Tändkabelhjälp
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
Tändkabelhjälp
Drog av alla mina tändkablar för att mäta dom och köpa nya men dum som jag vart noterade jag inte hur dom satt innan. Man ska inte lita på Haynes för där står GLÖM INTE MÄRKA UPP HUR KABLARNA SATT! buuuhuuu
Kan någon berätta vilken plugg på fördelaren som ska gå till vilken cylinder? schematisk bild är bra för ett nöt som jag. Hjälp snälla!
Mvh
Tino
Kan någon berätta vilken plugg på fördelaren som ska gå till vilken cylinder? schematisk bild är bra för ett nöt som jag. Hjälp snälla!
Mvh
Tino
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82
Ex 924 N/A 82
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
men nu var det ju en 924 N/A det gällde... någon som kan bidra? Annars får jag se när jag får tid att kolla/fota hur det ser ut på våran 924 N/A.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
År inte rotor och fördelare uppbyggt på samma sätt som vår 944? Tändföljden är ju den samma på alla med 4 burkar. Det enda ni behöver kolla är när kolven på ettans cylinder står i topp och se att märkningen stämmer med svänghjulet. Mot den kontaktor som rotorn pekar på mot då, är ju den ettan tändkalbel skall sitta mot. Sedan är det ju bara att montera kablarna i tändningsföljden medsols.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
Motto: Keep it Basic!
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Gör som Isse säger med tillägget att du får kolla att kamaxeln också står rätt, annars kan du hamna ett varv fel. Blir det fel ordning så är det inte värre än att du får försöka igen. Så länge det bara är fyra cylindrar är det överkomligt att testa sig fram.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Samma tändföljd, men eftersom rotorn är direktdriven på 944 och våg via en vinkelväxel på 924 så lär rotorerna snurra åt olika håll.Isse wrote:År inte rotor och fördelare uppbyggt på samma sätt som vår 944? Tändföljden är ju den samma på alla med 4 burkar. Det enda ni behöver kolla är när kolven på ettans cylinder står i topp och se att märkningen stämmer med svänghjulet. Mot den kontaktor som rotorn pekar på mot då, är ju den ettan tändkalbel skall sitta mot. Sedan är det ju bara att montera kablarna i tändningsföljden medsols.
Man kan kolla ettans TDC mha märket på svänghjulet
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
Ok jag har gjort en lite skiss då bilen inte går, trots att jag satt kablarna enligt konstens alla regler. Enligt bilden är nr 1 på fördelaren där rotorn pekar i TDC vilken cylinder ska den gå till? referera helst till numren på cylindrarna enligt min bild. Tackar på förhand.
Tino
Tino
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82
Ex 924 N/A 82
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
Kan någon svara på om jag har rätt eller fel? När motorn står i TDC pekar rotorn mot stifft nr ett. Den kabel är till tändstift på cyl nr 1. Medsols är det sedan cyl nr 3 nästa o sedan cyl nr 4 sist cyl nr 2 är detta så långt rätt? Hur räknar man cylindrarna om man tittar på motorn från passagerar sidan o har fördelaren på vänster sida? 1 till höger eller vänster?
Mvh
Tino
Mvh
Tino
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82
Ex 924 N/A 82
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users