Byta wastegate?
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Byta wastegate?
Jag undrar om det finns några fördelar med att byta till en 38mm tial wastegate jämfört mot en orginal som är chimsad?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Största fördelen är att laddtrycket kommer att hållas kvar klart mycket bättre på höga varv.
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag ska köra med en tial 38mm samt en elektrisk boost controller. Bara den ändringen tror jag kommer göra en stor skillnad mot min sandénchimmade wastegate.
Turbon håller jag fortfarande på att velar om - jag har inte kommit till ett beslut riktigt ännu
Vi måste helt klart få till fler 944a träffar nästa säsong! Det var riktigt dåligt med sånt förra säsongen tycker jag. Att träffas, sparka däck och snacka skit är allt för underskattat här
Turbon håller jag fortfarande på att velar om - jag har inte kommit till ett beslut riktigt ännu

Vi måste helt klart få till fler 944a träffar nästa säsong! Det var riktigt dåligt med sånt förra säsongen tycker jag. Att träffas, sparka däck och snacka skit är allt för underskattat här

[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Ingen får sparka på mina däck!djungel-Jim wrote:Att träffas, sparka däck och snacka skit är allt för underskattat här



Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Wastegatebyte är egentligen överrelamerat.
Porsche designade original wg som den (med mjuk fjäder) är av två anledningar.
-När Motronicsystemet upptäcker något problem ska det kunna ställa ned laddtrycket till en säker (låg) nivå.
-Hindra turbon att arbeta utanför sitt normala (och effektiva) arbetsområde. Anledningen till att laddtrycket sjunker på högre varv är att avgastrycket ökar kraftigt när turbon kommer utanför sitt optimala arbetsområde. I och med att turbons verkningsgrad sjunker så kommer luften ut från turbon att bli mycket varmare än normalt samtidigt som turbon kräver mer kraft att driva och därmed ökar avgasmottrycket. Med en annan wastegate kan man tvinga upp laddtrycket på högre varv. Detta har dock ett pris. Luften in i cylindrarna blir onödigt varm vilket gör att luftmassan inte ökar så mycket som laddtrycksökningen borde ge, sedan blir avgastömningen sämre p.g.a det höga avgasmottrycket. Båda dessa faktorer bidrar till att höja temperaturen i förbränningsrummet och göra motorn känsligare för spikningar.
Jag kör med en Tial 38 (jag föll för grupptrycket...). Skillnaden jämfört med min kraftigt shimsade original var väldigt liten vad gäller laddtryck på högre varv. Dock hade jag shimsat med ett 2-3 ggr tjockare shims än vad som är brukligt.
Satsa hellre på en större turbo först har ni sedan pengar över och vill fortsätta så köp en Tial 38.
Porsche designade original wg som den (med mjuk fjäder) är av två anledningar.
-När Motronicsystemet upptäcker något problem ska det kunna ställa ned laddtrycket till en säker (låg) nivå.
-Hindra turbon att arbeta utanför sitt normala (och effektiva) arbetsområde. Anledningen till att laddtrycket sjunker på högre varv är att avgastrycket ökar kraftigt när turbon kommer utanför sitt optimala arbetsområde. I och med att turbons verkningsgrad sjunker så kommer luften ut från turbon att bli mycket varmare än normalt samtidigt som turbon kräver mer kraft att driva och därmed ökar avgasmottrycket. Med en annan wastegate kan man tvinga upp laddtrycket på högre varv. Detta har dock ett pris. Luften in i cylindrarna blir onödigt varm vilket gör att luftmassan inte ökar så mycket som laddtrycksökningen borde ge, sedan blir avgastömningen sämre p.g.a det höga avgasmottrycket. Båda dessa faktorer bidrar till att höja temperaturen i förbränningsrummet och göra motorn känsligare för spikningar.
Jag kör med en Tial 38 (jag föll för grupptrycket...). Skillnaden jämfört med min kraftigt shimsade original var väldigt liten vad gäller laddtryck på högre varv. Dock hade jag shimsat med ett 2-3 ggr tjockare shims än vad som är brukligt.
Satsa hellre på en större turbo först har ni sedan pengar över och vill fortsätta så köp en Tial 38.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
En bra fungerande originalwastegate är bra vid låga laddtryck då det är det den är optimerad för.
Det som man ofta inte märker när man kör med någorlunda lågt laddtryck är om WG inte är tät. Jag har bänkat två 951 där båda bilarna hade problem med att bygga laddtryck och det löste sig genom att byta till en uppgraderad original WG på den ena bilen och TiAl på den andra. Själv har jag beställt en TiAl 38 mm att ha montera på min bil nu i vinter i samband med byte av turbo och annat.
Det som man ofta inte märker när man kör med någorlunda lågt laddtryck är om WG inte är tät. Jag har bänkat två 951 där båda bilarna hade problem med att bygga laddtryck och det löste sig genom att byta till en uppgraderad original WG på den ena bilen och TiAl på den andra. Själv har jag beställt en TiAl 38 mm att ha montera på min bil nu i vinter i samband med byte av turbo och annat.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users