Halloj
Håller på att snickra på en bromsoksadapter till 931/944 för att kunna montera Boxster/Cayman (utan S) Brembo-ok. Dessa kombineras med tjockare skivor från senare 911(1984-), som är likadana men 3,5mm tjockare(695kr hos utzon), och därmed bättre kylkanaler (se bilder). Just nu är det lite finlir och hållfberäkning som pågår, sen beställer jag första uppsättningen för fräsning, dom görs i stål. Kan det möjligtvis vara någon mer som är intresserad av en uppsättning framöver?
Adapter för Boxster bromsok till 931/944
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Adapter för Boxster bromsok till 931/944
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Adapter för Boxster bromsok till 931/944
För att tråden ska bli komplett så kommer en liten uppdatering. Okfästena passade perfekt när dom kom från tillverkning, likaså bromsslangarna, behövde inte byta. Har bara kört på gata och det verkar som det blivit riktigt bra, stummare känsla, fick bort en del vikt och med dessa bromsbelägg ett jäkla bett.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Adapter för Boxster bromsok till 931/944
Riktigt snyggt
Jag tänkte göra något liknande framöver till min 951:a för att få dit större bromsar.
Använde du en lokal verkstad eller någon av webtjänsterna som finns gällande fräsningen?
/ Jon

Jag tänkte göra något liknande framöver till min 951:a för att få dit större bromsar.
Använde du en lokal verkstad eller någon av webtjänsterna som finns gällande fräsningen?
/ Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Adapter för Boxster bromsok till 931/944
Använde en webtjänst för det blev smidigast och dom hade många ytbehandlingsalternativ.
Snappade upp detta tipset på rejsa, kan vara värt att höra av sig. Lycka till med adaptrarna, lite pill och justeringar blir det innan det blir perfekt, men det är kul
3D printer är nyckeln så man kan testa sig fram med provmonteringar.
https://www.instagram.com/aviken_engineering/
Snappade upp detta tipset på rejsa, kan vara värt att höra av sig. Lycka till med adaptrarna, lite pill och justeringar blir det innan det blir perfekt, men det är kul

3D printer är nyckeln så man kan testa sig fram med provmonteringar.
https://www.instagram.com/aviken_engineering/
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Jarlingar
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: Adapter för Boxster bromsok till 931/944
Porriga bitar
Jag har kollat på ok och skivor från cayenne då dessa är enklare att hitta till bra pris.
Men dom är fasen gigantiska....

Jag har kollat på ok och skivor från cayenne då dessa är enklare att hitta till bra pris.
Men dom är fasen gigantiska....

- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Adapter för Boxster bromsok till 931/944
Dom är ännu större när man har dom i handen, känns gigantiskt om man är van att hålla på med lättare bilar

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Adapter för Boxster bromsok till 931/944
Jo, jag har ett par stycken 3D-printers, så tanken är att göra prototyper och när man är klar så beställer man i aluminiumCédric wrote: ↑2024-05-13 12:54:46 Använde en webtjänst för det blev smidigast och dom hade många ytbehandlingsalternativ.
Snappade upp detta tipset på rejsa, kan vara värt att höra av sig. Lycka till med adaptrarna, lite pill och justeringar blir det innan det blir perfekt, men det är kul
3D printer är nyckeln så man kan testa sig fram med provmonteringar.
https://www.instagram.com/aviken_engineering/
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Who is online
Users browsing this forum: No registered users