Justera ventiler

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#2 Post by Isse »

Är det inte hydraliska lyftare på din bil? Då behöver du inte tänk på något sådant.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Nej det är inte hydraliska lyftare på en 924 Turbo (inte så vitt jag vet iaf...). Det går till på samma sätt som på 924 N/A. Dvs man behöver en liten insexnyckel, en spegel, en ficklampa, en skiftnyckel (eller annat sätt att dra runt motorn) och mycket tålamod...

Börja med att ta av ventilkåpan. Sen gäller det att se till att kamaxeln släpper taget om tryckarna och vartefter den gör det så försöker du lirka in insexnyckeln i ett (det finns 2 st och bara det ena funkar) av de små hålen på tryckarna och där inne vrida runt den lilla skruven så att ventilspelet ändrar sig, man måste vrida ett varv åt gången för att hamna i fasta lägen innan man mäter ventilspelet mellan kamaxeln och tryckaren.

Vad spelet skall vara vågar jag inte svara på tyvärr... men Pär eller någon annan Turboägare har det nog i huvudet... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Spec på utzons hemsida. Ett worddokument med massor av specar.

Håller med om utrustning och metod, fast jag klarade mig utan spegel och ficklampa. Man bör ha bladmått att mäta med oxo.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Håller med om utrustning och metod, fast jag klarade mig utan spegel och ficklampa. Man bör ha bladmått att mäta med oxo.
:) Hur kunde jag glömma bladmått... kanske för att det var så uppenbart.

Spegel och ficklampa var det som fick mig att hitta rätt hål på tryckaren tillslut... behövs egentligen inte för själva jobbet om man hittar rätt hål ändå. Men kan vara praktiskt att ha om det strular.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Du behöver inte ha toppen monterad för att justera ventilerna. Så länge du har kamaxel, lyftare, tryckare osv på plats i toppen så borde det gå lika bra att justera ventilspelet med toppen avmonterad, bara du kan vrida runt kamaxeln så att trycket på tryckarna försvinner vartefter.

Hoppas någon rättar mig om jag har fel i detta... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#8 Post by Magnus K »

Länkar till lite bilder att komplettera med:

Justeringsskruv med en insexnyckel på plats:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=09

Bladmått mellan kamaxel och tryckare: (Tror inte det är rätt spel här va? :D )
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=07

Mvh
Mangan

Munken
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2005-08-28 20:54:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Rossön
Contact:

#9 Post by Munken »

Jag har en 79a N/A, nån som vet hur stort spel det ska va på ventilerna?

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#10 Post by Magnus K »

Kolla in här:
http://www.utzon.se/gamla/artiklar/Pors ... Specif.doc (sidan 8 )

I korthet:
Valve play is checked and adjusted with the engine at operating temperature (oil temp. approx. 80°C.)
Intake valve: 0.20 mm
Exhaust valve: 0.45 mm

With engine cold
Intake valve: 0.10mm
Exhaust valve: 0.40 mm

Mvh
Magnus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]