Ny generator?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Ulf K
NA-Poster

Ny generator?

#1 Post by Ulf K »

Hellö

Då min originalgenerator dog på Knutstorp p.g.a. att R-däcksrester hade lyckats att nästla sig in i generatorn...det såg inte klokt ut...står jag i valet och kvalet att antigen sätta dit en begagnad originalgenerator (som väger minst 3000miljonerTon :) )eller en mindre lättare utbytesgenerator.

Har någon av er kunskap eller bytt generatorn till mindre lättare och vilka problem uppkom?

MVH
Ulf

headline
Addict

#2 Post by headline »

Hej!

Har ingen direkt input i frågan än men jag tänkte kolla över möjligheten att byta generator till en mindre nu när jag har allt nerrivet. Har en generator från min gamla Corolla (just denna är kass men går att mäta på) och den är mycket smidigare och lättare. Det verkar som att remhjulet passar dessutom. Fästet måste snickras om med distanser bla för att det ska funka. Sen måste det ju sitta rakt och så men det får man ju kolla.

Hoppas du inte tycker jag kapar tråden Ulf!?

Toyotageneratorn har en 3-polig kontakt + jord men Porschegeneratorn har bara en fet bultad kabel + jord. Vad är skillnaden igentligen?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#3 Post by patand »

Utzon har definitivt bytt till en mindre och lättare generator. Om han inte svarar i denna tråden så prova att maila honom. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

#4 Post by Bosse »

968CS i orginal har mindre generator (och batteri)
Är väll typen Golf mitten av 80tal tror jag.
Bosse

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#5 Post by Pär Hylander »

Påfallande många racers har fått trassel pga generatorinstallationer som inte riktigt velat hålla, avbrutna fästen typ.

Det innebär ju inte att man bör undvika det, men det kanske pekar på att orginalkonsolerna som ser löjligt tunga ut kanske är rätt dimensionerade ;-)

Passa på och montera en mindre, så att du får ngn glädje av ditt orginalhaveri menar jag. Annars blir det ju bara en reperation, nu blir det ju en förbätttring!

Får jag gissa fritt så kan man nog norpa generator från vilken småbil som helst, det handlar nog mest om smidesjobb att få det till att lira. Tänk lite på utväxlingsförhållanden och sånt både på 944:an och donatorn så att du inte hamnar alldeles fel i varvtal. Får jag gissa så kan man nog gå ner till drygt halva utväxlingen, så att generatorn snurrar med 60-70% (spånar bara, vet inte) av orginalvarvtal eftersom du använder lite högre motorvarvtal än tant Greta i sin Fiesta
Pär Hylander

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#6 Post by Pär Hylander »

F ö så måste du ha rekord i konstiga haverier!

*Tappad taklucka
*Brusten styrarm
*Exploderad pinjong
*Gummiklet i generatorn

Vad mer?

Jag är ju fullt normal i sammanhanget, jag har ju bara skjutit motor två gånger ;-) (jaja, åsso lite annat smått och gott såklart....)
Pär Hylander

Ulf K
NA-Poster

#7 Post by Ulf K »

Pär Hylander wrote:F ö så måste du ha rekord i konstiga haverier!

*Tappad taklucka
*Brusten styrarm
*Exploderad pinjong
*Gummiklet i generatorn

Vad mer?

Jag är ju fullt normal i sammanhanget, jag har ju bara skjutit motor två gånger ;-) (jaja, åsso lite annat smått och gott såklart....)
Hehehe..

Jo konstiga grejor har man ju fåt men det hör ju till bankörning..bilen har "vissa" ålderskrämpor minst sagt. Är ju en 85B.

Kan ju tilläga ytterligare ett par märkliga problem som har koppling till bankörning:

- Soppatorskproblematiken trorts soppa i tanken..är löst sen tidigare
- Om man kör för hårt över kurbsen vibrerar nycklen så våldsamt att tändningen slås av...nu förstår jag varför alla "riktiga" räjsbilar inte har nyckel utan en start-tryckknapp :)

MVH
Ulf

Post Reply