Bör man byta topplocksbultar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Bör man byta topplocksbultar?

#1 Post by patand »

Kan man återanvända 924 turbons toppslocksbultar? Eller måste jag byta dessa mot nya när jag ska montera toppen?

Jag har ju dubbel uppsättning av bultarna så jag tar självklart och väljer ut de tio som ser finast ut (tänker nu mest på insexhålet).

Har för mig jag hört att det ska vara ok att återanvända bultarna, men vill vara säker så man inte gör något dumt... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Ingen som kan bekräfta eller dementera det jag tror mig ha hört/läst?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

jan_martinsson
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2006-04-11 18:21:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by jan_martinsson »

Jag tycker att du bör byta, det gjorde inte jag och jag drog sönder gängorna på 2st trots användandet av momentnyckel...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Jag har inte bytt. Har haft av toppen 3 ggr och inte upptäckt några problem med bultar eller läckage. Jans erfarenhet visar ju dock att det kan förekomma.

Dock så är jag rätt säker på att bultarna inte är av sk sträcktyp, alltså att man belastar dom över sträckgränsen (permanent deformation) som det är på en del modernare bilar.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

#5 Post by Otto.D »

Jag byter inte heller
Otto

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Tack för alla svar! Jag provar med att inte byta, drar jag sönder gängorna på någon bult så får jag väl bita i det sura äpplet och byta den bulten. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

MTK
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2005-11-06 18:21:15
Contact:

#7 Post by MTK »

jag håller på att renovera toppen på en -81 924a och enligt dom bilmekar jag pratat med så är i alla fall dom topplocksbultar som jag har sk sträckbultar och måste bytas.
möjligt att jag kan ha en annan sorts bult än den som sitter på 924 turbon mina bultar har torxskalle och inte insexhål. jag hade för övrigt lite problem att få tag på nya bultar
men det visade sig att bultarna är samma som till vw golf diesel -92 till -99

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by headline »

Det är rätt att det finns två olika skruvar, precis som MTK skriver. Den ena har XZN-skalle (tolvtandsbits) och den äldre har insex. Har för mig att den ena sorten rekomenderades att man skulle byta och att det inte var lika kinkit med den andra. I vilket fall har jag för mig att det var olika tillvägagångssätt vid montering beroende på skruv och att en sort var just sträckskruv (kan ha fel). Jag återanvände i allafall XZN-skruvarna med bra resultat så det verkar ju som att det funkar att återanvända båda sorterna!

Använd dom som ser bäst ut! Du kan ju kolla att alla skruvar är lika långa, använd dom korta i så fall!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

XZN skruvarna skall sitta på senare 924Turbo (och 924 uppenbarligen) och dessa behöver man inte efterdra efter 150 mil som man skall göra med dem som har sexkantsskalle. Det är också annat förfarande vid själva monteringen med XZC skruvarna än med den äldre varianten.

(min topp är nu monterad med de 10 fräschaste bultarna jag hittade)

:)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users