Hjälp. Luftningsnipplarna på oken sitter fast.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Geson
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2005-12-29 16:29:33
Telefon: 0709915142
Bilmodell: Porsche 951 & 931
Årsmodell: 1990
Location: Lund
Contact:

Hjälp. Luftningsnipplarna på oken sitter fast.

#1 Post by Geson »

Min 944 turbo -90 med 4-kolvsok har fastärgade nipplar. Eller någon tidigare som dragit dem för hårt. Jag vågar inte ta i. Är rädd att kvadda gängorna. Någon som har något tips?
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab

User avatar
Lasse
Turbo-Poster
Posts: 611
Joined: 2004-05-06 10:29:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1991
Location: Strövelstorp
Contact:

#2 Post by Lasse »

1: Knacka med en hammare..
2: Rostlösning..
3:Värma vädigt försiktigt med en gaslåga..
Lycka till..
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp

AndreasNyström
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-01-08 17:30:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by AndreasNyström »

De fastnar istort sett alltid, och du ska inte vara rädd för gängorna.
Det är snarare nipplen som kommer att gå av, och du får borra ur oket, och sätta i en ny.
Men gör som Lasse, fast ta ett don, och slå på sidorna av nippeln, och värm sedan.
Se upp med bromsslangar som kan "explodera då"...

Det brukar ge sig på ett eller annat sätt till slut =)
lycka till
- 924 n/a -79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Jag skulle nog föreslå att man börjar med att använda en riktigt bra rostlösare...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Geson
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2005-12-29 16:29:33
Telefon: 0709915142
Bilmodell: Porsche 951 & 931
Årsmodell: 1990
Location: Lund
Contact:

#5 Post by Geson »

Tack för tipsen. Min bilmek vågar inte lossa dem själv utan min tillåtelse. Han säger att beroende på att luftningsnipplarna har mutter 11mm så är det vanligt att folk drar dem för hårt. Han har sprayat dem med ett medel som heter X-1R. Är det det bästa? Något tips på annat bra medel?
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

Köp en uppsättning nya nipplar.
Spruta lite rostlösare och låt verka över natten eller nått.
Klipp till rejält rakt uppifrån på de med handsläggan samtidigt som du försöker lossa de med en ringnyckel av den sexkantiga modellen som inte drar skallen rund direkt.
Vill det inte så börja värma upp och försök igen.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Geson
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2005-12-29 16:29:33
Telefon: 0709915142
Bilmodell: Porsche 951 & 931
Årsmodell: 1990
Location: Lund
Contact:

#7 Post by Geson »

Om jag tar i så hårt att jag vrider av luftningsnipplarna går det verkligen att borra ut resten och ändå klara gängorna i oken? Eller blir jag då tvungen att köpa nya ok för gissningsvis 4000:- styck? Kan det vara så att någon tidigare ägare eller mekaniker har dragit så hårt så att gängorna skurit? Jag menar 11 mm bultmutter ger ju kraft nog för det. (på vanliga bilar är ju muttern bara ca 8 mm.) Om gängorna skurit går det att gänga om eller är det kört då?
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#8 Post by Karl Birgander »

"grispitt" http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81086
funkar ofta.
I värsta fall är det ju inte omöjligt att borra upp och gänga nytt lite större.

Det är långt kvar innan du få ge upp på oket! Lycka till!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Lasse
Turbo-Poster
Posts: 611
Joined: 2004-05-06 10:29:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1991
Location: Strövelstorp
Contact:

#9 Post by Lasse »

Problemet är aluminium det argar som faan.. Drar du isönder den så borra upp den o skaffa en ornapick(griskuk) Är en spetsig trekant som är felgängad så man kan dra upp ex. skruvar o dylikt..
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#10 Post by 944_Driver »

Grispitt har nog aldrig funkat för mig, de måste ogilla mig eller nått...

Drar man av nippeln hämtar man svetsen! Sedan svetsar man på en mutter ovanpå det som är kvar och skruvar ut det. Värmen från svetsningen brukar knäcka all rost och oxid. Det kan kräva några försök men brukar funka på allt, har bara bommat på ett peugeot bromsok i alu som såg ut som kriget.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#11 Post by Dan Hovang »

Du kan prova att knacka en lite för liten hylsa över nipplen. Dom är ju av ganska mjuk metall .. Har funkat för mej på flera gamla ok.

Geson
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2005-12-29 16:29:33
Telefon: 0709915142
Bilmodell: Porsche 951 & 931
Årsmodell: 1990
Location: Lund
Contact:

#12 Post by Geson »

Tack för alla idéer. Jag fick loss dem till slut med hjälp av rostlösn.olja med molybdensulfid och en slagskruvmejsel med hylsa. Gängorna klarade sig också. :D
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users