Tändningslås????

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
porsche80
S-Poster
Posts: 81
Joined: 2005-05-07 08:15:43
Contact:

Tändningslås????

#1 Post by porsche80 »

Tänkte bara höra om det är samma tändningslås i en 85 som i en 84... snabba svar tack... :?:

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Beror nog på om 85:an är 85A eller 85B... om det nu inte råkar vara lika mellan gamla och nya inredningen på denna detalj.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

porsche80
S-Poster
Posts: 81
Joined: 2005-05-07 08:15:43
Contact:

#3 Post by porsche80 »

Är det svårt att byta själv tror ni. Har ju mekat asså men då med motorer, nu pratar vi ju el o grejer..

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Vad gäller det elektriska så tror jag inte du kan göra fel, det brukar bara vara en kontakt i änden. Vad gäller det mekaniska kan det nog vara jobbigare gissar jag, lås brukar innebära massa små pill.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

#5 Post by Mikael Evertsen »

Om det är gamla inredningen med dom runda mätarna så tror jag att det är rätt likt det jag har på min 931:a. Vad jag kan se i PET så ser det annorlunda ut på den nya inredningen så jag vet inte om det bytas på samma sätt. Jag har just bytt i min 931:a och det var faktiskt inte så svårt.
Man får krångla sig under instrumentpanelen och på baksidan sitter det tre kontaktdon. En till blinkers, en till torkare och en till tändningslåset. Desa skall dras rakt ut (kan sitta en del). Sedan plockade jag bort ratten. Skruvade loss 4 skruvar som håller spakarna (tror det är tre på din) sedan kunde jag dra av spakarna rakt mot mig. Kontakterna på spakarna är liksom förlängda så det följer med ett par långa skenor när man drar bort spakarnas elektronik. Sedan kom det som jag hade mest problem med. Runt rattstången, mellan ratt och rattlås satt ett plaströr som distans. Detta satt som f*n, men genom att vrida och lirka kom det till sist. Sedan sitter det en insex skruv i ratt & tändningslåset som måste skruvas ur. Det fanns ett hål i instrumentpanelen på undersidan där man kunde komma åt skruven. Sedan är det bara att dra hela järnklumpen mot dig. Dock måste rattlåset vara från. Klumpen kan sitta lite den med för det satt en plastbussning mellan lagret i låset och rattstången.
Men men, det är kanske inte likadant på din och speciellt inte om du har senare -85. Jag tänkte att jag skriver ändå fall det kan vara någon nytta för dig, eller någon annan.

Lycka till
Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

porsche80
S-Poster
Posts: 81
Joined: 2005-05-07 08:15:43
Contact:

#6 Post by porsche80 »

Man tackar så mkt för tipsen......

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users