Hjälp! Bilen ur ide, kopplingen tar inte!
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Hjälp! Bilen ur ide, kopplingen tar inte!
Var ute i vårsolen och startade igång porschen idag. Bilen har stått stilla ganska länge, då jag inte ville starta den när vi haft -15 gradiga nätter.
Till min fasa så upptäkte jag att kopplingen inte tog som den skulle!!
När jag trycker ner kopplingen får jag ett missljud, som måste bero på att det slirar lite, och när växeln läggs i hoppar hastighetsmätaren igång, och de upplyfta bakdäcken snurrar!! Kopplingen fungerade till 100% senast jag hade igång bilen.
Jag varmkörde bilen ordentligt, utan att felet släppte. Bilen är helt upphissad, så däcken ger inget speciellt motstånd.
Vad kan vara felet?! All hjälp motages gärna..
Mvh en förtvivlad Jon
Till min fasa så upptäkte jag att kopplingen inte tog som den skulle!!
När jag trycker ner kopplingen får jag ett missljud, som måste bero på att det slirar lite, och när växeln läggs i hoppar hastighetsmätaren igång, och de upplyfta bakdäcken snurrar!! Kopplingen fungerade till 100% senast jag hade igång bilen.
Jag varmkörde bilen ordentligt, utan att felet släppte. Bilen är helt upphissad, så däcken ger inget speciellt motstånd.
Vad kan vara felet?! All hjälp motages gärna..
Mvh en förtvivlad Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Okay, har alltså pajat utan att jag rört bilen? Är det svårt att byta denna packning?
Edit: Kollade clarks Garage för lite konsultation, där står det om att man ska lufta kopplingen.. vad är det för olja däri? Verkar på Clarks Garage som om det är bromsvätska där?
Det skulle kunna förklara mitt fel isådana fall, för jag har ingen bromsvätska kvar i systemet, då alla bromsok är borta.
Edit: Kollade clarks Garage för lite konsultation, där står det om att man ska lufta kopplingen.. vad är det för olja däri? Verkar på Clarks Garage som om det är bromsvätska där?
Det skulle kunna förklara mitt fel isådana fall, för jag har ingen bromsvätska kvar i systemet, då alla bromsok är borta.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Du har säkert hittat förklaringen! Det är bromsvätska i kopplingen
"Grattis" till behovet att lufta koppling
, det är det mest hårslitande man kan försöka sig på en 944....
)
HAr du tryckluft? Isåfall rekommenderar jag att fixa en hjulventil som du sätter i behållarlocket, sätt ett buntband mellan huvucylinder och behållare och trycksätt till ca 1,5 bar (obs, inte mer.... du får justera ner tryckregulatorn på kompressorn). På så vis att du trycka ner bromsvätska i kopplingen när du luftar. F ö en rätt bekväm metod när man ska lufta bromsar oxo.
"Grattis" till behovet att lufta koppling


HAr du tryckluft? Isåfall rekommenderar jag att fixa en hjulventil som du sätter i behållarlocket, sätt ett buntband mellan huvucylinder och behållare och trycksätt till ca 1,5 bar (obs, inte mer.... du får justera ner tryckregulatorn på kompressorn). På så vis att du trycka ner bromsvätska i kopplingen när du luftar. F ö en rätt bekväm metod när man ska lufta bromsar oxo.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Dan Winberg
- Addict
- Posts: 1028
- Joined: 2004-05-01 15:44:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Det är väl två helt olika slutna system?, eller är jag helt borta och cyklar, däremot kan jag hålla med om att det är liknande vätska i båda systemen.Jon80 wrote:Okay, har alltså pajat utan att jag rört bilen? Är det svårt att byta denna packning?
Edit: Kollade clarks Garage för lite konsultation, där står det om att man ska lufta kopplingen.. vad är det för olja däri? Verkar på Clarks Garage som om det är bromsvätska där?
Det skulle kunna förklara mitt fel isådana fall, för jag har ingen bromsvätska kvar i systemet, då alla bromsok är borta.
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Det är samma vätskebehållare och därför samma vätska i både broms- och kopplingssystemen.Dan Winberg wrote:Det är väl två helt olika slutna system?, eller är jag helt borta och cyklar, däremot kan jag hålla med om att det är liknande vätska i båda systemen.Jon80 wrote:Okay, har alltså pajat utan att jag rört bilen? Är det svårt att byta denna packning?
Edit: Kollade clarks Garage för lite konsultation, där står det om att man ska lufta kopplingen.. vad är det för olja däri? Verkar på Clarks Garage som om det är bromsvätska där?
Det skulle kunna förklara mitt fel isådana fall, för jag har ingen bromsvätska kvar i systemet, då alla bromsok är borta.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 440
- Joined: 2005-08-22 22:19:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppland
- Contact:
Bara för att bakhjulen snurrar när kopplingen är nedtryckt behöver inte betyda att kopplingen inte kopplar ur. Eftersom det inte finns något motstånd som "håller fast" bakhjulen är det vanligare att de snurrar än att de inte gör det. Jag skulle hissa ned bilen och testa innan jag börjar rota med kopplingen.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77
Nu: 911 -77
- skillz
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2005-06-21 01:07:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Haninge
- Contact:
Hmm.. min kopplingspedal funkar inte alls efter denna vinter som den stått.. medans bromsarna funkar kanon utan glapp.Maxx wrote:Det är samma vätskebehållare och därför samma vätska i både broms- och kopplingssystemen.Dan Winberg wrote: Det är väl två helt olika slutna system?, eller är jag helt borta och cyklar, däremot kan jag hålla med om att det är liknande vätska i båda systemen.
Vad kan vara fel i mitt fall?
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
I mitt fall.. JoNotch wrote:Bara för att bakhjulen snurrar när kopplingen är nedtryckt behöver inte betyda att kopplingen inte kopplar ur. Eftersom det inte finns något motstånd som "håller fast" bakhjulen är det vanligare att de snurrar än att de inte gör det. Jag skulle hissa ned bilen och testa innan jag börjar rota med kopplingen.

Går tex inte att få i femman fastän att kopplingen trycks ner, men om jag tar i lite så kuggar 4:an i, och får snurr på dem, sen går 5:an i lätt. Dessutom har bilen inte betett sig vid tidigare 'garage-rejs'.
Går det att få kopplingen att ta hjälpligt genom att fylla på bromsvätska, och pumpa med pedalen? Har nämligen tryckluft på jobbet, 1 mil bort.. och när man bor i sveriges trafikljustätaste stad, är det inte att tänka på att åka på en växel

Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
nu vet jag inte om det funkar att göra som du föreslår, men du har ju inte så långt till biltema karlstad och en sådan: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76454Jon80 wrote: Går det att få kopplingen att ta hjälpligt genom att fylla på bromsvätska, och pumpa med pedalen? Har nämligen tryckluft på jobbet, 1 mil bort.. och när man bor i sveriges trafikljustätaste stad, är det inte att tänka på att åka på en växel
även smidigt att ha vid banan för att justera när man släppt ut för mycket tryck...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Den är väldigt svår att lufta beroende på att röret går först upp och sedan ner till kopplingen, det ansamlar sig luft det uppochnedvända röret som är svårt att spola ur och man inte får till ett rejält flöde. Det går inte att pumpa så fort med kopplingspedalen tror jag. Vet att en del lyckas pumpa in bromsvätska baklänges (underifrån) m h a oljekanna, men jag har aldrig lyckats. Däremot har jag lyckats genom att ta en skruvkork som passade på behållaren, skära loss hela toppen på den. Sprätta upp en cykelslang och klämma fast den med den skurna skruvkorken med ventilen uppåt. Sen pumpar man upp en bula på slangen (med cykelpump) så att den rymmer en eller ett par dl luft. Därefter luftar man vid kopplingscylinder. I bästa fall blir det så bra drag i vätskan att den drar med sig luften ut. Behållaren är alltså typ halvfull med bromsvätska eller så.Jon80 wrote: Går det att få kopplingen att ta hjälpligt genom att fylla på bromsvätska, och pumpa med pedalen? Har nämligen tryckluft på jobbet, 1 mil bort.. och när man bor i sveriges trafikljustätaste stad, är det inte att tänka på att åka på en växel
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
- Magnus Åkerqvist
- S2-Poster
- Posts: 248
- Joined: 2004-03-29 11:40:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hässleholm
- Contact:
- Dan Winberg
- Addict
- Posts: 1028
- Joined: 2004-05-01 15:44:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
fasen då hade man fel igen...Maxx wrote:Det är samma vätskebehållare och därför samma vätska i både broms- och kopplingssystemen.Dan Winberg wrote: Det är väl två helt olika slutna system?, eller är jag helt borta och cyklar, däremot kan jag hålla med om att det är liknande vätska i båda systemen.

MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285
- skillz
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2005-06-21 01:07:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Haninge
- Contact:
Jon80 wrote:I mitt fall.. JoNotch wrote:Bara för att bakhjulen snurrar när kopplingen är nedtryckt behöver inte betyda att kopplingen inte kopplar ur. Eftersom det inte finns något motstånd som "håller fast" bakhjulen är det vanligare att de snurrar än att de inte gör det. Jag skulle hissa ned bilen och testa innan jag börjar rota med kopplingen.
Går tex inte att få i femman fastän att kopplingen trycks ner, men om jag tar i lite så kuggar 4:an i, och får snurr på dem, sen går 5:an i lätt. Dessutom har bilen inte betett sig vid tidigare 'garage-rejs'.
Går det att få kopplingen att ta hjälpligt genom att fylla på bromsvätska, och pumpa med pedalen? Har nämligen tryckluft på jobbet, 1 mil bort.. och när man bor i sveriges trafikljustätaste stad, är det inte att tänka på att åka på en växel
växla utan koppling då...
ha i 1an när du startar sen är det bara att lugn försöka dra ur växeln och varva upp och snällt ha spaken till den växeln du vill ha i så glider den i när rätt varvtal uppnås...
har jag gjort på flertal bilar med trasig koppling.
Dock så vet jag inte om det funkar på 944an ? alal andra har funkat utan problem och skrapljud när man gjort så.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users