Temperatur före och efter intercooler

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Temperatur före och efter intercooler

#1 Post by Pär Hylander »

Eftersom jag råkade ha termotråd dragen från motorutrymmet till kupen (hade mätt temp ut och in på oljekylaren) så sätta jag fast dom på inlopp resp utlopp på intercoolern. Jag har alltid misstänkt att min intercooler av CarreraGT-princip uppe på ventilkåpan inte är så effektiv till min 2 litersmaskin.

Stack in termotrådens ände (bara som en sladd) mellan slangen och röret under slangklämman på både in och utloppen. Ville inte ha termotråden löst i luftflödet ifall den skulle lossana. Detta att den är klämd mellan aluröret och gummislangen gör klart att svarstiden ökar och kanske även skapar ett rejält mätfel.

Hursomhelst, dom högsta temperaturer jag såg på inloppet var drygt 80°C, är det rimligt? Brukar det inte bli mycket högre efter turbon? Sen kan man säga att intercoolern approximativt tog bort hälften av övertemperaturen när jag körde tävling på Knutstorp nu i helgen. Laddtrycket var max 0,9 Bar Så om det var 20°C ute och laddtempen var 80 °C (50°C ökning) så tog intercoolern bort ca 25°C så att det blev 45°C in i motorn. Är det dåligt eller uselt? Vad blir det för temperaturer på en orginal 951 intercooler med en standardbetonad motor ungefär?
Last edited by Pär Hylander on 2005-09-14 13:51:31, edited 1 time in total.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#2 Post by Bengt »

Det låter för mig som att det inte är särskilt effektivt. Med en bra intercooler kan man kyla bort 90% av övertempen förutsatt att kylluftflödet är tillräckligt. Har du något bra scoop?
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#3 Post by Mårten »

Skulle nog inte dra för höga växlar(!) på att mäta temp på det sätt du beskriver )om jag nu fattat rätt. Det är upplagt för mätfel. Vilken dimension på tråden har du? Hur har du ordnat mätstället, svetsat, krymphylsa, tvinnat? Allt detta påverkar mätningen.

Mitt tips är 0,25 mm termotråd, svetsat mätställe och mitt i luftströmmen. Då får du ett schysst mätvärde + snabb responstid.
/M (som jobbat med temperaturmätningar i måååånga år)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Mårten wrote:Skulle nog inte dra för höga växlar(!) på att mäta temp på det sätt du beskriver )om jag nu fattat rätt. Det är upplagt för mätfel. Vilken dimension på tråden har du? Hur har du ordnat mätstället, svetsat, krymphylsa, tvinnat? Allt detta påverkar mätningen.

Mitt tips är 0,25 mm termotråd, svetsat mätställe och mitt i luftströmmen. Då får du ett schysst mätvärde + snabb responstid.
/M (som jobbat med temperaturmätningar i måååånga år)
Tvinnat är det. Svetsat kan såklart ordnas. Tråden i luftflödet känns dock inte attraktivt.... vill inte vara med om att den går av. Har inte mätt tråddiametern, men baserat på minne skulle jag nog tro att den är lite mer än 0,25mm, ökar det svarstiden eller är det av annan anledning du rekommenderar tunnare tråd?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Bengt wrote:Det låter för mig som att det inte är särskilt effektivt. Med en bra intercooler kan man kyla bort 90% av övertempen förutsatt att kylluftflödet är tillräckligt. Har du något bra scoop?
Bengt
Mja, vet inte hur bra den är, se bilder:

http://web.telia.com/~u43006774/1024%20 ... CN2073.JPG
Med blingiga besiktningshjul....

http://web.telia.com/~u43006774/BDA_Hst ... n_2003.jpg

Är 80°C efter kompressorn rimligt eller borde det vara mycket högre? M a o är min mätning rätt dålig eller helt kass?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Pär Hylander wrote:http://web.telia.com/~u43006774/1024%20 ... CN2073.JPG
Med blingiga besiktningshjul....
De fälgarna satt ju som en smäck! :)

Men kan du inte besikta med R-däcken?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#7 Post by Mårten »

Pär Hylander wrote:
Mårten wrote:Skulle nog inte dra för höga växlar(!) på att mäta temp på det sätt du beskriver )om jag nu fattat rätt. Det är upplagt för mätfel. Vilken dimension på tråden har du? Hur har du ordnat mätstället, svetsat, krymphylsa, tvinnat? Allt detta påverkar mätningen.

Mitt tips är 0,25 mm termotråd, svetsat mätställe och mitt i luftströmmen. Då får du ett schysst mätvärde + snabb responstid.
/M (som jobbat med temperaturmätningar i måååånga år)
Tvinnat är det. Svetsat kan såklart ordnas. Tråden i luftflödet känns dock inte attraktivt.... vill inte vara med om att den går av. Har inte mätt tråddiametern, men baserat på minne skulle jag nog tro att den är lite mer än 0,25mm, ökar det svarstiden eller är det av annan anledning du rekommenderar tunnare tråd?
Yes, tjockare tråd = ökad svarstid. Luft leder värme dåligt så det gäller att hålla massan i mätkroppen så liten som möjligt. Jag tror inte du behöver vara rädd att tråden skall gå av Inga garantier dock :wink: . Har använt tunna termotrådar vid höga flöden utan problem (och då har tempen varit i storleken 500-1000 grader).

Det som händer om du inte har givaren i luftströmmen är att du får en påtaglig fördröjning. OM du kan köra så länge med samma belastning att du får ett "steady-state" d v s tempen ut från turbon i intercoolern inte längre ökar så kan du kanske läsa av förhållandet mellan in- & uttemp. Däremot är det absoluta värdet lite mer osäkert.
/M

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#8 Post by Bengt »

Scoopet ser ju bra ut. Frågan är kanske hur mycket tryck du har i motorrummet.

Är det originaltyp på ICn så är den ju ganska liten. Får du byta till en större så gör det. Förmodligen kan du kapa lite flödesförluster också.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

Bengt wrote:Scoopet ser ju bra ut. Frågan är kanske hur mycket tryck du har i motorrummet.

Är det originaltyp på ICn så är den ju ganska liten. Får du byta till en större så gör det. Förmodligen kan du kapa lite flödesförluster också.
Bengt
Ca 40 mmVP @ 100 km/h

Det är alltså inte CarreraGt orginal. Ngn som som den tyckte att den liknande en modfierad Saab 900 turbo IC

Får lov att byta utan straff i reglementet. Men ska man inte isf använda sig av ngn vettig frontmonterad sak?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#10 Post by Bengt »

SAAB 900 ICn är inte så bra. Jag råkar veta eftersom jag jobbade på SAAB för många månvarv sedan. 9000 är väldigt mycket bättre men kanske inte så lätt att få plats med. Jo absolut att det är bättre att frontmontera.
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#11 Post by Björn »

Vad är det för slags mättråd man använder och var köper man tråd och mätare? Ungefärligt pris?
Skulle vara kul och nyttigt att kunna mäta lufttemeperaturen. Funderar på att bygga om lite och då är det ju kul att kunna se resultaten...
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#12 Post by Pär Hylander »

Tråden är typ sådan här http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=9005.htm eller http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 259003.htm

Instrument är typ: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=5037.htm

Det är industrigrejor och Elfa är väl ett av dyraste ställena att handla på, kanske Mårten kan ge dig mycket bättre pris på rätt grejor? Allra helst ska man klart ha en flerkanalig logger så att man kan analysera noggrant m h a sin PC i efterhand, men då blir det ännu mer pengar.

Jag hade fördelen att kunna låna såna grejor över en helg.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#13 Post by Mårten »

Björn wrote:Vad är det för slags mättråd man använder och var köper man tråd och mätare? Ungefärligt pris?
Skulle vara kul och nyttigt att kunna mäta lufttemeperaturen. Funderar på att bygga om lite och då är det ju kul att kunna se resultaten...
Jag handlade alltid på Pentronic (www.pentronic.se) men vet ej om de säljer till privatpersoner. ELFA (www.elfa.se) har instrument, detta instrument verkar ok (CIE 307) http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 004152.htm, pris 600 + moms. Det har 2 kanaler så du kan mäta både in- och utgångstemp samtidigt. Kan även mäta differens, d v s du får direkt skillnade mellan in- & utgångstemp.

Tyvärr så verkar inte Elfa ha termotråd i metervara... Jo man gör sin egen givare genom att skala änden på tråden och svetsa/löda/krympa (med spec vektyg) ihop tråden till en färdig givare, och då kan man göra den så lång som man behöver. Kolla med Pentronic om du inte kan få köpa X antal meter termotråd typ K, AWG 30 (=0,25 mm dia) + ev kontakter du behöver till instrumentet.

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#14 Post by Björn »

Hmm...lite dyrt tycker jag. Men vi får se, kanske kan köpa en tillsammans med någon kompis.
Tråden, är den en metalltråd som går i en slinga som man mäter resistans i eller hur fungerar det? Du skriver att den ska svetsas i änden...har du lsut att beskriva lite vad det är man gör och varför?
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

Berg
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-07-04 05:34:16
Bilmodell: Golf -10
Location: Blekinge
Contact:

#15 Post by Berg »

Kanske kan hjälpa till lite här... Termoelement består av två tunna trådar i olika metaller. I ena änden sammanbinds trådarna genom svetsning, tvinning eller liknande och i den andra änden ansluts ett instrument. Över termoelementet uppstår små spänningar då det utsätts för temperaturskillnader, kallad "Seebeck-spänning". Man mäter alltså en spänning med instrumentet som sedan räknas om till en temperatur. Det behöver också kompenseras för temperaturen vid instrumentet där spänningen mäts kallat "kalla lödstället" eller "referensstället". Detta gör instrumentet automatiskt om det är avsett för mätning med termoelement. Det finns också element i olika material avsett för olika ändamål, tex J och K. K-tråd är den mest använda. Instrumentet behöver vara avsett för den typ av termoelement man mäter med.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users