Shimsa WG, samt vilket öppningstryck?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Shimsa WG, samt vilket öppningstryck?

#1 Post by spirou944t »

Hittade många trådar i ämnet, men ingen som tog upp det exakta.
Har en orginal WG men bytt fjäder till en lite hårdare (från Sandens)
Har nu mätt och konstaterade att den öppnar vid ca 0,4-0,5 bars tryck
på membransidan. Tyckte detta var lite lågt och tänkte nu spänna upp den lite. Med shims.
Frågan är hur mycket vågar man shimsa, hur högt tryck??

MVH
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gurra »

Du kan shimsa minst 3 mm utan att du behöver oroa dig för något.

Men det beror lite på vilka chip etc. du kör. Med Revline-chip skulle jag rekommendera att shimsa upp till 1,0 bar, har du någon annas chip rekommenderar jag 0,8 bar.

Mvh Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by spirou944t »

Blev lite fundersam, är det såhär man shimsar??
Jag tänkte mig en cirkulär stor bricka som läggs under fjädern.

Image
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

När jag hade 951 så schimsade jag bara med brickor runt skruvarna. Den tänkbara nackdelen är att ventilskaftet blir exponerat för smuts och sånt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by spirou944t »

gurra wrote:Du kan shimsa minst 3 mm utan att du behöver oroa dig för något.

Men det beror lite på vilka chip etc. du kör. Med Revline-chip skulle jag rekommendera att shimsa upp till 1,0 bar, har du någon annas chip rekommenderar jag 0,8 bar.

Mvh Gurra
Ok, tänkte testa med 2mm först, å se vad det blir för tryck.
Är lite fundersam på vilket tryck som är intressant/styrande.

Citat
Never apply more that approximately 14.5 psi (1 bar) pressure to the wastegate diaphragm during testing. The factory shop manual says to apply 0.6 bar (8.7 psi) of pressure to the wastegate to get it to open. However, the pressures listed below are based on actual numbers from two different 944 Turbo owners who independently tested their wastegates and came up with the same results.

At a pressure of approximately 4 psi (0.2 bar), the wastegate should start to open as indicated by a temperature increase in the wastegate bypass line. At a pressure of approximately 7 psi (4.8 bar) the wastegate should be fully open. Of course, you won't be able to see the exact position of the wastegate if you are testing it in place. However, you can check actual position of the valve during a bench test
Slut citat

Blev lite fundersam på om 7psi verkligen är 4,8 bar??
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#6 Post by sweanders »

Jag har inte min wastegate här nu men den är shimsad 4-5 mm och funkade hyfsat med laddtryck upp till 1,4 bar som sjönk till 0,9 bar över 6000 varv. Bonntrim som funkar men inte är optimalt. :)
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by gurra »

Erik, 7 psi är 0,48 bar.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#8 Post by spirou944t »

gurra wrote:Erik, 7 psi är 0,48 bar.
Tack,....jag blev inte klok,
kunde inte tänka klart...skyller på att det var en jobbig dag! :wink:

Men om man shimsar mellan membranklockan och ventilhuset,
eller inne i klockan mellan fjäder och botten på klockan kan ju inte spela
någon roll!? Eller..
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#9 Post by spirou944t »

Vad tror ni om en sådan bricka?


Tyvärr så har WGn begåvats med två sprickor.
Kan dom vara farliga?

Och bilderna skall vara i omvänd ordning.

Någon som har slipat in ventilen för bättre tätning?
Kan det gör någon verkan? (är ju lite svårt att kolla)
Iofs så kan man hälla lite sprit på uppsidan och se hur lätt det tar
sig igenom.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#10 Post by spirou944t »

Har provtryckt idag med olika antal brickor.

Ingen bricka, öppnade straxt under 0.5bar
En 2mm bricka, öppnade exakt vid 0,5 bar.
2 st 2mm brickor, öppnade vid 0,6 bar

Så 2-3st brickor (4-6mm) borde funka.
Skall provtrycka med 3 bara för att se.
Kommer att köra med 2st
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Erol »

spirou944t wrote:Har provtryckt idag med olika antal brickor.

Ingen bricka, öppnade straxt under 0.5bar
En 2mm bricka, öppnade exakt vid 0,5 bar.
2 st 2mm brickor, öppnade vid 0,6 bar

Så 2-3st brickor (4-6mm) borde funka.
Skall provtrycka med 3 bara för att se.
Kommer att köra med 2st

Detta är med den hårdare fjädern från Sandén?

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#12 Post by spirou944t »

Erol wrote: Detta är med den hårdare fjädern från Sandén?

Mvh Erol
Det är med all sannolikhet 0,5-varianten.
Han har en 0,7 oxå.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#13 Post by Erol »

Och orginal är???

0,5???


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#14 Post by spirou944t »

Erol wrote:Och orginal är???

0,5???


Mvh Erol
Orginal är enlig texten från Clarks Garage i tidigare inlägg 0,23 bar.

0,5-variant = 0,5 bar
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users