Hjälp! Bilen ur ide, kopplingen tar inte!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Hjälp! Bilen ur ide, kopplingen tar inte!

#1 Post by Jon80 »

Var ute i vårsolen och startade igång porschen idag. Bilen har stått stilla ganska länge, då jag inte ville starta den när vi haft -15 gradiga nätter.

Till min fasa så upptäkte jag att kopplingen inte tog som den skulle!!
När jag trycker ner kopplingen får jag ett missljud, som måste bero på att det slirar lite, och när växeln läggs i hoppar hastighetsmätaren igång, och de upplyfta bakdäcken snurrar!! Kopplingen fungerade till 100% senast jag hade igång bilen.

Jag varmkörde bilen ordentligt, utan att felet släppte. Bilen är helt upphissad, så däcken ger inget speciellt motstånd.

Vad kan vara felet?! All hjälp motages gärna..

Mvh en förtvivlad Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#2 Post by sweanders »

Förmodligen kopplingens slavcylinder som är kass, prova att byta packningar i den. Kostar under en hundring för en packningssats.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#3 Post by Jon80 »

Okay, har alltså pajat utan att jag rört bilen? Är det svårt att byta denna packning?

Edit: Kollade clarks Garage för lite konsultation, där står det om att man ska lufta kopplingen.. vad är det för olja däri? Verkar på Clarks Garage som om det är bromsvätska där?

Det skulle kunna förklara mitt fel isådana fall, för jag har ingen bromsvätska kvar i systemet, då alla bromsok är borta.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Du har säkert hittat förklaringen! Det är bromsvätska i kopplingen

"Grattis" till behovet att lufta koppling ;-), det är det mest hårslitande man kan försöka sig på en 944.... :-))

HAr du tryckluft? Isåfall rekommenderar jag att fixa en hjulventil som du sätter i behållarlocket, sätt ett buntband mellan huvucylinder och behållare och trycksätt till ca 1,5 bar (obs, inte mer.... du får justera ner tryckregulatorn på kompressorn). På så vis att du trycka ner bromsvätska i kopplingen när du luftar. F ö en rätt bekväm metod när man ska lufta bromsar oxo.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by Dan Winberg »

Jon80 wrote:Okay, har alltså pajat utan att jag rört bilen? Är det svårt att byta denna packning?

Edit: Kollade clarks Garage för lite konsultation, där står det om att man ska lufta kopplingen.. vad är det för olja däri? Verkar på Clarks Garage som om det är bromsvätska där?

Det skulle kunna förklara mitt fel isådana fall, för jag har ingen bromsvätska kvar i systemet, då alla bromsok är borta.
Det är väl två helt olika slutna system?, eller är jag helt borta och cyklar, däremot kan jag hålla med om att det är liknande vätska i båda systemen.
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Maxx »

Dan Winberg wrote:
Jon80 wrote:Okay, har alltså pajat utan att jag rört bilen? Är det svårt att byta denna packning?

Edit: Kollade clarks Garage för lite konsultation, där står det om att man ska lufta kopplingen.. vad är det för olja däri? Verkar på Clarks Garage som om det är bromsvätska där?

Det skulle kunna förklara mitt fel isådana fall, för jag har ingen bromsvätska kvar i systemet, då alla bromsok är borta.
Det är väl två helt olika slutna system?, eller är jag helt borta och cyklar, däremot kan jag hålla med om att det är liknande vätska i båda systemen.
Det är samma vätskebehållare och därför samma vätska i både broms- och kopplingssystemen.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#7 Post by Notch »

Bara för att bakhjulen snurrar när kopplingen är nedtryckt behöver inte betyda att kopplingen inte kopplar ur. Eftersom det inte finns något motstånd som "håller fast" bakhjulen är det vanligare att de snurrar än att de inte gör det. Jag skulle hissa ned bilen och testa innan jag börjar rota med kopplingen.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#8 Post by skillz »

Maxx wrote:
Dan Winberg wrote: Det är väl två helt olika slutna system?, eller är jag helt borta och cyklar, däremot kan jag hålla med om att det är liknande vätska i båda systemen.
Det är samma vätskebehållare och därför samma vätska i både broms- och kopplingssystemen.
Hmm.. min kopplingspedal funkar inte alls efter denna vinter som den stått.. medans bromsarna funkar kanon utan glapp.

Vad kan vara fel i mitt fall?
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#9 Post by Jon80 »

Notch wrote:Bara för att bakhjulen snurrar när kopplingen är nedtryckt behöver inte betyda att kopplingen inte kopplar ur. Eftersom det inte finns något motstånd som "håller fast" bakhjulen är det vanligare att de snurrar än att de inte gör det. Jag skulle hissa ned bilen och testa innan jag börjar rota med kopplingen.
I mitt fall.. Jo ;)
Går tex inte att få i femman fastän att kopplingen trycks ner, men om jag tar i lite så kuggar 4:an i, och får snurr på dem, sen går 5:an i lätt. Dessutom har bilen inte betett sig vid tidigare 'garage-rejs'.

Går det att få kopplingen att ta hjälpligt genom att fylla på bromsvätska, och pumpa med pedalen? Har nämligen tryckluft på jobbet, 1 mil bort.. och när man bor i sveriges trafikljustätaste stad, är det inte att tänka på att åka på en växel :roll:
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#10 Post by Karl Birgander »

Jon80 wrote: Går det att få kopplingen att ta hjälpligt genom att fylla på bromsvätska, och pumpa med pedalen? Har nämligen tryckluft på jobbet, 1 mil bort.. och när man bor i sveriges trafikljustätaste stad, är det inte att tänka på att åka på en växel :roll:
nu vet jag inte om det funkar att göra som du föreslår, men du har ju inte så långt till biltema karlstad och en sådan: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76454
även smidigt att ha vid banan för att justera när man släppt ut för mycket tryck...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

Jon80 wrote: Går det att få kopplingen att ta hjälpligt genom att fylla på bromsvätska, och pumpa med pedalen? Har nämligen tryckluft på jobbet, 1 mil bort.. och när man bor i sveriges trafikljustätaste stad, är det inte att tänka på att åka på en växel :roll:
Den är väldigt svår att lufta beroende på att röret går först upp och sedan ner till kopplingen, det ansamlar sig luft det uppochnedvända röret som är svårt att spola ur och man inte får till ett rejält flöde. Det går inte att pumpa så fort med kopplingspedalen tror jag. Vet att en del lyckas pumpa in bromsvätska baklänges (underifrån) m h a oljekanna, men jag har aldrig lyckats. Däremot har jag lyckats genom att ta en skruvkork som passade på behållaren, skära loss hela toppen på den. Sprätta upp en cykelslang och klämma fast den med den skurna skruvkorken med ventilen uppåt. Sen pumpar man upp en bula på slangen (med cykelpump) så att den rymmer en eller ett par dl luft. Därefter luftar man vid kopplingscylinder. I bästa fall blir det så bra drag i vätskan att den drar med sig luften ut. Behållaren är alltså typ halvfull med bromsvätska eller så.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#12 Post by Adde_k »

Jag vet vem vi kommer att få se i rutan när Bosse Bildoktor går i pension ;)
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#13 Post by Magnus Åkerqvist »

När jag bytte vätska på min bil så körde jag med en tryckluftsdriven sug man sög på nipplen bara.. tog inte många sekunder att lufta kopplingen med den bild:
Image
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by Dan Winberg »

Maxx wrote:
Dan Winberg wrote: Det är väl två helt olika slutna system?, eller är jag helt borta och cyklar, däremot kan jag hålla med om att det är liknande vätska i båda systemen.
Det är samma vätskebehållare och därför samma vätska i både broms- och kopplingssystemen.
fasen då hade man fel igen... :?
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#15 Post by skillz »

Jon80 wrote:
Notch wrote:Bara för att bakhjulen snurrar när kopplingen är nedtryckt behöver inte betyda att kopplingen inte kopplar ur. Eftersom det inte finns något motstånd som "håller fast" bakhjulen är det vanligare att de snurrar än att de inte gör det. Jag skulle hissa ned bilen och testa innan jag börjar rota med kopplingen.
I mitt fall.. Jo ;)
Går tex inte att få i femman fastän att kopplingen trycks ner, men om jag tar i lite så kuggar 4:an i, och får snurr på dem, sen går 5:an i lätt. Dessutom har bilen inte betett sig vid tidigare 'garage-rejs'.

Går det att få kopplingen att ta hjälpligt genom att fylla på bromsvätska, och pumpa med pedalen? Har nämligen tryckluft på jobbet, 1 mil bort.. och när man bor i sveriges trafikljustätaste stad, är det inte att tänka på att åka på en växel :roll:

växla utan koppling då...
ha i 1an när du startar sen är det bara att lugn försöka dra ur växeln och varva upp och snällt ha spaken till den växeln du vill ha i så glider den i när rätt varvtal uppnås...

har jag gjort på flertal bilar med trasig koppling.

Dock så vet jag inte om det funkar på 944an ? alal andra har funkat utan problem och skrapljud när man gjort så.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users