Dra kablar genom brandväggen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Dra kablar genom brandväggen

#1 Post by djungel-Jim »

Jag ska dra en jäkla massa kablar genom brandväggen för MAF:en, boostcontrollern och bredbandslambdan.. Jag antar att vägen genom hålen bakom batteriet är enklaste vägen.. Det är lite svårt att få igenom alla kablar genom original"damaskerna" där dock! Hur har ni andra gjort? Har ni struntat i att hålla tätt där och helt enkelt tagit bort damasken?

Kan passa på att ställa en annan härlig enkel fråga =) Jag hittade tre stycken databoxar under handskfacket.. Vilken är vilken egentligen? Det fanns två under kickboxen eller vad det kallas och en till höger på väggen..
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gurra »

Den till höger är ABS, resten är motorn.

Man kan ta ett rakbland och skära ett snitt i stora gummidamasken där ordinarie kabelhärva går. Då får man igenom lite fler nya kablar!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#3 Post by Karl Birgander »

ta inte bort genomföringen helt!
den skyddar ju också mot överslag och sånt.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#4 Post by DLS »

jag har som gurra sa skurit en nytt hål i damasken
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by djungel-Jim »

Prima tips! Tack för hjälpen!!
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Dea »

Vilken av damaskerna är det ni skär i ?
Är det damasken som går rakt in i kupen från motorutrymmet (den motorstyrkablarna går genom) eller tar ni in kablarna först i batterilådan och sen in i kupen ?
Ska själv ha in slang till ny laddtrycksmätare.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Jerre
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-04-07 14:50:36
Bilmodell: 951 -90
Årsmodell: 1990
Location: Vaxholm
Contact:

#7 Post by Jerre »

Jag har precis som ovan skurit ett snitt i den gummibälg som går genom torpedväggen, från motorrummet in i kupe'n. Sedan använder jag en (med risk för böter) "kabeltattarlina" i glasfiber för att få igenom sladdar och slangar, alltså en sådan där draglina som elektriker använder.
944 Turbo - 90
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Det är ju faktiskt inte speciellt svårt att borra ett nytt hål om man vill, satser med olika storlek på genomföringar finns på bilbuttriks.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

Silikon funkar också bra att täta med... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#10 Post by Karl Birgander »

patand wrote:Silikon funkar också bra att täta med... :)
visst, bara man ser till att det inte härdar när sladdarna ligger imot plåt.... :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Karl Birgander wrote:
patand wrote:Silikon funkar också bra att täta med... :)
visst, bara man ser till att det inte härdar när sladdarna ligger imot plåt.... :D
hehe... näe det måste man ju ha koll på förståss! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#12 Post by sweanders »

Dea wrote:Ska själv ha in slang till ny laddtrycksmätare.

/Dea
Om det är en vakuumslang kan du sätta ett T på KLR-slangen i stället för att dra en ny.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by Dea »

Det skulle ju vara det enklaste man jah har blivit tipsad att inte skarva på den slangen dels pga det skulle vara svårt att få den slangen tät mot skarven (vilket jag inte riktigt förstår, ett vanligt plast T-kors borde funka, på plenumet sitter den ju bara påtryckt på en banjo med slanganslutning) och att man skulle undvika att ha för många "laster" på just den slangen....

Fast nu när jag konstaterat hu besvärligt det blir att dra en 6 mm slang på ett enkelt sätt kanske den får hamna där iallafall

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#14 Post by DLS »

varför 6mm slang?
jag har en tunn plastslang till min mätare.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#15 Post by Dea »

Till VDO laddtryckmätare var det kläm-skärring koppling för 6 mm slang så det var inte mycket att välja på.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]