Hjälp om topplockspackning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Hjälp om topplockspackning

#1 Post by Indischrot »

Hej alla. Behöver lite råd angående topplockpackningen. Det blir kanske lite långt men håll ut.

Jag misstänker att topplockspackningen på min 944 turbo kan vara dålig. Anledningen till detta är:
1.den har vid något tillfälle rykt vitt när jag pressat den lite hårt (inte bara lite vit rök utan nästan som vit oljedimma)
och
2.vattentemperaturen ligger och fladdrar lite högt. Den går aldrig över till det röda, men den håller sig i det övre
registret förutom vid högre farter då den håller sig i mitten. Jag har inte upplevt att det trycks ut
kylvatten och den går kalasbra annars. Jag renoverade kylsystemet i vintras och då blev temperaturen lite bättre,
har iof inte varit så varmt ute ännu.

Så jag vill alltså veta lite om dessa symptom kan peka på packningen eller om jag oroar mig i onödan??
Nästa fråga är vad som kan hända om den är dålig och jag inte gör något åt det? Hur stora kan skadorna bli?
Att den ryker vitt brukar ju inte vara ett bra tecken men jag bör väl tillägga att detta endast har hänt en gång och
med nästan tom tank så det kan ha varit lite slagg som följde med. Finns det något enkelt sätt att själv
kontrollera toppackningen, eller måste jag ha lite verkstadsutrustning?

Så vad tror experterna???
PCS#8968

snubbel
NA-Poster
Posts: 22
Joined: 2005-04-12 08:14:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mjölby
Contact:

#2 Post by snubbel »

jag tror du kan blåsa hela toppen om packningen går, och det är ju inte billigt... men jag har för mig att om packningen är gången så brukar kylaren ge sig med eftersom det blir sådant tryck i systemet nu är ju inte jag någon exper..

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Drar den vatten? (måste du fylla på?)
Bubblar det i expansionskärlet och/eller luktar avgaser där? (öppna försiktigt om motorn är varm!)
Är det olja i vattnet eller vatten i oljan?

Är svaret 'nej' på alla frågor så skulle inte jag bekymra mig så mycket om packningen utan istället försöka fixa anledningen till den svajiga temperaturen. tempstat, kylare, vattenpump... eller mätarfel.

Känner du dig ändå tveksam så gör ett kompressionsprov, mätare finns för 100-200 spänn på feltema.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Indischrot »

944_Driver wrote:Drar den vatten? (måste du fylla på?)
Bubblar det i expansionskärlet och/eller luktar avgaser där? (öppna försiktigt om motorn är varm!)
Är det olja i vattnet eller vatten i oljan?

Är svaret 'nej' på alla frågor så skulle inte jag bekymra mig så mycket om packningen utan istället försöka fixa
anledningen till den svajiga temperaturen. tempstat, kylare, vattenpump... eller mätarfel.

Känner du dig ändå tveksam så gör ett kompressionsprov, mätare finns för 100-200 spänn på feltema.

//Magnus
Den drar inget vatten och jag har inte sett olja i vattnet eller tvärtom. Det är lite svårt att se
om det bubblar då pumpen till turbon går en stund efter att man stängt av bilen och då skvalar det ju lite.

Ska prova med en kompmätare, vilka värden skall den ligga på ungefär???

Jag har som sagt renoverat hela systemet i vinter och bytt termostater och spolat rent allt,
så nu är det nog bara mätarfel kvar om det inte är toppen.
PCS#8968

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#5 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Indischrot skrev:
Ska prova med en kompmätare, vilka värden skall den ligga på ungefär???
Vet inte riktigt.. Dock så kollar du ju en cylinder åt gången..
Det viktigaste är ju att kompen är jämn på alla burkar. :D

Dvs om du har en visning på 8,5 på 3 cylindrar och 3,5 på den fjärde så är det inte så lysande... :?

Vet att det finns såna därna kompmätare som ger en utskrift på ett litet
kompmätar-papper..

Vet dock inte om Bilschema har såna.. :lol:
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Indischrot »

Biltema har en mätare som visar toppvärdet så det är ju lätt att jämföra mellan cylindrarna.
Jag tänkte mest om det är lika dåligt komp i alla, fast du har nog rätt, är nått fel så är det
osannolikt att det är samma på alla.

Denna är det i alla fall

Det är väl bara att koppla in och köra runt startmotorn några varv antar jag??

Edit: Såg på rennlist att kompressionen i en turbo ska ligga runt 150psi
PCS#8968

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#7 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

En grej bara.. :)

Ta bort tändhattarna på alla tändstift innan du kör med startmotorn.. :wink:

Tror nästan att man bör skruva loss tändstiften en o en när man ska
kolla kompen.. Då får du jämn belastning på alla burkar...
:)
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by 944_Driver »

Varmkör motorn.
Ta bort alla tändstift, ryck ut säkringen till bränslepumpen och skruva bort minuskabeln från tändspolen. Håll gasspjället fullt öppet under testen. 150 psi låter rimligt för en turbo, det är väl strax över 10 bar. På min N/A fick jag 14,1-14,5 bar vill minnas.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#9 Post by H.Magnusson »

Tror mer på att det är turbon som läcker lite olja än topplockspackningen

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Indischrot »

H.Magnusson wrote:Tror mer på att det är turbon som läcker lite olja än topplockspackningen
Intressant! Hur yttrar sig det och hur kan man kolla det???
Och framför allt, hur akut är det?
PCS#8968

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#11 Post by Bengt »

Eftersom du bor i Gbg så är det väl bara att svänga förbi Sandén för en diagnos. Felsökning på distans är inte lätt.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#12 Post by Indischrot »

Bengt wrote:Eftersom du bor i Gbg så är det väl bara att svänga förbi Sandén för en diagnos. Felsökning på distans är inte lätt.
Bengt
Anledningen till att jag vill få ordning på bilen nu är några banmöten i sommar och ett
eventuellt Sandén chip. Så han kommer få greja med bilen lite senare i sommar, ville bara höra mig för lite vad folk tror.

Ska göra komp prov i helgen, återkommer gråtandes eller med ett leende... :)
PCS#8968

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by Indischrot »

Nu har jag gjort kompressionsprov och det blev 10.4, 10.3, 10.2, 10.5 (bar)
Så nu kan jag sova lite lugnare, packningen verkar vara i bra skick.

Då bär det av till Sandén lagom till högsommaren för lite nya fräsha hästar.

:D :D :D
PCS#8968

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users