Hur kollar man lättast om en turbo är sliten eller är ök.
Vill ju inte bli lurad om jag köper en beggad.
Har hört att man kan känna om det är glapp men är det upp & ned eller är det i längdriktning?
Sven
Turboslitage
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Turboslitage
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
upp och ner ska det inte vara glapp.
sen är det bra att titta på kompressorhjulet om mindre möss, miator eller mopedister har skadat det.
sen är det bra att titta på kompressorhjulet om mindre möss, miator eller mopedister har skadat det.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
vänta lite nu... tänkte nog fel nu....
i upp och ner riktning så får det vara ett litet spel, men bara litet.
det är ju här som oljan lägger sig som en film så att spelet blir mycket mindre med olja i.
i längsled ska det vara så lite glapp som möjligt....
damn... nu blev jag osäker bara för det... vänta gärna på nåt mer svar...

i upp och ner riktning så får det vara ett litet spel, men bara litet.
det är ju här som oljan lägger sig som en film så att spelet blir mycket mindre med olja i.
i längsled ska det vara så lite glapp som möjligt....
damn... nu blev jag osäker bara för det... vänta gärna på nåt mer svar...


Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- NA-Poster
- Posts: 49
- Joined: 2005-06-13 15:10:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg / Västerås
- Contact:
stämmer bra de...får vara lite radielt glapp men ska inte vara nått direkt känbart glapp axieltKarl Birgander wrote:vänta lite nu... tänkte nog fel nu....
i upp och ner riktning så får det vara ett litet spel, men bara litet.
det är ju här som oljan lägger sig som en film så att spelet blir mycket mindre med olja i.
i längsled ska det vara så lite glapp som möjligt....
damn... nu blev jag osäker bara för det... vänta gärna på nåt mer svar...![]()
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
inte glapp...
"lagerspel"! "glapp" är något helt annat, men axeln skall ha ett RADIELLT lagerspel på några tiondelar, OBS! RADIELLT, upp till ca 4 tiondelar, är det mer så börjar den nog bli lite sliten, å då är den "glapp"
, glappar axeln uppåt 1mm eller mer så är den slut!
axiellt (längsled) har en ny turbo endast ett par hundradelar "spel", detta spel är ej kännbart, en turbo som har gått ett antal 1000mil kan dock ha ett litet "glapp" axiellt på några tiondelar utan att vara i akut behov av renovering, men om "glappet" överstiger 3-4 tiondelar så är en renovering att föredra...
Ursäkta att jag märker lite ord, men det är viktigt att förstå skillnaden på begreppen...
Mvh/R
"lagerspel"! "glapp" är något helt annat, men axeln skall ha ett RADIELLT lagerspel på några tiondelar, OBS! RADIELLT, upp till ca 4 tiondelar, är det mer så börjar den nog bli lite sliten, å då är den "glapp"

axiellt (längsled) har en ny turbo endast ett par hundradelar "spel", detta spel är ej kännbart, en turbo som har gått ett antal 1000mil kan dock ha ett litet "glapp" axiellt på några tiondelar utan att vara i akut behov av renovering, men om "glappet" överstiger 3-4 tiondelar så är en renovering att föredra...
Ursäkta att jag märker lite ord, men det är viktigt att förstå skillnaden på begreppen...
Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users