Justera ventiler
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Nej det är inte hydraliska lyftare på en 924 Turbo (inte så vitt jag vet iaf...). Det går till på samma sätt som på 924 N/A. Dvs man behöver en liten insexnyckel, en spegel, en ficklampa, en skiftnyckel (eller annat sätt att dra runt motorn) och mycket tålamod...
Börja med att ta av ventilkåpan. Sen gäller det att se till att kamaxeln släpper taget om tryckarna och vartefter den gör det så försöker du lirka in insexnyckeln i ett (det finns 2 st och bara det ena funkar) av de små hålen på tryckarna och där inne vrida runt den lilla skruven så att ventilspelet ändrar sig, man måste vrida ett varv åt gången för att hamna i fasta lägen innan man mäter ventilspelet mellan kamaxeln och tryckaren.
Vad spelet skall vara vågar jag inte svara på tyvärr... men Pär eller någon annan Turboägare har det nog i huvudet...
Börja med att ta av ventilkåpan. Sen gäller det att se till att kamaxeln släpper taget om tryckarna och vartefter den gör det så försöker du lirka in insexnyckeln i ett (det finns 2 st och bara det ena funkar) av de små hålen på tryckarna och där inne vrida runt den lilla skruven så att ventilspelet ändrar sig, man måste vrida ett varv åt gången för att hamna i fasta lägen innan man mäter ventilspelet mellan kamaxeln och tryckaren.
Vad spelet skall vara vågar jag inte svara på tyvärr... men Pär eller någon annan Turboägare har det nog i huvudet...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Pär Hylander wrote:Håller med om utrustning och metod, fast jag klarade mig utan spegel och ficklampa. Man bör ha bladmått att mäta med oxo.

Spegel och ficklampa var det som fick mig att hitta rätt hål på tryckaren tillslut... behövs egentligen inte för själva jobbet om man hittar rätt hål ändå. Men kan vara praktiskt att ha om det strular.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Du behöver inte ha toppen monterad för att justera ventilerna. Så länge du har kamaxel, lyftare, tryckare osv på plats i toppen så borde det gå lika bra att justera ventilspelet med toppen avmonterad, bara du kan vrida runt kamaxeln så att trycket på tryckarna försvinner vartefter.
Hoppas någon rättar mig om jag har fel i detta...
Hoppas någon rättar mig om jag har fel i detta...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Länkar till lite bilder att komplettera med:
Justeringsskruv med en insexnyckel på plats:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=09
Bladmått mellan kamaxel och tryckare: (Tror inte det är rätt spel här va?
)
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=07
Mvh
Mangan
Justeringsskruv med en insexnyckel på plats:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=09
Bladmått mellan kamaxel och tryckare: (Tror inte det är rätt spel här va?

http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=07
Mvh
Mangan
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2005-08-28 20:54:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Rossön
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Kolla in här:
http://www.utzon.se/gamla/artiklar/Pors ... Specif.doc (sidan 8 )
I korthet:
Valve play is checked and adjusted with the engine at operating temperature (oil temp. approx. 80°C.)
Intake valve: 0.20 mm
Exhaust valve: 0.45 mm
With engine cold
Intake valve: 0.10mm
Exhaust valve: 0.40 mm
Mvh
Magnus
http://www.utzon.se/gamla/artiklar/Pors ... Specif.doc (sidan 8 )
I korthet:
Valve play is checked and adjusted with the engine at operating temperature (oil temp. approx. 80°C.)
Intake valve: 0.20 mm
Exhaust valve: 0.45 mm
With engine cold
Intake valve: 0.10mm
Exhaust valve: 0.40 mm
Mvh
Magnus
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]