Är det nån som använder Lindsey racings lambda mätare??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Är det nån som använder Lindsey racings lambda mätare??

#1 Post by DLS »

Ja finns det nån mer än jag som använder den?

http://www.lindseyracing.com/Merchant2/ ... AUGESAFINJ

Hur funkar den i era bilar?

Börjar fundera på om jag kan lita på min :?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#2 Post by Tomas »

Vad jag kan se är detta en vanlig smalbandslambda. De finns i en zillion varianter och märken men såvitt jag vet innehåller de alla samma voltmätare/lysdioddrivkrets.
Du kan säkert lita på den vid 14,7:1 AFR men du kan inte lita på den vid AFR 12,5 eftersom vanliga lambdasensorer inte kan mäta så feta blandningar med någon noggranhet.
Om du ska göra egna justeringar på bränsleblandningen så ska du ha en bredbandslambda. Om du bara har den för att det är häftigt med många instrument så duger den bra....
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#3 Post by DLS »

min ligger på 12.5 på 1:an och 2:ans växel (laddar bara 0.8bar då) men när jag skickar i 3:an o laddtrycket stiger till 1.0bar då far mätaren i botten(Lean 16.0), likaså spridar mätaren, den visar att spridarna utnyttjas till 100% (jag har hört att dom ska utnyttjas max till 80%??). Sen sjunker sakta mätaren tillbaka från rött om jag inte gasar så mycke??? Tror att bilen får för lite soppa vid högre laddtryck.
kollade tändstiften o dom är lite åt det vita hållet o inte gyllenbruna som dom ska vara.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

DLS wrote:laddtrycket stiger till 1.0bar då far mätaren i botten(Lean 16.0), likaså spridar mätaren, den visar att spridarna utnyttjas till 100% .
Du gillar spänning 8) :lol:

Vad är det för mojäng som visar duty cycle på spridarna?
















Jag hade inte gasat om det visar lean, men jag är väl en fegis :roll:
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#5 Post by Corleone »

DLS wrote:min ligger på 12.5 på 1:an och 2:ans växel (laddar bara 0.8bar då) men när jag skickar i 3:an o laddtrycket stiger till 1.0bar då far mätaren i botten(Lean 16.0), likaså spridar mätaren, den visar att spridarna utnyttjas till 100% (jag har hört att dom ska utnyttjas max till 80%??). Sen sjunker sakta mätaren tillbaka från rött om jag inte gasar så mycke??? Tror att bilen får för lite soppa vid högre laddtryck.
kollade tändstiften o dom är lite åt det vita hållet o inte gyllenbruna som dom ska vara.
Inte bra att köra snålt! Topplockspackningen ger gärna upp om det går snålt. Om allt är ok i övrigt med bilen såsom bränsletryck, spridare, pump etc så föreslår jag att du kollar över vad du har för chips och ev. byter, be Bengt här på forumet om hjälp. Har du 16 i AFR på de 2 sista hg i laddtryck har du i alla fall ingen effekt av dom förutom att du givetvis får lite högre ladd på lägre växlar där du annars kanske bara hade haft 0,6.

Ett bra chips är värt varenda krona!
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#6 Post by DLS »

Det area 951 monster chip i bilen och den har funkat bra förrut.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#7 Post by Tomas »

Vad har du för turbo? Original spridare? Vilket bränsletryck? Original wastegate?
Hur ser din laddtryckskurva ut? Vid vilka varvtal går den snålt?

Om mätaren stämmer så lever din toppackning på lånad tid.

Förutsatt att allt utom chippen är original samt att chippen har en riktig bränslekurva, kombinerat med 3 bar bränsletryck, så ska du kunna ladda en bit över 1 bar vid 4-5000 rpm samt kanske just under 1 bar vid 6000 rpm innan du maxar ut spridarna.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#8 Post by DLS »

Har fixat felet hoppas jag :)
en vacumläcka på 4-vägs gummikorset.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users