Kan någon verifiera att en Porsche 944 -83 har 130 tänder på svänghjulets startkrans? Jag hitta uppgiften på http://frwilk.com/944dme/ men vill gärna höra uppgiften från en källa till innan jag börjar krångla med sprutbytet.
//Magnus
130 tänder på startkransen? 944 -83
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
130 tänder på startkransen? 944 -83
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Jag fortsätter min lilla egna tråd 
Naturligtvis tänkte jag lite fel och tog inte hänsyn till givarnas position i förhållande till märket på sprängkåpan och TDC märket på svänghjulet när jag räkna. 74,8 grader är alltså fel, det ska vara ett mindre gradtal. Uppskattningsvis cirka 5 tänder mindre vilket ger cirka 61 grader före TDC.
//Magnus

Naturligtvis tänkte jag lite fel och tog inte hänsyn till givarnas position i förhållande till märket på sprängkåpan och TDC märket på svänghjulet när jag räkna. 74,8 grader är alltså fel, det ska vara ett mindre gradtal. Uppskattningsvis cirka 5 tänder mindre vilket ger cirka 61 grader före TDC.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Är det inte 58,4? Tror det kan vara så.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Det kan det mycket väl vara, jag gjorde bara en grov uppskattning av avståndet mellan sensorn och märket i sprängkåpan. 58,4 grader blir ju också ganska exakt 21 tänder på startkransen.
Tror du det är någon skillnad på vinkeln på en turbo och en N/A? Det sägs ju vara olika antal tänder på startkransen.
//Magnus
Tror du det är någon skillnad på vinkeln på en turbo och en N/A? Det sägs ju vara olika antal tänder på startkransen.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Turbon har 132 tänder.
Turbon påstås ofta ha 58,4° till referensmärket, har inte själv mätt men efter att ha studerat Motronic programkoden skulle jag gissa att den har antingen 58,4° eller 60,0°.
Tomas
Turbon påstås ofta ha 58,4° till referensmärket, har inte själv mätt men efter att ha studerat Motronic programkoden skulle jag gissa att den har antingen 58,4° eller 60,0°.
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users