Vatten temp stiger...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Micke_Sollentuna
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-08-17 10:09:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Vatten temp stiger...

#1 Post by Micke_Sollentuna »

Hej! Har ett litet problem som bekymmrar mig. T ex i stads trafik händer det att vatten tempen stiger.. men inte hela vägen in på rött. Drar jag på värmen för fullt så sjunker den. Kan det vara problem med termostaten då eller är det här vanligt förekommande på våra bilar?? Är tacksam för lite tips och råd!

Och vore det inte på plats att ha en liten miniträff i norra stockholm snart, jag är på! :D

Hälsn Micke 944 S2 cab -91
944 S2 Cab -91

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gurra »

Går fläktarna igång på högläge?
Om inte så kan du ha luft i kylsystemet och/eller en trasig tempgivare i kylaren. De går ofta sönder.

Om fläktarna går igång i högläge fast tempen ändå inte går ner så kan det vara så att thermostaten har fastnat i stängt läge. Men då brukar det inte hjälpa lika mycket med fulla interörfläktar med full värme.

Börja med att lyfta systemet, hjälper inte det så byt givaren i kylaren. Kostar bara ett par hundra.

Mvh
Gurra

Ps. en miniträff i norra Sthlm skulle kunna vara något! Jag o Fredrik kommer ändå vara ute en hel del framöver och testa o logga lite med racebilen :)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Låter inte som termostat. Startar fläkten? Blåser det friskt bakom den när den går om den går?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#4 Post by Porrsche »

Vet inte hur det är på S2án men på min N/A -85b så går kylfläkten igång strax innan rött och sänker tempen mycket effektivt till mer modesta nivåer.
Det har dock inte skett hitintills i år, förmodligen inte varit varmt nog samt köerna har minskat markant efter påsk... Konstigt.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

nathan
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2005-04-13 22:40:12
Contact:

#5 Post by nathan »

Det där låter, precis som Pär säger, inte som termostatetproblem. Om termostaten pajjat och vägrar öppna sig så skulle bilen inte kyla ens vid landsvägskörning. Onekligen så släpps varmvattnet ut till kylaren iaf, så problemet verkar snarare vara fläktrelaterat. På min N/A 85B så sitter det ett relä som triggar igång fläkten om inte vinden kyler vattnet tillräckligt. Har du kollat att det reläet är okay? Det kan vara lite svårt att mäta sig fram, men om du är försiktig så kan du öppna reläet och kolla hur det ser ut inuti).

Att temperaturen sjunker när du drar på full värme är ett klassiskt exempel på hur man klarar sig lite längre med ett struligt kylsystem. Tro mig, jag körde den modellen ett antal dagar förut. ;)

bagarn2
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2004-11-30 10:28:17
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Järfälla
Contact:

#6 Post by bagarn2 »

Vad är egentligen normalt läge på nålen? Min ligger ett par millimeter ovanför det understa av de två strecken. En bra bit ifrån mitten. Den stiger vid köer, men sjunker snabbt när fläkten drar igång, så det verkar funka. Men som sagt ska nålskrället ligga precis imitten eller?

Mvh
Fredrik + 944S
<--Har en 944S under skinnet.-->

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by 944_Driver »

Alla friska bilar jag kört med en vanlig mätare i har haft nålen i mitten när de varit normalvarma. I nyare bilar brukar nålen vara väldigt stabil där, medan på min 944:a börjar den stiga rätt så omgående då man står still för att sedan börja sjunka så fort fläkten startar.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by 944_Driver »

Alla friska bilar jag kört med en vanlig mätare i har haft nålen i mitten när de varit normalvarma. I nyare bilar brukar nålen vara väldigt stabil där, medan på min 944:a börjar den stiga rätt så omgående då man står still för att sedan börja sjunka så fort fläkten startar.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#9 Post by Mike-DK »

Min ärfarenhet (944 n/a, 944 turbo, 968) är att desa bilar går normalt om nålen står på första streken. Präcis över första streken starter fläkten.

Bara när kylaren var kass på 944n/a:an gik nålen över den nivån men sjunk direkt när bilen kom up lite i hastighet.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#10 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Själv hade jag överhettningsproblem på min VOLVO 480 TURBO- 88... :wink: :roll:
Eh fast vad kan man räkna med på en 480.. :lol:

Där var vattenpumpen det som spökade. Då gick inte tempen ner även
fast man slog på full värme och full fläkt... Inte fort i alla fall...

Men det kan ju vara fläkten eller givaren, på min går fläkten för ofta.
Ska nog byta fläktgivaren på min...


/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#11 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Själv hade jag överhettningsproblem på min VOLVO 480 TURBO- 88... :wink: :roll:
Eh fast vad kan man räkna med på en 480.. :lol:

Där var vattenpumpen det som spökade. Då gick inte tempen ner även
fast man slog på full värme och full fläkt... Inte fort i alla fall...

Men det kan ju vara fläkten eller givaren, på min går fläkten för ofta.
Ska nog byta fläktgivaren på min...


/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Mike-DK wrote:Min ärfarenhet (944 n/a, 944 turbo, 968) är att desa bilar går normalt om nålen står på första streken. Präcis över första streken starter fläkten.
På båda våra 924or så går nålen bara precis över det första vita strecket vid normal landsvägskörning. Om man kör sakta i stadstrafik t.ex så går den upp till mitten av mätaren och står man stilla med bilen på tom gång går den nästan upp till nästa vita streck efter mittan innan den går raskt neråt igen när elfläkten startar.

Låter detta normalt? Jag har varit lite orolig att bilarna går för kallt och därmed slits i onödan vid landsvägskörning, men så är kanske inte fallet alltså?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Chriz75
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2005-03-09 07:39:28
Contact:

#13 Post by Chriz75 »

Jag hade också problem med att tempen åkte upp och ner vid statskörning. Jag luftade då systemet enligt handboken och sen dess står mätaren på första strecket nästan hela tiden. I stadstrafik går den upp en bit efter en tid tills dess att fläktarna drar igång.

Så prova att lufta systemet.

Jag hade innan dess haft problem med vattenanslutningen som sitter på trottelhuset. Den skjöt till sist loss och då var det bara att stanna. Jag limmade sedan den med siliconlim som var tänkt till akvarier och det har fungerat bra.
Porsche 944 S2 cab

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users