Väldigt svårt att säga naturligtvis, men jag kollade lite på denna film:
http://www.trackvision.net/gallery/JAriano.wmv
Och då ligger den 'artificiella' G-mätaren på nästan 2G.. tyckte det verkade väldigt mycket..
Pär kanske har någon input här.. skulle vara kul att veta vad han får upp sin bil i, men slicks.
Mvh Jon
Maximal G för en banrace 944?
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Maximal G för en banrace 944?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Nja, har för mig att Bmw skröt att i deras M5:a kunde man uppleva 2-3 G
Men minnet kan svika mig....
Mvh Erol
Men minnet kan svika mig....
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Utzon.se
- Sponsor
- Posts: 298
- Joined: 2004-07-05 22:11:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Partille
- Contact:
Jag tror att det var en glädjemätare i filmen.
Förmodligen lutade bilen så att mätaren adderade gravitationen.
Min 931a:
Right turn: 1,3G
Left turn: 1,3G
Brake: 1,4G
(Yokohama 032 205/55-15 på 7” fälgar)
För att svara på din fråga så borde inte 2G vara omöjligt men man får nog stå på lite mer än han gjorde i filmen. Det är iofs svårt att bedöma men det såg mest ut som söndagskörning tyckte jag.
Förmodligen lutade bilen så att mätaren adderade gravitationen.
Min 931a:
Right turn: 1,3G
Left turn: 1,3G
Brake: 1,4G
(Yokohama 032 205/55-15 på 7” fälgar)
För att svara på din fråga så borde inte 2G vara omöjligt men man får nog stå på lite mer än han gjorde i filmen. Det är iofs svårt att bedöma men det såg mest ut som söndagskörning tyckte jag.
Utzon "Crew"
Peter
Johannes
Peter
Johannes
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Tack Utzon.. tycket också det såg ut som söndagsåkning, men att det skulle låta lite väl drygt om jag sa det, som bara provat bana en gång
.
Är nog som du säger, att det lutar.. men han åker i en bankad kurva, i en av kurvorna, borde inte den bankningen minska G-mätarens resultat? Iom att gravitationen då verkar något åt fel håll så att säga?
Tror jag läste på något forum att 944:an kunde prestera nästan 1g konstant med gatdäck, bytta fjädrar iofs.. Låter ganska rimligt att R-däck adderar 0.3G väll, snarare än 1G

Är nog som du säger, att det lutar.. men han åker i en bankad kurva, i en av kurvorna, borde inte den bankningen minska G-mätarens resultat? Iom att gravitationen då verkar något åt fel håll så att säga?
Tror jag läste på något forum att 944:an kunde prestera nästan 1g konstant med gatdäck, bytta fjädrar iofs.. Låter ganska rimligt att R-däck adderar 0.3G väll, snarare än 1G

Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Till skillnad från Peter så har inte jag gjort några mätningar, men det hindrar mej ju inte från att spekulera och ha synpunkter. 
Utan avancerad aerodynamik och i "steady state"-läge så är det ju det i princip däckens verkliga friktionskoefficient för resp läge som ställer begränsningen, för r-däck med rätt hjulvinklar osv så är det nog nära det Peter har mätt (är det korta toppar eller värden som hållt i sig ngn sekund ivf?) upp, knappast högre, troligen lägre om jag får gissa. Hur mycket mer rätt sorts slicks kan ge vet jag inte, men jag tror inte det är mycket mer ivf.
Rejäla mängder downforce kan ju öka värdena mycket, men vi pratar ju om en standarbil så ger nog inte så mycket. Jag gissar max 20% till.
Små kompressioner kan nog ge lite högre värden korta stunder. Även ökad verklig sidoacc pga bankning borde väl ge tillskott till mätningen, givaren är monterad i bilgolvets plan. Om jag tänker rätt så ska väl en 45° bankning ge möjlighet till dubblerad sidoacc minus det man tappar i att friktionskoeff minskar pga ökad last för däcken. Nu såg ju iofs bankningen ut att vara mycket mindre än 45°.
Så min tro att är mätaren var felkonfigurerad eller felkalibrerad.

Utan avancerad aerodynamik och i "steady state"-läge så är det ju det i princip däckens verkliga friktionskoefficient för resp läge som ställer begränsningen, för r-däck med rätt hjulvinklar osv så är det nog nära det Peter har mätt (är det korta toppar eller värden som hållt i sig ngn sekund ivf?) upp, knappast högre, troligen lägre om jag får gissa. Hur mycket mer rätt sorts slicks kan ge vet jag inte, men jag tror inte det är mycket mer ivf.
Rejäla mängder downforce kan ju öka värdena mycket, men vi pratar ju om en standarbil så ger nog inte så mycket. Jag gissar max 20% till.
Små kompressioner kan nog ge lite högre värden korta stunder. Även ökad verklig sidoacc pga bankning borde väl ge tillskott till mätningen, givaren är monterad i bilgolvets plan. Om jag tänker rätt så ska väl en 45° bankning ge möjlighet till dubblerad sidoacc minus det man tappar i att friktionskoeff minskar pga ökad last för däcken. Nu såg ju iofs bankningen ut att vara mycket mindre än 45°.
Så min tro att är mätaren var felkonfigurerad eller felkalibrerad.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
De siffror jag sett för bra sportbilar är:
Med bra gatdäck ca 1,0-1,1g
Med R-däck ca 1,2-1,3
Med slicks ca 1,4-1,5g.
Tror detta gäller väl preparerade/justerade "vanliga" bilar.
Rena racebilar når nog högre värden, sedan kommer ju aerodynamik och doserade kurvor till.
En F1 ligger nog kring 4g i högfartskurvor.
Med bra gatdäck ca 1,0-1,1g
Med R-däck ca 1,2-1,3
Med slicks ca 1,4-1,5g.
Tror detta gäller väl preparerade/justerade "vanliga" bilar.
Rena racebilar når nog högre värden, sedan kommer ju aerodynamik och doserade kurvor till.
En F1 ligger nog kring 4g i högfartskurvor.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users