Nu e frågan, är det nått speciellt man ska hålla koll på eller?
Och hur mycket pallar drivlinan i effekt.
400hk?
Såg transaxelnstången och den var en riktigt klenis,

Pallar den några nämnvärda effekter??
Är ganska säker på att en 944 Turbo:s transaxel (951 om man är kunnig)E bra sugen på en porsche och hitta en med turbo.
Nu e frågan, är det nått speciellt man ska hålla koll på eller?
Och hur mycket pallar drivlinan i effekt.
400hk?
Såg transaxelnstången och den var en riktigt klenis,
Pallar den några nämnvärda effekter??
944 turbo med S2-block på tre liter har väl några plockat ut en del hästar ur. Det är väl en fördel om motorn håller också?
Ok. Jag hade fått för mig att de som byggt 944 turbo-motorer med massor av hästar hade gått den vägen. Problemfritt påstod jag inte att det var.Bodens Svarta 944 S2 wrote:Maxx skrev:
944 turbo med S2-block på tre liter har väl några plockat ut en del hästar ur. Det är väl en fördel om motorn håller också?
Tjena Maxx..
Har faktiskt tro det eller ej hört tvärtom.. Det är tydligen riktigt svårt att
få 3.0 motorn att klara mycket effekt.. Tydligen nåt med vevaxellagren.
Men det är ju lätt att peta ur mer ur mer så att säga..![]()
3 liter är mer än 2,5...
Jag gissar att man plockade ner de motorerna efter varje rejs och bytte ut delar som hade minsta antydning till förslitning. Det är ju ganska normalt förvarande på extrema tävlingsmotorer och tävlingbilar.Maxx wrote:Apropå att Porsche själva plockade ut 375 hk ur 924 turbo-motorerna till GTR:en; vad är serviceintervallet på de motorerna? Det är ju rena racemotorer, bilarna var ju inte tänkta att gå på gatan. Vad är det som sätter begränsningen för hur länge en motor håller?
Jag tror ett vanligt tankefel är folk jämför transaxeln med kardanaxeln på en traditinell bakhjulsdriven bil. Skillnaden i moment är ju mkt stor, våra bilars transaxel utsätts ju för motorns moment iom direktdrift medans en kardanaxel utsätts för mycket högre än motorns moment på låga växlar
Angående transaxelns tjocklek!
Kanske skulle satt citattecken runt "håller" ... vad jag undrade var vilka faktorer som styr hur ofta en motor bör servas/renoveras.patand wrote:Jag gissar att man plockade ner de motorerna efter varje rejs och bytte ut delar som hade minsta antydning till förslitning. Det är ju ganska normalt förvarande på extrema tävlingsmotorer och tävlingbilar.Maxx wrote:Apropå att Porsche själva plockade ut 375 hk ur 924 turbo-motorerna till GTR:en; vad är serviceintervallet på de motorerna? Det är ju rena racemotorer, bilarna var ju inte tänkta att gå på gatan. Vad är det som sätter begränsningen för hur länge en motor håller?
Hur länge en motor håller och vilka delar som går sönder först är nog väldigt svårt att säga generellt. Är nog väldigt olika på olika motorer.
Users browsing this forum: No registered users