Lätta 968CS

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

Lätta 968CS

#1 Post by Highway »

Vad kan man egentligen lätta på en 968CS utan att gå till överdrift??

Dom enklaste grejjerna är ju bakrutan, skärmar och huv i glasfiber men där känns det nästan som att det är stopp eller finns det fler enkla grejjer?

glömde att byta rutor till plast

Magnus
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#2 Post by Björn Nilsson »

Jasså Magnus, det ska bli räserbil nu :lol:

Jag tycker du ska börja med det du listat. Vill man sen börja kapa bort reservdelsbalja å andra onödiga plåtdetaljer så tar man ju lättningen ett steg längre.

Det går att få ner 968:an till runt 1200 raceready. Då passar klass2 som handsken.

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#3 Post by Fredrik C »

Föraren :roll: :D ... :wink: :wink:
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#4 Post by Highway »

Ja 1200 inklusive förare är ju optimal vikt för klass 2 men idag väger min bil 1280 utan mig men med 30 liter soppa så bilen måste då ned till runt 1110-1120 för att det skall vara optimalt och det känns svårt..

Detta känns som nästa steg när jag fått in alla nya grejjer i bilen eller så säljer jag min kärra efter säsongen och köper en racepreppad 993 istället men det är ett senare bekymmer :)

Jag har tjuvstartat lättningen av mig själv så det är på G sen några månader tillbaka :shock:
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#5 Post by Björn Nilsson »

När man börjar närma sig 1130 som jag ligger på så är det inte mycket bil kvar :)

Du får väl komma ner å göra studiebesök hos mig ;)

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#6 Post by Highway »

968EVO wrote:När man börjar närma sig 1130 som jag ligger på så är det inte mycket bil kvar :)

Du får väl komma ner å göra studiebesök hos mig ;)

/Björn
Gött jag tror vi får gå igenom din bil runt sista helgen i maj då det kommer att vara lika varmt som förra året för då skall det läggas en massa varv på en bana nära dig :)
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Mikjel
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2004-12-19 13:41:17
Contact:

Re: Lätta 968CS

#7 Post by Mikjel »

Highway wrote:Vad kan man egentligen lätta på en 968CS utan att gå till överdrift??

Dom enklaste grejjerna är ju bakrutan, skärmar och huv i glasfiber men där känns det nästan som att det är stopp eller finns det fler enkla grejjer?

glömde att byta rutor till plast

Magnus

Hvor får man kjøpt denne bakruten, skjermer og panser (huv)?

Hvor mye vekt kan man spare på dette?

User avatar
MickeJ
S-Poster
Posts: 174
Joined: 2004-07-08 23:09:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmby, Strängnäs
Contact:

#8 Post by MickeJ »

Fredrik C wrote:Föraren :roll: :D ... :wink: :wink:
Denna lättning är den enda man spar pengar på hehe... :oops:

Fimpan
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-04-18 15:37:32
Bilmodell: GT2
Location: Sthlm/huddinge
Contact:

#9 Post by Fimpan »

Före detta verkaren på jobbet, hjälpte Sandén med hans 944 turbo som gick långlopp förut.
När dom inte kom längre i lättandet, gick det så långt att dom började kapa av skruvar som stack ut utanför muttrarna etc.
Om någon fattar.
Dom sparde vell nått kilo där.
Men då gick det i princip inte att kapa bort mer ur bilen, utan att den skule bli skev iförsta svängen. :lol:
Porsche - there is no substitute

Tekniker på Porsche center Stockholm

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Dan Winberg »

Har börjat fundera lite jag med...
Däck kändes nödvänligast för att börja köra bana. Tack för dem.

Har fått lite info om plastis och han verkar kunna fixa det mesta och har bra priser på huv och skärmar både i glas och kolfiber.

Är mer sugen på kolfiber även fast det blir lite dyrare.
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users