Tjuvluft, vakumlekage, knacksensor samt Etanol i tanken

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

Tjuvluft, vakumlekage, knacksensor samt Etanol i tanken

#1 Post by Isse »

Vad är det typiska som sker när något av ovan nända problem uppstår?? På min så hoppar genomsnittsförbrukar nålen kraftigt ibland, och då rycker min väldigt tråkigt (rpm mellan 1800 - 2600), men under acceleration så märks rycken ej av. Även vid konstanta varvtal över 2600rpm så försvinner dessa tendenser samt att genomsnittsnålen ligger stabil.
Last edited by Isse on 2005-07-08 21:51:45, edited 1 time in total.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Knacksensorn kan du stryka från listan, den finns inte på en 83:a. Ett problem ur världen inte sant? :D

När min läckte tjuvluft blev tomgången hög, läckan avslöjade sig också snabbt med lite startgas kring alla misstänkta ställen. Hur den uppförde sig vid körning då vet jag inte för jag provkörde inte för att testa.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#3 Post by Isse »

Ahaa, hehe, ok ett prolem mindre gällande knacksensorer. Nu när jag tänker efter så är det ju inte så konstigt, det är ju bara turbomodellerna som har det, trånade efter annat kanske ;) Köpt ny gummi mellan luftburken och gasspjället. Det gamla var tort som fnöske på undersida med massor av sprickor. Får hoppas på att det är denna som är lösningen på mitt problem.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

Chriz75
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2005-03-09 07:39:28
Contact:

#4 Post by Chriz75 »

Det är inte bara turbomodellerna som har det utan även S och S2 NA har knacksensororer(varjefall två på S2 om jag har förstått det rätt.).
Dessa motorer har högre kompressonsförhållande än de äldre NA motorerna därför har de knacksensorer.
Porsche 944 S2 cab

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Jag tror kancksensorn och tomgångsregleringen kom på alla modeller från 85.5

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#6 Post by Isse »

Ni med knacksensorer kan ju köra med Etanol, 7:- litern. Då skall ju knacksensorn kompensera för det lägre oktantalet, men man tappar ju lite på effekten annars så vitt jag vet så skall det inte vara någon fara.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#7 Post by Tomas »

Isse wrote:Ni med knacksensorer kan ju köra med Etanol, 7:- litern. Då skall ju knacksensorn kompensera för det lägre oktantalet, men man tappar ju lite på effekten annars så vitt jag vet så skall det inte vara någon fara.
Det blev lite bakvägen här.
Etanol eller E85 har högre oktantal än bensin. Dessutom ska blandningen vara mycket fetare.
Sedan tror jag inte att man ska lita helt på knacksensorn och köra bilen på polsk fotogen. Styrsystemen på dessa bilar var ju bland de första med knacksensor och jag tror inte att tekniken var så förfinad.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#8 Post by Isse »

Kollade med VAG, de ville ju inte säga att det är OK pga av att det var VAG samt att bilen måste om typas för en 700:- (missade skatt intäkter misstänker jag :) ) Men de menade på att bilen inte tar någon skad så det är väl bara att testa, men att man skulle få minskad effekt samt att bränsleförbrukningen skulle öka. Så han trodde att det skulle gå jämt ut gällande ekonomin.

Någon som provat och med hur många andelar vad? Skulle man kunna köra med 25% alkohol så skulle det göra runt 80:- per tankning.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#9 Post by Corleone »

Bilen kommer att gå magrare med E85. Ska du köra med det bör du kanske höja bränsletrycket. Ska du få ut något av E85 inblandning måste du höja tändningen (effekten ökar) annars är vitsen liten.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#10 Post by 944_Driver »

Jag har testat med 25% E85 i min 944 och den gick sämre av det eftersom den saknar lambda så den kan kompensera lite. Den blev framför allt trött på låga varv och hacka lite då. Fixar man högre bränsletryck går den nog som vanligt även om man skulle köra med större inblandning så länge pumpen klarar den högre trycket.

Bästa vore nog både lite högre tryck och ett chip för annan tändning och mer soppa.

Min BMW 735 går just nu på cirka 35% E85 och på den märks det inte tycker jag förutom att den drar lite mer soppa. Den har dock lambdasond så den kan kompensera. Hur mycket den kan kompensera för vet jag inte ännu.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Peter L
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2004-04-16 18:25:34
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

#11 Post by Peter L »

Testa med 10-15% först Jag tyckte den gick jämnare och svarade bättre på gasen. provat ochså med 18% pigg men törstigare.


www.etanol.nu
Peter L

Porsche944_
S-Poster
Posts: 114
Joined: 2004-04-14 09:11:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Olofström
Contact:

#12 Post by Porsche944_ »

jag har testat med e85 har en NA -83..
nu kör ja på 30% totalt blev det 20liter bränsle (14L bensin 6L E85)
bilen blir aningen tröttare o tappar mkt effekt på höga varv vad jag har märkt... men just nu har jag kört 20 mil o har lite till inann den är vid sista strecken då jag brukar åka o tanka så jag har klarat hålla det under 1L/milen trots en del lekande körning....
Vet inte vad man ska dra för slutsater...
Porsche 924Turbo -79
Porsche 944 N/A -83 -SÅLD

// Timo.L

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

Porsche944_ wrote:Vet inte vad man ska dra för slutsater...
Slutsatsen är att den inte klarar av att kompensera utan att den går för snålt. Därav att den känns tröttare och orkar sämre. Om motorn kan kompensera som den skall för etanolen så märker man normalt sett inget av att motorn går sämre. Den borde dra ca 10% (30% av 30% = 9%) mer bränsle med den inblandning av E85 som du har.

<-- Min teori, trot den som vill... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by Chaan »

patand wrote:
Porsche944_ wrote:Vet inte vad man ska dra för slutsater...
Slutsatsen är att den inte klarar av att kompensera utan att den går för snålt. Därav att den känns tröttare och orkar sämre. Om motorn kan kompensera som den skall för etanolen så märker man normalt sett inget av att motorn går sämre. Den borde dra ca 10% (30% av 30% = 9%) mer bränsle med den inblandning av E85 som du har.

<-- Min teori, trot den som vill... :roll:
Håller inte med.

Den borde inte dra 10% mer eftersom etanolen höjer verkningsgraden på bensinen http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=2187

Att motorn går sämre på högvarv beror på annan karaktäristik i förbränningen och etanol bör därför ha en helt annorlunda tändkurva än bensin. Ingen vettig källa på detta men än 99% säker.

Jag antar att bilen gick finfint på LÅGA varv eller hur Porsche944_ :wink:

User avatar
Chevalier
Carrera-Poster
Posts: 336
Joined: 2004-11-12 10:37:41
Bilmodell: 968 -92
Location: Malmö
Contact:

#15 Post by Chevalier »

Hmm...detta har diskuterats tidigare, men jag blir aldrig riktigt klok på vad som gäller. Betyder detta att jag utan att riskera att något tar skada, kan prova med etanol i min 968:a? Förklara dessutom det här blandandet hit och dit. Kräver det en massa ombyggnad för att kunna köra på enbart etanolen? Och ska man inte tjäna effekt istället för att tappa med etanol? Eller är det bara för att våra motorer inte är anpassade?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users