Hur många kör med Elektronisk boost controller (EBC) här?
Typ Greddy, Hks, Blitz, Apexi?
Elektronisk Boost controller
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Elektronisk Boost controller
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 77
- Joined: 2004-04-07 14:50:36
- Bilmodell: 951 -90
- Årsmodell: 1990
- Location: Vaxholm
- Contact:
Jag kör med Apexi AVC-R mot en Tial 38mm Wastegate med gott resultat. Lite stor och svårplacerad enhet är väl egentligen enda minuset som jag ser det.
944 Turbo - 90
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
Det beror på vilka övriga modifieringar man har. Om man önskar samma laddtrycksprofil som original men något högre fungerar det utmärkt med en pysventil. Då bibehålls även knackregleringen, med den begränsningen att laddtrycket inte kan sänkas under det nu högre grundtrycket.
Med en uppspänd WG undviker man tjuvöppning pga att avgastrycket pressar upp WG ventilen.
Bengt
Med en uppspänd WG undviker man tjuvöppning pga att avgastrycket pressar upp WG ventilen.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
En fördel som jag sett det är att med en EBC så hålls laddtrycket konstant oavsett temperatur, med en pysventil så kan man ju få väldigt olika ladd beroende på väder o temp.
sen kan man väl ställa in olika laddtryck för olika växlar i vissa EBC:er väl?
Har sett en special variant av pysventil där man har 2 ventiler i serie där den ena inte släpper igenom någe förrens ett visst värde uppnåtts o så ställer man laddtrycket med den andra.
Är det en vettig uppgradering från vanlig pysventil om man inte köper EBC?
Väntar snällt på att Tomas ska göra färdigt Maf kiten
sen kan man väl ställa in olika laddtryck för olika växlar i vissa EBC:er väl?
Har sett en special variant av pysventil där man har 2 ventiler i serie där den ena inte släpper igenom någe förrens ett visst värde uppnåtts o så ställer man laddtrycket med den andra.
Är det en vettig uppgradering från vanlig pysventil om man inte köper EBC?
Väntar snällt på att Tomas ska göra färdigt Maf kiten

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5679DLS wrote:Väntar snällt på att Tomas ska göra färdigt Maf kiten

[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users