Det är nog dax att ta bort klistret på denna tråd nu! /T-P

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#256 Post by Magnus K »

Turbo-Puh wrote:Nu är toppen monterad och klar. Låter väldans
mycket trevligare faktiskt. Justerat tändning etc.
Efterdragit med varm motor.

Bara att besiktiga.
Attans, du hinner ju besiktiga före mig. Men jag får ju köra med min just nu, har cirkus 18 dagar kvar innan jag får körförbud. VägVerket gav mig 21 dagar att köra till SBP innan de klipper ner 924ans "körtillstånd". :) Frågan är bara om jag vågar köra 924an, lite orolig för dess väg-värdighet... (O jag ska köra bana med min när den är klar? Huga!)

Ställde du tändningen som förut eller fixade du till tändningsmarkeringen enligt din mall?

Mvh
Mangan alias NickeNyfiken :D

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#257 Post by notetoself »

Magnus K wrote: Attans, du hinner ju besiktiga före mig.

Ställde du tändningen som förut eller fixade du till tändningsmarkeringen enligt din mall?
Det faktum att jag kanske hinner besikta före dig (om jag nu ens tar mig
dit, bilen kanske dör på halva vägen! :x ) behöver ju inte automatiskt
betyda att jag får köra med den... *bajs*

Jag kunde omöjligen ställt den som förut då jag som bekant haft
nere topp och ALLT som hör den till. Däribland fördelaren.
Så jag tog och målade de två små prickarna och slet loss vaccumslangen
till fördelaren och snaskade till mina 10 grader. (med lampa givetvis)

Fråga på du... :wink:


/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

#258 Post by andgus »

Lycka till!
Må du och din bil slippa mer "bekymmer"........iaf så du hinner köra lite också. :lol:
//Andgus

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#259 Post by Magnus K »

Turbo-Puh wrote: Så jag tog och målade de två små prickarna och slet loss vaccumslangen
till fördelaren och snaskade till mina 10 grader. (med lampa givetvis)
Dääär föll poletten ner hos Mangan... :D Missade att din mall gällde kamdrevet, så jag undrade hur sjutton du hann med att slita ut motorn, mäta upp svänghjulet och ställa tändningen. :oops: :D OK, låter som en fin plan att testa framöver! Bra mall! *tumme upp!*

Jag tänkte ringa lite kollegor som får hämta mig på SBP när (obs, inte "om") jag får en fet 3:a på min maskin... :( (Vaddå pessimist?)

Lycka till!
Mangan

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#260 Post by notetoself »

Tack Andgus!

Hehe, står väl tom på mallen om jag inte minns fel.

Varför skulle du få en 3:a?



/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#261 Post by Magnus K »

Jäjä, då måste man ju läsa instruktionerna... ;)

3:a = min vanliga otur gissar jag. Nja, men en samling 2or räknar jag kallt med... (Vindruta, bromsar bak, handbroms, etc...)

Trevlig midsommar förrexten! Jag drar snart...
Mvh
Mangan

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#262 Post by ninetofour »

2:or räknar vi alla med frågan är bara hur många. Vad kan då ge en 3:a? Kan kass co-halt ge trea? Jag har faktiskt funderat på att köra till SBP bara för att se hur många 2:or det blir. Kanske lite motoroptimering först...
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#263 Post by Magnus K »

3:a är väl "direkt körförbud". Vet inte ens om 3 finns som bedömningsgrad men innebörden är "taxi eller bil på släp härifrån"...

3:a är väl:
- Ingen bromsförmåga
- Allvarligt fel i styrning
- Svår rostskada på vital del eller allmänt genomrostad

Dvs sånt som är direkt trafikfarligt...

Lycka till iaf! :)
Mangan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#264 Post by patand »

patand wrote:Tänkte faktiskt försöka fixa det ikväll... om mekonomen har lagersatsen hemma vill säga... (lagerstatsen på lager... ;-) ) Vore soft att åka Cabbe till midsommarfirandet (6-8 mil bort)...

Men vi får väl se hur det blir.
Mekonomen hade inte satsen på lager (i Sätra iaf där jag var) så det blev att vänta till idag då de skall ha fått hem den. Hoppas bytet går bra så man kan rulla omkring i cabben igen snart... sommaren är ju här nu! :-D

För övrigt låter den bättre än någonsing (iaf sen vi köpte den) i motorn sen jag hittade skramlet/läckaget på avgassystemet... :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#265 Post by notetoself »

bilen gick idag igenom utan anmärkningar...

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

#266 Post by andgus »

Grattis...men inte tar väl denna tråd slut nu?? :cry:
Ja inte önskar jag dig mera trubbel med bilen men tråden har varit intressant att följa.
Vad har du för färg på din automobil? (ifall jag skulle få se dig i trakterna)
//Andgus

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#267 Post by notetoself »

Den är indischrot. Det är dock inte så stor risk
då bilen inte tydligt visar att den inte uppskattar
att vara varm. Det finns en egen tråd om detta.

Kan lixom inte komma så långt än =). Men skam
den som ger sig!

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#268 Post by ninetofour »

Turbo-puh grattis, det var du värd!!!!! Du får ta den lilla röda och visa upp dig i thn!!!

Jag kommer att kontakta dig snart ang. komp. mätaren eftersom jag vill köra ett nytt test för säkerhets skull. Jag har haft häcken full med den jäkla saaben då ena framskivan inte passade...hu...

Jag tror dock att denna veckan blir perfekt att avsluta projekt 924 inför SBP.
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#269 Post by notetoself »

ninetofour wrote:Turbo-puh grattis, det var du värd!!!!! Du får ta den lilla röda och visa upp dig i thn!!!

Jag kommer att kontakta dig snart ang. komp. mätaren eftersom jag vill köra ett nytt test för säkerhets skull. Jag har haft häcken full med den oumpa saaben då ena framskivan inte passade...hu...

Jag tror dock att denna veckan blir perfekt att avsluta projekt 924 inför SBP.
Tack Fredde. Det ska jag göra såfort jag lagat den. Se annan tråd på
forumet... (Varm bil blir död bil...)

Det är bara att ringa. Den ligger i bagaget och kommer nog göra det
ett tag till. Dock åker jag nog på nån restresa innan veckan är slut
så ju förr desto bättre om du vill ha gjort det innan dess.

Du menar att du redan är redo för SBP alltså... Men bromsarna då?
Klart du kan chansa och se hur många 2:or du får, men torkarna
är väl oxå en sak som du måste fixa.
Man bör ju ha i åtanke att du bara har en månad på dig. Semestertider
och shit ju. Men visst, varför inte...

Men bromsarna de bromsarna. De bör du nog F-n lägga lite krut på innan.
Bara min mening. Gillar inte tveksamma bromsar. Men det är ju jag...

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#270 Post by ninetofour »

Efter den här satans helgen hatar jag bromsar. Visst jag skall kolla bakbromsarna för att se hur slitaget ser ut. I alla fall lufta ur systemet.

Vad torkarna beträffar så kopplar jag dem temporärt till en sviths för on/off.

Det stora frågetecknet är dock tomgången, då den lätt dör då man kopplar när man är ute och kör med bilen, det måste ordnas. Jag ringer dig imorgon om du jobbar då!?!
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users