Shimsa WG, samt vilket öppningstryck?
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Shimsa WG, samt vilket öppningstryck?
Hittade många trådar i ämnet, men ingen som tog upp det exakta.
Har en orginal WG men bytt fjäder till en lite hårdare (från Sandens)
Har nu mätt och konstaterade att den öppnar vid ca 0,4-0,5 bars tryck
på membransidan. Tyckte detta var lite lågt och tänkte nu spänna upp den lite. Med shims.
Frågan är hur mycket vågar man shimsa, hur högt tryck??
MVH
Har en orginal WG men bytt fjäder till en lite hårdare (från Sandens)
Har nu mätt och konstaterade att den öppnar vid ca 0,4-0,5 bars tryck
på membransidan. Tyckte detta var lite lågt och tänkte nu spänna upp den lite. Med shims.
Frågan är hur mycket vågar man shimsa, hur högt tryck??
MVH
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Du kan shimsa minst 3 mm utan att du behöver oroa dig för något.
Men det beror lite på vilka chip etc. du kör. Med Revline-chip skulle jag rekommendera att shimsa upp till 1,0 bar, har du någon annas chip rekommenderar jag 0,8 bar.
Mvh Gurra
Men det beror lite på vilka chip etc. du kör. Med Revline-chip skulle jag rekommendera att shimsa upp till 1,0 bar, har du någon annas chip rekommenderar jag 0,8 bar.
Mvh Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Ok, tänkte testa med 2mm först, å se vad det blir för tryck.gurra wrote:Du kan shimsa minst 3 mm utan att du behöver oroa dig för något.
Men det beror lite på vilka chip etc. du kör. Med Revline-chip skulle jag rekommendera att shimsa upp till 1,0 bar, har du någon annas chip rekommenderar jag 0,8 bar.
Mvh Gurra
Är lite fundersam på vilket tryck som är intressant/styrande.
Citat
Never apply more that approximately 14.5 psi (1 bar) pressure to the wastegate diaphragm during testing. The factory shop manual says to apply 0.6 bar (8.7 psi) of pressure to the wastegate to get it to open. However, the pressures listed below are based on actual numbers from two different 944 Turbo owners who independently tested their wastegates and came up with the same results.
At a pressure of approximately 4 psi (0.2 bar), the wastegate should start to open as indicated by a temperature increase in the wastegate bypass line. At a pressure of approximately 7 psi (4.8 bar) the wastegate should be fully open. Of course, you won't be able to see the exact position of the wastegate if you are testing it in place. However, you can check actual position of the valve during a bench test
Slut citat
Blev lite fundersam på om 7psi verkligen är 4,8 bar??
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Erik, 7 psi är 0,48 bar.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Tack,....jag blev inte klok,gurra wrote:Erik, 7 psi är 0,48 bar.
kunde inte tänka klart...skyller på att det var en jobbig dag!

Men om man shimsar mellan membranklockan och ventilhuset,
eller inne i klockan mellan fjäder och botten på klockan kan ju inte spela
någon roll!? Eller..
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Vad tror ni om en sådan bricka?
Tyvärr så har WGn begåvats med två sprickor.
Kan dom vara farliga?
Och bilderna skall vara i omvänd ordning.
Någon som har slipat in ventilen för bättre tätning?
Kan det gör någon verkan? (är ju lite svårt att kolla)
Iofs så kan man hälla lite sprit på uppsidan och se hur lätt det tar
sig igenom.
Tyvärr så har WGn begåvats med två sprickor.
Kan dom vara farliga?
Och bilderna skall vara i omvänd ordning.
Någon som har slipat in ventilen för bättre tätning?
Kan det gör någon verkan? (är ju lite svårt att kolla)
Iofs så kan man hälla lite sprit på uppsidan och se hur lätt det tar
sig igenom.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Har provtryckt idag med olika antal brickor.
Ingen bricka, öppnade straxt under 0.5bar
En 2mm bricka, öppnade exakt vid 0,5 bar.
2 st 2mm brickor, öppnade vid 0,6 bar
Så 2-3st brickor (4-6mm) borde funka.
Skall provtrycka med 3 bara för att se.
Kommer att köra med 2st
Ingen bricka, öppnade straxt under 0.5bar
En 2mm bricka, öppnade exakt vid 0,5 bar.
2 st 2mm brickor, öppnade vid 0,6 bar
Så 2-3st brickor (4-6mm) borde funka.
Skall provtrycka med 3 bara för att se.
Kommer att köra med 2st
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
spirou944t wrote:Har provtryckt idag med olika antal brickor.
Ingen bricka, öppnade straxt under 0.5bar
En 2mm bricka, öppnade exakt vid 0,5 bar.
2 st 2mm brickor, öppnade vid 0,6 bar
Så 2-3st brickor (4-6mm) borde funka.
Skall provtrycka med 3 bara för att se.
Kommer att köra med 2st
Detta är med den hårdare fjädern från Sandén?
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Och orginal är???
0,5???
Mvh Erol
0,5???
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users