olje tryck givare
-
- NA-Poster
- Posts: 18
- Joined: 2005-12-05 00:30:41
- Contact:
olje tryck givare
Hej på bilen jag köpte funkade inte olje trycks mätaren eller rättatre sagt så fort jag slår på tängen visar den max oljetryck vart sitter givaren?eller kan det vara kabeln som gått av någon stans?mvh Anton
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Givaren sitter bakom/under oljefiltret.
Troligen fel på givaren.
Bosse
Troligen fel på givaren.
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Eller på toppen trångt mellan torpeden om det är en 924.
Håller med om att det är troligen är givaren. Kan möjligtvis vara avhoppad kabelsko eller kabelbrott.
www.utzon.se
Håller med om att det är troligen är givaren. Kan möjligtvis vara avhoppad kabelsko eller kabelbrott.
www.utzon.se
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- NA-Poster
- Posts: 18
- Joined: 2005-12-05 00:30:41
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jo.
Det sitter två kablar, för det är en kombinationsgivare. Den ena är "oljetryckskontakten" som tänder varningslampan. Den andra är den analoga givare som ger olika resistans vid olika tryck. Vid oändlig resistans (kabelbrott eller losskopplad) slår mätaren i topp. Vid kortslutning slår den i botten.
Sen förstår jag inte hur du kan göra skillnad på kabelbrott (översta posten) och losskopplad kabelsko (här ovan), det är ju samma sak.
Vad är det för bil?
Det sitter två kablar, för det är en kombinationsgivare. Den ena är "oljetryckskontakten" som tänder varningslampan. Den andra är den analoga givare som ger olika resistans vid olika tryck. Vid oändlig resistans (kabelbrott eller losskopplad) slår mätaren i topp. Vid kortslutning slår den i botten.
Sen förstår jag inte hur du kan göra skillnad på kabelbrott (översta posten) och losskopplad kabelsko (här ovan), det är ju samma sak.
Vad är det för bil?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Andreas
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2005-02-08 19:06:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mölndal/Göteborg
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 18
- Joined: 2005-12-05 00:30:41
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Du behöver inte skruva loss fronten. Däremot skivan under motorn. Sen kan det vara fördelaktigt att loss kränghämmarens 4 skruvar mot karrossen så att hämmaren kan böjas undan lite. Den kan oxo vara ide att lossa en gnutta på banjokopplingen på servopumpen så att den slangen kan vikas undan en gnutta. Detta gäller vid byte av givare. Ska du bara kolla kablarna så räcker det att ta bort skivan under motorn. Är man riktigt fingerfärdig så kanske man klarar det med skivan på plats, ev om höger framhjul tas bort.anton sandström wrote:Hej bilen är en 944 turbo 89a jag hann inte kolla ikväll för jag har börjat att skruva lös fronten bil bilen och det tog längre tid en jag trodde.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- NA-Poster
- Posts: 18
- Joined: 2005-12-05 00:30:41
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 77
- Joined: 2004-05-22 19:55:00
- Contact:
- Andreas
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2005-02-08 19:06:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mölndal/Göteborg
- Contact:
Hej!
Någon som har monterat någon billigare givare än porsche orginal?
Isf hur fungerar det? och vart får man tag på sådana?
Är ju en viktig detalj och Porsche Center tar dryga 800 kr. Är väll ett överkomligt pris men vill se om det finns några alternativ.
Någon som har monterat någon billigare givare än porsche orginal?
Isf hur fungerar det? och vart får man tag på sådana?
Är ju en viktig detalj och Porsche Center tar dryga 800 kr. Är väll ett överkomligt pris men vill se om det finns några alternativ.
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
800 spänn är ju hutlöst dyrt när biltemas givare kostar knappa 80kr...
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76640
Mätare inklusive givare 149:-:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=77419

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76640
Mätare inklusive givare 149:-:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=77419

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jag har handlat på AD-center (ungefär som mekonomen) för några år sedan. Runt 500 hundring gick det på har jag för mig. Man kikar i VDO-katalogen och specar mätområde för den analoga delen samt växlingspunkt för tryckkontakten och gänga på givaren.
Det som är speciellt jmf med Biltemas är att det är både analog givare och växlande kontakt i en och samma givare. Man kan utan vidare "bygga" sig den funktionen med en t-koppling ngn dubbelnippel samt en anaoggivare och en tryckkontakt för mycket mindre än 500 kr, men trasslet är att det är svårt att få plats med det. Det kan gå men jag inte säker.
Till 924 sitter det på baksidan av toppen, trångt mot torpeden. M10x1 tror jag, 0-10 bar. På 944 vid styrservopumpen M18x1,5 tror jag, 0-5 bar. Växlingspunkt för kontakten spelar inte så stor roll tycker jag, jag hade nog valt det högsta om det fanns olika att välja på.
Det som är speciellt jmf med Biltemas är att det är både analog givare och växlande kontakt i en och samma givare. Man kan utan vidare "bygga" sig den funktionen med en t-koppling ngn dubbelnippel samt en anaoggivare och en tryckkontakt för mycket mindre än 500 kr, men trasslet är att det är svårt att få plats med det. Det kan gå men jag inte säker.
Till 924 sitter det på baksidan av toppen, trångt mot torpeden. M10x1 tror jag, 0-10 bar. På 944 vid styrservopumpen M18x1,5 tror jag, 0-5 bar. Växlingspunkt för kontakten spelar inte så stor roll tycker jag, jag hade nog valt det högsta om det fanns olika att välja på.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Andreas
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2005-02-08 19:06:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mölndal/Göteborg
- Contact:
Tackar för alla snabba svar.
Det är en 944 -86, men vet inte om jag riktigt fattat rätt.
Är inte så insatt i hur det här fungerar, men jag kan se så mycket som att det bara finns ett stift på biltemas medan det finns 2 på den jag har i Porschen idag. (gissar 1 till lampa och 1 til mätare?)
Om jag däremot köper en VDO mätare, bör den fungera direkt då?
Det är en 944 -86, men vet inte om jag riktigt fattat rätt.
Är inte så insatt i hur det här fungerar, men jag kan se så mycket som att det bara finns ett stift på biltemas medan det finns 2 på den jag har i Porschen idag. (gissar 1 till lampa och 1 til mätare?)
Om jag däremot köper en VDO mätare, bör den fungera direkt då?
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Japp, rätt om stiften.
Föreslår att du skruvar loss givaren, tvättar av den och tar med den till Mekonomen/ad-center etc så att ni kan kika i katalogen och på givaren samtidigt. Det finns massor med olika VDO-givare... Stor risk att dom kostar nästan samma som hos PC. Tror föresten Utzon har sådana oxo.
Föreslår att du skruvar loss givaren, tvättar av den och tar med den till Mekonomen/ad-center etc så att ni kan kika i katalogen och på givaren samtidigt. Det finns massor med olika VDO-givare... Stor risk att dom kostar nästan samma som hos PC. Tror föresten Utzon har sådana oxo.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: No registered users