Det är en 924 som läcker lite olja ur ventilkåpspackningen och jag undrar hur svårt det är att byta dessa?
Ska även byta topplagringen vid främre vänster dämpare.
Är detta komplicerat eller är det något som går med vilja och ett par polare?
Svar uppskattas verkligen då jag ska titta på bilen i helgen!
Blir min första bil och första Porsche
Mvh Håkan
Tidigare bilar:
Porsche 924 -79
Porsche 944 Gemballakittad -86
Byta ventilkåpspackningen borde vara enkelt. Bara lossa ventilkåpans 8-10 muttrar och sen lyfta av kåpan och byta packningen (packningarna kanske man ska säga då den är uppdelad i två delar).
På en 924 NA är det en "promenad i parken" då ventilkåpan är lös från kamaxel och annat. Gjort på mindre än 20 minuter om du har vanliga verktyg framme.
På en 944a är det värre då kamaxel sitter i "ventilkåpan" som på den modellen är mer ett hus för kamaxeln.
Nä, att byta stötdämpare kräver inga specialverktyg (förutom en uppsättning fjäderkomprimerare!) vad jag minns? Möjligen för att få loss mutterkåpan högst upp på fjäderbenet, men det kanske löser sig med en stor rörtång? (Så löste jag det iaf... )
Finns säkerligen nån bild på det hela på min gamla hemsida, kika efter en länk till 924-delen!
Nu när tråden ändå är uppe så passar jag på att fråga.
Vad rekomenderar ni för verktyg till en nybörjarmek?
Lite saker som kan vara bra att ha!
Mvh Håkan
Köp en verktygssats av större modell på Biltema (t.ex)... gärna en med 10års garanti så är det lite bättre kvalitet på grejerna. Med en av de större satserna kommer du mycket långt...