sven.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Sån där bockad ringnyckel tycker jag är bra när man ska komma åt de övre skruvarna mellan transaxelrör och kopplingskåpa. Ev går det med hylsnyckel, dubbla förlängare och led oxo.
Jag har brukat ta bort fläkt och kylare oxo för att få lite svängrum när motorn ska lyftas
Jag har brukat ta bort fläkt och kylare oxo för att få lite svängrum när motorn ska lyftas
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag köpte en ledad ringnyckel med spärrfunktion på biltema på vägen hem igår ENKOM för att underlätta ditsättande av den övre (vänstra sidan är värst) 17mm bulten på transaxeln bara för att jag mindes hur dj-vlig den var att få bort.
Det är numera ett av mina absoluta favoritverktyg, rekommenderas STARKT just för transaxelbultarna!
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87659
Pär nämner också en bra sak... ta bort fläkt och kylare är nog ett måste för att få ur/i motorn...
Det är numera ett av mina absoluta favoritverktyg, rekommenderas STARKT just för transaxelbultarna!
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87659
Pär nämner också en bra sak... ta bort fläkt och kylare är nog ett måste för att få ur/i motorn...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Dom verkar ju trevliga! Skulle man ju ha i vanligaste storlekarna.
Jag menade såna här:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98799
Dom är rätt bra oxo om man vill lossa framvagnsbalken från rambenen utan att lossa bärarmarna.
Jag menade såna här:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98799
Dom är rätt bra oxo om man vill lossa framvagnsbalken från rambenen utan att lossa bärarmarna.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jo de är verkligt trevliga! Ska definitivt köpa på mig fler storlekar vartefter (de är ju ganska dyra per styck så man får ju ta det pö om pö...).Pär Hylander wrote:Dom verkar ju trevliga! Skulle man ju ha i vanligaste storlekarna.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users