Hjälp. Luftningsnipplarna på oken sitter fast.
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2005-12-29 16:29:33
- Telefon: 0709915142
- Bilmodell: Porsche 951 & 931
- Årsmodell: 1990
- Location: Lund
- Contact:
Hjälp. Luftningsnipplarna på oken sitter fast.
Min 944 turbo -90 med 4-kolvsok har fastärgade nipplar. Eller någon tidigare som dragit dem för hårt. Jag vågar inte ta i. Är rädd att kvadda gängorna. Någon som har något tips?
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab
- Lasse
- Turbo-Poster
- Posts: 611
- Joined: 2004-05-06 10:29:40
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1991
- Location: Strövelstorp
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 167
- Joined: 2006-01-08 17:30:23
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Eskilstuna
- Contact:
De fastnar istort sett alltid, och du ska inte vara rädd för gängorna.
Det är snarare nipplen som kommer att gå av, och du får borra ur oket, och sätta i en ny.
Men gör som Lasse, fast ta ett don, och slå på sidorna av nippeln, och värm sedan.
Se upp med bromsslangar som kan "explodera då"...
Det brukar ge sig på ett eller annat sätt till slut =)
lycka till
Det är snarare nipplen som kommer att gå av, och du får borra ur oket, och sätta i en ny.
Men gör som Lasse, fast ta ett don, och slå på sidorna av nippeln, och värm sedan.
Se upp med bromsslangar som kan "explodera då"...
Det brukar ge sig på ett eller annat sätt till slut =)
lycka till
- 924 n/a -79
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag skulle nog föreslå att man börjar med att använda en riktigt bra rostlösare...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2005-12-29 16:29:33
- Telefon: 0709915142
- Bilmodell: Porsche 951 & 931
- Årsmodell: 1990
- Location: Lund
- Contact:
Tack för tipsen. Min bilmek vågar inte lossa dem själv utan min tillåtelse. Han säger att beroende på att luftningsnipplarna har mutter 11mm så är det vanligt att folk drar dem för hårt. Han har sprayat dem med ett medel som heter X-1R. Är det det bästa? Något tips på annat bra medel?
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Köp en uppsättning nya nipplar.
Spruta lite rostlösare och låt verka över natten eller nått.
Klipp till rejält rakt uppifrån på de med handsläggan samtidigt som du försöker lossa de med en ringnyckel av den sexkantiga modellen som inte drar skallen rund direkt.
Vill det inte så börja värma upp och försök igen.
//Magnus
Spruta lite rostlösare och låt verka över natten eller nått.
Klipp till rejält rakt uppifrån på de med handsläggan samtidigt som du försöker lossa de med en ringnyckel av den sexkantiga modellen som inte drar skallen rund direkt.
Vill det inte så börja värma upp och försök igen.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2005-12-29 16:29:33
- Telefon: 0709915142
- Bilmodell: Porsche 951 & 931
- Årsmodell: 1990
- Location: Lund
- Contact:
Om jag tar i så hårt att jag vrider av luftningsnipplarna går det verkligen att borra ut resten och ändå klara gängorna i oken? Eller blir jag då tvungen att köpa nya ok för gissningsvis 4000:- styck? Kan det vara så att någon tidigare ägare eller mekaniker har dragit så hårt så att gängorna skurit? Jag menar 11 mm bultmutter ger ju kraft nog för det. (på vanliga bilar är ju muttern bara ca 8 mm.) Om gängorna skurit går det att gänga om eller är det kört då?
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
"grispitt" http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81086
funkar ofta.
I värsta fall är det ju inte omöjligt att borra upp och gänga nytt lite större.
Det är långt kvar innan du få ge upp på oket! Lycka till!
funkar ofta.
I värsta fall är det ju inte omöjligt att borra upp och gänga nytt lite större.
Det är långt kvar innan du få ge upp på oket! Lycka till!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Lasse
- Turbo-Poster
- Posts: 611
- Joined: 2004-05-06 10:29:40
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1991
- Location: Strövelstorp
- Contact:
Problemet är aluminium det argar som faan.. Drar du isönder den så borra upp den o skaffa en ornapick(griskuk) Är en spetsig trekant som är felgängad så man kan dra upp ex. skruvar o dylikt..
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Grispitt har nog aldrig funkat för mig, de måste ogilla mig eller nått...
Drar man av nippeln hämtar man svetsen! Sedan svetsar man på en mutter ovanpå det som är kvar och skruvar ut det. Värmen från svetsningen brukar knäcka all rost och oxid. Det kan kräva några försök men brukar funka på allt, har bara bommat på ett peugeot bromsok i alu som såg ut som kriget.
//Magnus
Drar man av nippeln hämtar man svetsen! Sedan svetsar man på en mutter ovanpå det som är kvar och skruvar ut det. Värmen från svetsningen brukar knäcka all rost och oxid. Det kan kräva några försök men brukar funka på allt, har bara bommat på ett peugeot bromsok i alu som såg ut som kriget.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-04-15 22:41:21
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2005-12-29 16:29:33
- Telefon: 0709915142
- Bilmodell: Porsche 951 & 931
- Årsmodell: 1990
- Location: Lund
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users