Angående bakluckan
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Angående bakluckan
Hej. min baklucka poppar inte upp när jag låser upp den utan får lyfta den 10cm innan hydralfjädrarna orkar lyfta den ända upp. antar att den ska poppa upp första biten av sig själv eftersom det finns en knapp i bilen. ska det vara nån fjäder någonstans? eller är det listen den ska spänna mot?
behöver jag nya hydralfjädrar?
mvh Andreas
behöver jag nya hydralfjädrar?
mvh Andreas
Andreas Larsen
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Gasfjädrarna, det finns väl inget annat som lyfter luckan?xanlar wrote:tack men inte riktigt det som var frågan.
Vad är det som gör att luckan hoppar upp första cm?
det är problemet, för mig är ju knappen i bilen onödig.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Det som gör att luckan lyfter den första centimetern är att du med stängd lucka har tryckt ihop den tjocka gummilisten som tätar mellan rutramen och karossen en del. När du trycker på knappen och låsen släpper om "pinnarna" vill gummilisten (om den har lite spänst kvar) expandera och luckan lyfter.
/M
/M
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Tack! Dax att byta list nu=)Mårten wrote:Det som gör att luckan lyfter den första centimetern är att du med stängd lucka har tryckt ihop den tjocka gummilisten som tätar mellan rutramen och karossen en del. När du trycker på knappen och låsen släpper om "pinnarna" vill gummilisten (om den har lite spänst kvar) expandera och luckan lyfter.
/M
Andreas Larsen
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
En annan fråga angående bakluckan..
Visst kan man öppna med nyckeln i bak? Det går nämligen inte på min nuvarnde 951. Det går inte ens att vrida något med nyckeln.
Blev väldigt överaskad.
/Peter
Visst kan man öppna med nyckeln i bak? Det går nämligen inte på min nuvarnde 951. Det går inte ens att vrida något med nyckeln.
Blev väldigt överaskad.
/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Skumt... Kan dock säga att från 89 så är det en lite microswitch som man trycket till när man vrider nycklen som drar runt bagageluck öppnar motorn, men ditt lås borde vara helt mekanisk...
Hoppas det hjälper att du inte behöver leta elfel...
Kanske hjälper, men denna sprängskiss har microswitchen.

/Claves
Hoppas det hjälper att du inte behöver leta elfel...
Kanske hjälper, men denna sprängskiss har microswitchen.

/Claves
Last edited by claves on 2006-02-14 09:34:11, edited 1 time in total.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Min -88 är helt mekanisk när det gäller nyckeln, det går bra att bara vrida om.
När jag köpte min 951 i aug -05 så var det just problem med rost runt det vänstra bakluckelåset pga läckage. Jag har inte bytt listen runt hela ramen men båda gummiinsatserna som låspinnarna sitter i + båda låspinnarna + justerat in själva låskistorna i bakstammen. Ganska billiga delar på PC i Borås.
Det går att justera längden på låspinnarna så att de spänner ner luckan lite hårdare (om de inte rostat fast & går av som mina...). Detta KANSKE räcker för att få tätt?
Se till att låspinnarna är centrerade och går lätt ner i låskistorna, samt att det är rent och nyinfettat.
När ni stänger era backluckor, släng inte igen dem. TRYCK igen dem den sista biten till låsning så slipper glaset lossna ifrån ramen! (Ett tips från Clarks garage).
/M
När jag köpte min 951 i aug -05 så var det just problem med rost runt det vänstra bakluckelåset pga läckage. Jag har inte bytt listen runt hela ramen men båda gummiinsatserna som låspinnarna sitter i + båda låspinnarna + justerat in själva låskistorna i bakstammen. Ganska billiga delar på PC i Borås.
Det går att justera längden på låspinnarna så att de spänner ner luckan lite hårdare (om de inte rostat fast & går av som mina...). Detta KANSKE räcker för att få tätt?
Se till att låspinnarna är centrerade och går lätt ner i låskistorna, samt att det är rent och nyinfettat.
När ni stänger era backluckor, släng inte igen dem. TRYCK igen dem den sista biten till låsning så slipper glaset lossna ifrån ramen! (Ett tips från Clarks garage).
/M
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
När du stänger förardörren, så blir det ett övertryck i kupén, precis som Claves säger. Och det är inget unikt med just Porsche, alla bilar får ett övertryck i sig vid stängandet av dörrar (förutsatt att alla fönster, och övriga dörrar är stängda). Detta är för övrigt samma fenomen som brukar få takluckor att studsa till vid dörrstängning.xanlar wrote:HAHA, den var bra;)
så 944:an funkar bra som ubåt då:P?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Visst blir det övertryck alltid. Värre än andra bilar skulle jag säga. Har aldrig upplevt tidigare hur det trycker i öronen när jag stänger en bildörr men efter att ha köpt en 924S har jag det. Kupévolymen är ju ganska liten i en sportbil så det kan ju vara en orsak.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Who is online
Users browsing this forum: No registered users