Temperatur före och efter intercooler
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Temperatur före och efter intercooler
Eftersom jag råkade ha termotråd dragen från motorutrymmet till kupen (hade mätt temp ut och in på oljekylaren) så sätta jag fast dom på inlopp resp utlopp på intercoolern. Jag har alltid misstänkt att min intercooler av CarreraGT-princip uppe på ventilkåpan inte är så effektiv till min 2 litersmaskin.
Stack in termotrådens ände (bara som en sladd) mellan slangen och röret under slangklämman på både in och utloppen. Ville inte ha termotråden löst i luftflödet ifall den skulle lossana. Detta att den är klämd mellan aluröret och gummislangen gör klart att svarstiden ökar och kanske även skapar ett rejält mätfel.
Hursomhelst, dom högsta temperaturer jag såg på inloppet var drygt 80°C, är det rimligt? Brukar det inte bli mycket högre efter turbon? Sen kan man säga att intercoolern approximativt tog bort hälften av övertemperaturen när jag körde tävling på Knutstorp nu i helgen. Laddtrycket var max 0,9 Bar Så om det var 20°C ute och laddtempen var 80 °C (50°C ökning) så tog intercoolern bort ca 25°C så att det blev 45°C in i motorn. Är det dåligt eller uselt? Vad blir det för temperaturer på en orginal 951 intercooler med en standardbetonad motor ungefär?
Stack in termotrådens ände (bara som en sladd) mellan slangen och röret under slangklämman på både in och utloppen. Ville inte ha termotråden löst i luftflödet ifall den skulle lossana. Detta att den är klämd mellan aluröret och gummislangen gör klart att svarstiden ökar och kanske även skapar ett rejält mätfel.
Hursomhelst, dom högsta temperaturer jag såg på inloppet var drygt 80°C, är det rimligt? Brukar det inte bli mycket högre efter turbon? Sen kan man säga att intercoolern approximativt tog bort hälften av övertemperaturen när jag körde tävling på Knutstorp nu i helgen. Laddtrycket var max 0,9 Bar Så om det var 20°C ute och laddtempen var 80 °C (50°C ökning) så tog intercoolern bort ca 25°C så att det blev 45°C in i motorn. Är det dåligt eller uselt? Vad blir det för temperaturer på en orginal 951 intercooler med en standardbetonad motor ungefär?
Last edited by Pär Hylander on 2005-09-14 13:51:31, edited 1 time in total.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Skulle nog inte dra för höga växlar(!) på att mäta temp på det sätt du beskriver )om jag nu fattat rätt. Det är upplagt för mätfel. Vilken dimension på tråden har du? Hur har du ordnat mätstället, svetsat, krymphylsa, tvinnat? Allt detta påverkar mätningen.
Mitt tips är 0,25 mm termotråd, svetsat mätställe och mitt i luftströmmen. Då får du ett schysst mätvärde + snabb responstid.
/M (som jobbat med temperaturmätningar i måååånga år)
Mitt tips är 0,25 mm termotråd, svetsat mätställe och mitt i luftströmmen. Då får du ett schysst mätvärde + snabb responstid.
/M (som jobbat med temperaturmätningar i måååånga år)
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Tvinnat är det. Svetsat kan såklart ordnas. Tråden i luftflödet känns dock inte attraktivt.... vill inte vara med om att den går av. Har inte mätt tråddiametern, men baserat på minne skulle jag nog tro att den är lite mer än 0,25mm, ökar det svarstiden eller är det av annan anledning du rekommenderar tunnare tråd?Mårten wrote:Skulle nog inte dra för höga växlar(!) på att mäta temp på det sätt du beskriver )om jag nu fattat rätt. Det är upplagt för mätfel. Vilken dimension på tråden har du? Hur har du ordnat mätstället, svetsat, krymphylsa, tvinnat? Allt detta påverkar mätningen.
Mitt tips är 0,25 mm termotråd, svetsat mätställe och mitt i luftströmmen. Då får du ett schysst mätvärde + snabb responstid.
/M (som jobbat med temperaturmätningar i måååånga år)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Mja, vet inte hur bra den är, se bilder:Bengt wrote:Det låter för mig som att det inte är särskilt effektivt. Med en bra intercooler kan man kyla bort 90% av övertempen förutsatt att kylluftflödet är tillräckligt. Har du något bra scoop?
Bengt
http://web.telia.com/~u43006774/1024%20 ... CN2073.JPG
Med blingiga besiktningshjul....
http://web.telia.com/~u43006774/BDA_Hst ... n_2003.jpg
Är 80°C efter kompressorn rimligt eller borde det vara mycket högre? M a o är min mätning rätt dålig eller helt kass?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
De fälgarna satt ju som en smäck!Pär Hylander wrote:http://web.telia.com/~u43006774/1024%20 ... CN2073.JPG
Med blingiga besiktningshjul....

Men kan du inte besikta med R-däcken?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Yes, tjockare tråd = ökad svarstid. Luft leder värme dåligt så det gäller att hålla massan i mätkroppen så liten som möjligt. Jag tror inte du behöver vara rädd att tråden skall gå av Inga garantier dockPär Hylander wrote:Tvinnat är det. Svetsat kan såklart ordnas. Tråden i luftflödet känns dock inte attraktivt.... vill inte vara med om att den går av. Har inte mätt tråddiametern, men baserat på minne skulle jag nog tro att den är lite mer än 0,25mm, ökar det svarstiden eller är det av annan anledning du rekommenderar tunnare tråd?Mårten wrote:Skulle nog inte dra för höga växlar(!) på att mäta temp på det sätt du beskriver )om jag nu fattat rätt. Det är upplagt för mätfel. Vilken dimension på tråden har du? Hur har du ordnat mätstället, svetsat, krymphylsa, tvinnat? Allt detta påverkar mätningen.
Mitt tips är 0,25 mm termotråd, svetsat mätställe och mitt i luftströmmen. Då får du ett schysst mätvärde + snabb responstid.
/M (som jobbat med temperaturmätningar i måååånga år)

Det som händer om du inte har givaren i luftströmmen är att du får en påtaglig fördröjning. OM du kan köra så länge med samma belastning att du får ett "steady-state" d v s tempen ut från turbon i intercoolern inte längre ökar så kan du kanske läsa av förhållandet mellan in- & uttemp. Däremot är det absoluta värdet lite mer osäkert.
/M
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Ca 40 mmVP @ 100 km/hBengt wrote:Scoopet ser ju bra ut. Frågan är kanske hur mycket tryck du har i motorrummet.
Är det originaltyp på ICn så är den ju ganska liten. Får du byta till en större så gör det. Förmodligen kan du kapa lite flödesförluster också.
Bengt
Det är alltså inte CarreraGt orginal. Ngn som som den tyckte att den liknande en modfierad Saab 900 turbo IC
Får lov att byta utan straff i reglementet. Men ska man inte isf använda sig av ngn vettig frontmonterad sak?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 173
- Joined: 2004-03-29 08:51:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Tråden är typ sådan här http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=9005.htm eller http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 259003.htm
Instrument är typ: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=5037.htm
Det är industrigrejor och Elfa är väl ett av dyraste ställena att handla på, kanske Mårten kan ge dig mycket bättre pris på rätt grejor? Allra helst ska man klart ha en flerkanalig logger så att man kan analysera noggrant m h a sin PC i efterhand, men då blir det ännu mer pengar.
Jag hade fördelen att kunna låna såna grejor över en helg.
Instrument är typ: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=5037.htm
Det är industrigrejor och Elfa är väl ett av dyraste ställena att handla på, kanske Mårten kan ge dig mycket bättre pris på rätt grejor? Allra helst ska man klart ha en flerkanalig logger så att man kan analysera noggrant m h a sin PC i efterhand, men då blir det ännu mer pengar.
Jag hade fördelen att kunna låna såna grejor över en helg.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Jag handlade alltid på Pentronic (www.pentronic.se) men vet ej om de säljer till privatpersoner. ELFA (www.elfa.se) har instrument, detta instrument verkar ok (CIE 307) http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 004152.htm, pris 600 + moms. Det har 2 kanaler så du kan mäta både in- och utgångstemp samtidigt. Kan även mäta differens, d v s du får direkt skillnade mellan in- & utgångstemp.Björn wrote:Vad är det för slags mättråd man använder och var köper man tråd och mätare? Ungefärligt pris?
Skulle vara kul och nyttigt att kunna mäta lufttemeperaturen. Funderar på att bygga om lite och då är det ju kul att kunna se resultaten...
Tyvärr så verkar inte Elfa ha termotråd i metervara... Jo man gör sin egen givare genom att skala änden på tråden och svetsa/löda/krympa (med spec vektyg) ihop tråden till en färdig givare, och då kan man göra den så lång som man behöver. Kolla med Pentronic om du inte kan få köpa X antal meter termotråd typ K, AWG 30 (=0,25 mm dia) + ev kontakter du behöver till instrumentet.
-
- S-Poster
- Posts: 173
- Joined: 2004-03-29 08:51:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Hmm...lite dyrt tycker jag. Men vi får se, kanske kan köpa en tillsammans med någon kompis.
Tråden, är den en metalltråd som går i en slinga som man mäter resistans i eller hur fungerar det? Du skriver att den ska svetsas i änden...har du lsut att beskriva lite vad det är man gör och varför?
Tråden, är den en metalltråd som går i en slinga som man mäter resistans i eller hur fungerar det? Du skriver att den ska svetsas i änden...har du lsut att beskriva lite vad det är man gör och varför?
Mvh
Björn Olsson
Porsche 951 -89
Björn Olsson
Porsche 951 -89
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
Kanske kan hjälpa till lite här... Termoelement består av två tunna trådar i olika metaller. I ena änden sammanbinds trådarna genom svetsning, tvinning eller liknande och i den andra änden ansluts ett instrument. Över termoelementet uppstår små spänningar då det utsätts för temperaturskillnader, kallad "Seebeck-spänning". Man mäter alltså en spänning med instrumentet som sedan räknas om till en temperatur. Det behöver också kompenseras för temperaturen vid instrumentet där spänningen mäts kallat "kalla lödstället" eller "referensstället". Detta gör instrumentet automatiskt om det är avsett för mätning med termoelement. Det finns också element i olika material avsett för olika ändamål, tex J och K. K-tråd är den mest använda. Instrumentet behöver vara avsett för den typ av termoelement man mäter med.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users