ET

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

ET

#1 Post by Millen »

Vad är negativt/possitivt med att köpa fälgar som får centrum längre ut än original?

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#2 Post by Jon80 »

Finns en artikel på rejsa:
http://rejsa.nu/artikel.php?t=6915
Som beskriver detta som 'styrradie'. Har frågat här tidigare om du får bättre / sämre grepp med ökad styrradie, men inte fått något bra svar.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

red44
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2004-03-29 16:03:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: furulund/skåne
Contact:

#3 Post by red44 »

ju högre et destu längre ut kommer hjulet eller?

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#4 Post by Millen »

Tvärt om va? :S :P
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#5 Post by Jon80 »

Millen: Helt rätt.. högre ET = smalare spårvidd... Låter kneigt, men ett ET är egentligen negativt.

Tillbaka till mitt första inlägg.. Någon som har koll på hur bilen ändrar sitt uppförande vid ändring av ET? Låter lite på Rejsa inlägget som om kurvtagningen skulle försämras?
Last edited by Jon80 on 2006-01-28 17:05:30, edited 1 time in total.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#6 Post by Millen »

Spårvidd? Har ET med fälgens bredd att göra eller bara hur långt in/ut centrum sitter?
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#7 Post by Jon80 »

ET har inget med bredden att göra.. men har du en fälg med ET 50, och 8 tum bred, och jämför den med en fälg med ET10, så flyttar du ju centrum på fälgbanan utåt.. alltså blir spårvidden påverkad, och däcken kan i värsta fall ramla utanför skärmarna, ta i när man svänger (= bilen inte går igenom besiktningen) eller bara rent allmänt spruta en massa grus rakt upp utmed sidan på bilen som gör att du får stenskott.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Maxx »

Millen wrote:Spårvidd? Har ET med fälgens bredd att göra eller bara hur långt in/ut centrum sitter?
ET påverkar ju var mitten av fälgbanan hamnar. Lågt ET gör att fälgen hamnar längre ut = ökad spårvidd, vid högt ET hamnar fälgen längre in = minskad spårvidd.

En bredare/smalare fälg med samma ET som orginal ger ingen förändring på spårvidden.

En fälgs centrum hamnar väl ändå mitt i fälgen oavsett ET, bredd, diameter och så vidare, eller hur? :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#9 Post by Millen »

Ahh okey. Någon som vet något om vad för ET Fuchs fälgarna har? Jag ska nämligen ha nya fälgar till min 924 Turbo. Har Fuchs nu och Carrera breddningar. Vilken ET och tum är lagom?
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#10 Post by Jon80 »

Ser dina nuvarande fälgar 'fel' ut på bilen.. alltså sitter de för långt in eller ut nu? Om de sitter bra så kan du kolla på baksidan.. ET, bultcirkel mm brukar stå på baksidan av fälgen nämligen.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Maxx »

En gissning är att din kaross är lika bred som en 944 och då borde fälgar till tidiga 944 passa. Men det är bara en kvalificerad gissning, inte annat.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#12 Post by Pär Hylander »

Maxx wrote:En gissning är att din kaross är lika bred som en 944 och då borde fälgar till tidiga 944 passa. Men det är bara en kvalificerad gissning, inte annat.
245or på ET15 (?) med 20 mm spacer sitter rätt bra på min 931 med GT-breddning bak Jag har dock camber för racebruk, med gatinställning går det nog inte

225 på ung motsvarande ET fram är gott om plats. Men det är rätt "bråkigt" pga stor positiv skrubbradie
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#13 Post by Jon80 »

Pär, har du märkt något ökat slitage på spindlarna / hjullagren iom att du har ett possitivt ET på 5 (som bilen känner)? Du har inte upptäkt några downsides med att flytta ut styrradien såpass mycket.. rent prestanda mässigt alltså?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

Bara utflyttat bak, tror dessutom spacern är orginal

Har ju inte kunnat jamföra med utan, men jag har bytt ett hjullager HF på tre racingsäsonger
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#15 Post by Millen »

Men varför bytte dem ET på de nyare 944orna? ETn på 924 Turbo är ju samma som på de nyare 944orna...
Porsche 944 Turbo -87

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users