Ni som har testat 951 mot 968CS krängningshämmare vad har ni för åsikter?
Har läst mycket om att det är en väldigt bra uppgradering, men å andra sidan finns det ju ännu bättre grejer för en slant till.
Kommer man nöja sig med CS krängaren eller vilja byta upp sig om ett tag vid bankörning ändå?
Minns att Björn Nilsson skrev att de är för "klena" för bana!?
Andreas Zolnir tillverkar krängare, eller? Läste på rejsa nån gång att han skulle börja "kränga" krängare
Bilen byggs för bana!
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
Jepp, Zolnir säljer krängare som är ställbara, den bakre kan ställas mellan 9-45 N/mm.
Jag tycker man ska sätta dit en ställbar iaf så man kan justera balansen. Men först ska ju fjädrarna vara rätt. När man valt fjädrar kan man skaffa sig ett hum om hur kraftig krängaren skall vara.
Mät krängaren fram så kan jag räkna ut hur kraftig 951 VS 968CS är.
Anders Larsson wrote:Björn: Vad är det för nackdel att ha förhållandevis mjuka fjädrar ihop med grova krängare?..om det nu är en nackdel
Nackdelen är ju att du har en gunghäst när du bromsar, accar. det är väl mest svenssonbilar som har den setupen. Det blir mjukt å fint när det går rakt fram sen kränger den inte som ett sjunkande skepp när det svänger.
Det blir en rätt kraftig krängare om man ska ha mindre roll. Fjäder+krängare= Totala krängmotståndet.
krängaren skall användas för att ta en del av den viktförskjutning som uppstår vid tex sväng å slänga över det på motstående sida.
Fjädern å dämparen är ju till för att hålla däcket i backen så bästa grepp finns.
Men jag kan inte säga exakt vad som kommer hända med köregenskaperna
Jänkarna krachade ju en marssond pga att dom räknat fel bland sina fötter och pund (glömde en korrigeringsfaktor). Inte tusan vill man riskera att åka av och knyckla till bilen bara för att man räknat fel
Fram för SI-systemet!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Måste korrigera mina bakre fjädrar, de är 650 lbs alltså 114n/mm.
Kollade bara på specen först och där stod det 250lbs vilket är 44n/mm och då kanske man inte skulle köra utan torsionsstavarna :S
Men kollade på fjädrarna för jag blev orolig över specen och då stod det 650lbs där iaf! *pust*