Instabil motor-temperatur.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

Instabil motor-temperatur.

#1 Post by skillz »

Hej!


Har haft detta problem under ett tag att tempen stiger upp och ner.

Har jag bilen på tomgång så kan den hålla sig stabilt på mitten av mätaren som den ska vara på hela tiden egentligen(?).
Kör jag med bilen så blir den kallare dvs går ner till första strecket.
Ibland kan det hända att tempen stiger över mitten till nästa streck. Men den går aldrig över.

Vad kan vara fel? Och är det skadligt för mig att köra såhär? För mestadels så är ju tempen på det lägre.

Mvh
Miche
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#2 Post by Bengt »

Det låter som om termostaten inte tätar riktigt, därav att tempen sjunker när du får mer luft genom kylaren. Termostaten skall se till att motorn inte kyls för mycket. Nej det är ingen fara att köra så men det blir dålig värme till hösten samt lite högre bränsleförbrukning.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Lidbrandt
NA-Poster
Posts: 37
Joined: 2005-02-19 20:18:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#3 Post by Lidbrandt »

Där ser man, jag som trodde tempen skulle svaja lite...men det ska mao vara stabil ?

Att det inte tätar vad gör man åt det ? Byta ut termostaten ?

Mvh
Alex

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#4 Post by skillz »

Lidbrandt wrote:Där ser man, jag som trodde tempen skulle svaja lite...men det ska mao vara stabil ?

Att det inte tätar vad gör man åt det ? Byta ut termostaten ?

Mvh
Alex
Trodde jag också att den skulle göra på 944an, eftersom jag hört att många har så på sina. Men efter lite funderingar så tänkte jag att man kan fråga :)

Man byter nog bara ut termostaten skulle jag tro.

Tack för svar Bengt!

Mvh
Miche
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Har samma fenomen på båda våra 924:or... på N/An så bytte jag termostaten förra sommaren, gjorde igen som helst skillnad... :roll: för min del så återstår alltså frågan om det skall vara så eller om tempen skall ligga på mittensträcket...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

ThomasM
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2004-03-29 21:56:08
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#6 Post by ThomasM »

Måste också delta i denna tråden då min temp börjat vandra efter motorbyte. Dock fick det tidigare termostatet följa med eftersom det inte var många mil gammalt.
Visaren ligger sällan under det sista strecket innan rött (läs gult). Fick tipset att lita på den temp-styrda fläkten istället då denna ska start vid 92 grader. Enligt mätaren så startar den allt mellan mitten upp till alldeles innan det röda.

Någon som har ett värde på givaren till tempvisaren? Kan visarhuset skadas? Hade problem med kabeln ett tag då denna ibland fick kontakt mot jord = visaren fungerade som flipperspel.
Porsche 944 N/A -84
Jeep Cherokee -89
Mercedes 230K -98

User avatar
Lidbrandt
NA-Poster
Posts: 37
Joined: 2005-02-19 20:18:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#7 Post by Lidbrandt »

idag så körde jag ganska hårt in till stan för att...aja skit i det...när jag stannade bilen så började fläkten att köra, det har den inte gjort tidigare däremot har en separat fläkt som sitter precis vid expansionskärlet snurrat, men nu snurrade det en annan fläkt + att det tok rann ut glykol från locket till expansionskärlet. Sen fyllde jag på lite o provade igen att köra då funkade det som vanligt dvs det rann inte ut något. Fast jag tycker tempen ligger för mycket på den övre halvan....

Nu blev det mycket text...men nån som har en anning...är det fortfarande termostaten ???

Mvh
Alex

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#8 Post by skillz »

Lidbrandt, rörde du locket något innan det började rinna? Tänk på att aldrig fylla för mycket för det expanderar ju och det leder ju inte till någe vidare saker.

Men ditt problem låter inte som vårat, ditt är nog något annat. Eftersom din verkar bara håll över mittensträcket och inte fladdra upp och ner mellan kall och varm. Men det kan vara termostaten, helt klart.

I värsta fall kan det vara skev topp. Men det är inte så troligt om nu inte bilen kokat något.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
Rylander
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-04-19 15:28:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Rylander »

Här finns lite tips på felsökning för att säkerställa att mätaren är riktig:
http://www.clarks-garage.com/shop-manua ... tm#coolant

MarcusLi
S2-Poster
Posts: 229
Joined: 2005-05-24 11:33:29
Contact:

#10 Post by MarcusLi »

Intressant info, tack! Jag har också problem med fladdrande mätare som ofta går upp i rött. Om jag då stänger av motorn och startar igen så ligger den stabilt mitt på skalan. Någon idé om vad det kan bero på?
mvh Marcus

MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#11 Post by Bengt »

En orsak till problem kan vara dålig avluftning. Man kan behöva göra om avluftningen efter en tid, om man fyllt på nytt vatten (som har luft löst i sig).
Termostaten skall hålla motortempen konstant ( det är därför den heter så).
Den har dock ett reglerområde från det den börjar öppna tills den är fullt öppen. Så mätarnålen kommer att röra sig lite. Om värmetillförseln ökar efter det att termostaten är fullt öppen kommer temperaturen att stiga ( men även kyleffekten i kylaren pga större temp diff) tills det att fläktarna startar, fast normalt startar fläktarna bara i låg fart eftersom vid hög fart är kyleffekten mer än tillräcklig förutsatt att kylaren är ren och att pumpen fungerar.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Lidbrandt
NA-Poster
Posts: 37
Joined: 2005-02-19 20:18:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#12 Post by Lidbrandt »

Nu måste jag prova byta ut termostaten...ff samma problem, vid lite hårdkörning så läcker den gröna vätskan ut ur locket på expansionskärlet.

Det sjuka är att nivän ändrar sig, efter det läckt ut en del ca 1 liter, kan det fortfarnade vara samma nivå som innan...??? Så fyller jag
på tills det är "bra" nivå kan det efter körning vara för låg nivå ändå ! Om man däremot tar en runda i lugnt tempo rinner det inte över...

Och hur är det med termostat bytet ? Kan ingen vänlig själ beskriva exakt hur det går det med ev. luftning å allt det vore verkligen uppskattat :)

Mvh
Alex

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#13 Post by skillz »

Lidbrandt wrote:Nu måste jag prova byta ut termostaten...ff samma problem, vid lite hårdkörning så läcker den gröna vätskan ut ur locket på expansionskärlet.

Det sjuka är att nivän ändrar sig, efter det läckt ut en del ca 1 liter, kan det fortfarnade vara samma nivå som innan...??? Så fyller jag
på tills det är "bra" nivå kan det efter körning vara för låg nivå ändå ! Om man däremot tar en runda i lugnt tempo rinner det inte över...

Och hur är det med termostat bytet ? Kan ingen vänlig själ beskriva exakt hur det går det med ev. luftning å allt det vore verkligen uppskattat :)

Mvh
Alex

Just därför heter det expansionskärl, vattnet tar mer plats när det blir varmt, och det är därför man inte ska överfylla, för då rinner det ut istället.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
Lidbrandt
NA-Poster
Posts: 37
Joined: 2005-02-19 20:18:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#14 Post by Lidbrandt »

men jag har inte överfyllt....det bara hände en dag, sen har jag såklart fyllt nu i efterhand eftersom det har runnit ur...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users