Byte av packbox, vevaxel

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

Byte av packbox, vevaxel

#1 Post by Uffe L »

Hej!

Håller på med lite allmänt ompackande/ompysslande av en oljeläckande motor (944 -83). Ska dessutom bl.a. byta ut bakstycket på kamremskåpan (det är i 5 delar som det är nu...) vilket innebär att jag måste plocka bort det mesta som sitter framför motorn. Nu lurar jag på följande: Det är ju inte var dag man har så mycket lossat i där och det känns som att jag borde byta så mycket jag bara kan när allt ändå är loss. Kan man byta packboxen som sitter i oljepumpen och tätar mot vevaxeln när man plockat bort det ovan beskrivna eller måste man även plocka bort oljepumpen eller något annat? Tror att det sitter en O-ring där också och jag undrar samma för den. Något annat man bör göra/byta/renovera nere vid främre änden av veven när man har chansen? (Balans/kamaxelpackningar är eller ska bli bytta.)

Tack på förhand!

M.v.h. Ulf

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Oi...

Jag hakar på denna frågeställning då samma packning läcker på min bil åxå!

Kom igen å ge oss bra tips på hur man byter denna packning enklast!

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Jag har bytt den aktuella packboxen och o-ringen för några år sedan och kan inte minnas att det vara några direkta konstigheter med det. Oljepumpen behövde man iaf inte plocka bort. Jag tror bara det vara att få bort remhjulen och kilen i kilspåret (avbitare att bända med) så kan man plocka ut den där grejen som driver pumpen och lätt komma åt packboxen.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Fimpan
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-04-18 15:37:32
Bilmodell: GT2
Location: Sthlm/huddinge
Contact:

#4 Post by Fimpan »

Bort med alla remmar & remskivor.
Bort med drevet för oljepumpen.
Sen är det bara byta p-boxen.
Glöm inte att momentdra remskivan!
Och föresten lossa inte den stoora bulten till remskivan med muttermaskin!
Kan tydligen bli skador på både remskiva & oljepump.
Porsche - there is no substitute

Tekniker på Porsche center Stockholm

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Det kan vara rätt lurigt att få på själva tätningen, akta så att tätningsläppen inte viker sig! En metod (hydraulikmontagedjungelknep) är att trä upp den på en passande rörstumpe innan och sen föra på den rakt med hjälp av en annan rörbit (lite större) eller en stor hylsa
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by Uffe L »

Tack ska ni ha! Fullständigt lysande! Det är så gott att slippa riva, titta, konstatera att det inte går utan jättemycket mera mickel och plocka ihop allt (förhoppningsvis utan att ha sönder något på vägen) ogjort! En liten fråga på forumet är allt som behövs! Undrar hur folk gjorde innan internetformunes förlovade tid...? ;) Lite hydraulikmontagedjungelknep fick man sig till livs t.o.m.! :D

Skönt att det går att fixa den tätningen för det känns som sagt som att man vill det när man ändå är där och grejar. Det är ju små pengar och skönt att veta att det är helt tätt och kommer så förbli en lååång tid. Enda tricket nu är att få till ett verktyg att låsa vevaxeln med men det ska inte vara omöjligt precis.

M.v.h. Uffe

Fimpan
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-04-18 15:37:32
Bilmodell: GT2
Location: Sthlm/huddinge
Contact:

#7 Post by Fimpan »

Då ska du ha ett sådant här verktyg för at låsa svänghjulet med!

Går att tillverka själv rätt enkelt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche - there is no substitute

Tekniker på Porsche center Stockholm

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by 944_Driver »

Bor du i norrköping så kan du ju titta förbi garaget någon gång och låna min spärrade startmotor för ändamålet, jag använder den inte så ofta ;) Jag är i stan rätt ofta på helgerna och annars kan jag nog be brorsan gräva fram den åt dig.

//Magnus, 0736-386623
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#9 Post by Uffe L »

Fimpan wrote:Då ska du ha ett sådant här verktyg för at låsa svänghjulet med!

Går att tillverka själv rätt enkelt.
Jo, jag har gjort en prototyp i trä av en sådan för att få måtten rätt, den verkar funka bra så den ska bara byggas i metall men Magnus erbjudande om lån av spärrad startmotor låter ännu enklare. :) Jag hör nog av mig, Magnus! :d=:

M.v.h. Uffe

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]