Hjullager?
- Sydbom
- Turbo-Poster
- Posts: 646
- Joined: 2004-04-07 14:51:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm, Österskär
- Contact:
Hjullager?
vad kostar det att byta ett sådant på en 924?
och hur vet man att det är slut?
Mvh
Sydbom
och hur vet man att det är slut?
Mvh
Sydbom
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Håller precis på med ett byte bak på min 944, ett av de enklare byten jag gjort då det inte kräver någon press mm. Forumets sponsor Utzon har det som du behöver till bra pris och clarks-garage har instruktionerna för 944 som troligen är samma för 924.
Diagnosen är ett kännbart glapp i hjulet och/eller ett malande ljud som gärna låter lite olika i höger och vänstersvängar. Testa lite svepande svängar på en bred väg.
//Magnus
Diagnosen är ett kännbart glapp i hjulet och/eller ett malande ljud som gärna låter lite olika i höger och vänstersvängar. Testa lite svepande svängar på en bred väg.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Sydbom
- Turbo-Poster
- Posts: 646
- Joined: 2004-04-07 14:51:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm, Österskär
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
bytte lager fram här om dagen, far min visade min hur det ska gå till, inte så avancerat, lite våld och mycket kladd =)
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Det enda som kan vara svårt bak är väl den stora muttern som måste lossas men det går rätt bra med grova verktyg för 150-200 kr på biltema plus ett järnrör som förlängare samt en polare som trycker på bromsen samtidigt.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det ska du säkert kunna klara av!Sydbom wrote:låter ju inte så farligt då, kanske man vågar sig på att göra själv alltså.
inga speciella verktyg o dylikt alltså?
Det som behövs är en FET hylsa (34mm har jag för mig, men säkrast att du kollar det innan du handlar något) och mycket kraft, iaf om du ska byta bak.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- sacke
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2005-05-01 21:10:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Enköping
- Contact:
Hade av allting i bak i helgen, och 34mm stämde bra, vi fick lov att gå på med muttermaskinen för att få loss muttern, men så har den säkerligen setat i minst 10 år också...
[size=75]sacke | [email]sacke@sacke.nu[/email]
[url=http://gallery.sacke.nu/porsche944targa]Porsche 944 Targa -84[/url][/size]
[url=http://gallery.sacke.nu/porsche944targa]Porsche 944 Targa -84[/url][/size]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Muttern skall sitta hårt. Specen säger något i trakterna av 300Nm åtdragningsmoment!sacke wrote:Hade av allting i bak i helgen, och 34mm stämde bra, vi fick lov att gå på med muttermaskinen för att få loss muttern, men så har den säkerligen setat i minst 10 år också...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
har faktiskt en fast nyckel i den storleken, den är inte å leka med 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kommer du åt med en fast nyckel? Jag lyckades precis få dit 36:ans hylsa och fast 1/2" fästes skaft (utan förlängare). Då gick skaftet precis utanför hjulhuskanten...Cédric wrote:har faktiskt en fast nyckel i den storleken, den är inte å leka med
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
jo de gör man, men det är på gränsen, då måste man använda "ring" delen på nyckeln, inte den öppna.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]