Lyfta motor i en 931:a

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Lyfta motor i en 931:a

#1 Post by Bathory »

Som topic.
Vilket är lättast, Att lossa kopplingen & sprängkåpan eller lossa torsionsstaven?

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#2 Post by Bathory »

Ingen som vet vilket som är bäst?
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

#3 Post by Otto.D »

Lossa vid transaxeln, släpp ner framvagnsbalken
Otto

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Vad sjutton ska du på torsionsstavarna och göra... :roll: :lol: ;)

Min motor togs ur under vinter och kom tillbaka i bilen inatt... vi (jag och MickeJ) körde enlgit Ottos recept ovan och det funkade, även om det är en del trixande, framförallt att få tillbaka motorn, för att få motorkuddarna att passera förbi och under fästena i bilen så går det ändå relativt lätt när man tänker på det så här efteråt... :D

Hör gärna av dig om du vill ha tips och råd medan jag har det hela färskt i minnet, du har mitt nummer Sven. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Sån där bockad ringnyckel tycker jag är bra när man ska komma åt de övre skruvarna mellan transaxelrör och kopplingskåpa. Ev går det med hylsnyckel, dubbla förlängare och led oxo.

Jag har brukat ta bort fläkt och kylare oxo för att få lite svängrum när motorn ska lyftas
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Jag köpte en ledad ringnyckel med spärrfunktion på biltema på vägen hem igår ENKOM för att underlätta ditsättande av den övre (vänstra sidan är värst) 17mm bulten på transaxeln bara för att jag mindes hur dj-vlig den var att få bort.

Det är numera ett av mina absoluta favoritverktyg, rekommenderas STARKT just för transaxelbultarna!

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87659

Pär nämner också en bra sak... ta bort fläkt och kylare är nog ett måste för att få ur/i motorn...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Dom verkar ju trevliga! Skulle man ju ha i vanligaste storlekarna.

Jag menade såna här:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98799
Dom är rätt bra oxo om man vill lossa framvagnsbalken från rambenen utan att lossa bärarmarna.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Dom verkar ju trevliga! Skulle man ju ha i vanligaste storlekarna.
Jo de är verkligt trevliga! Ska definitivt köpa på mig fler storlekar vartefter (de är ju ganska dyra per styck så man får ju ta det pö om pö...). :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users