Hej! Har ett litet problem som bekymmrar mig. T ex i stads trafik händer det att vatten tempen stiger.. men inte hela vägen in på rött. Drar jag på värmen för fullt så sjunker den. Kan det vara problem med termostaten då eller är det här vanligt förekommande på våra bilar?? Är tacksam för lite tips och råd!
Och vore det inte på plats att ha en liten miniträff i norra stockholm snart, jag är på!
Går fläktarna igång på högläge?
Om inte så kan du ha luft i kylsystemet och/eller en trasig tempgivare i kylaren. De går ofta sönder.
Om fläktarna går igång i högläge fast tempen ändå inte går ner så kan det vara så att thermostaten har fastnat i stängt läge. Men då brukar det inte hjälpa lika mycket med fulla interörfläktar med full värme.
Börja med att lyfta systemet, hjälper inte det så byt givaren i kylaren. Kostar bara ett par hundra.
Mvh
Gurra
Ps. en miniträff i norra Sthlm skulle kunna vara något! Jag o Fredrik kommer ändå vara ute en hel del framöver och testa o logga lite med racebilen
Vet inte hur det är på S2án men på min N/A -85b så går kylfläkten igång strax innan rött och sänker tempen mycket effektivt till mer modesta nivåer.
Det har dock inte skett hitintills i år, förmodligen inte varit varmt nog samt köerna har minskat markant efter påsk... Konstigt.
Det där låter, precis som Pär säger, inte som termostatetproblem. Om termostaten pajjat och vägrar öppna sig så skulle bilen inte kyla ens vid landsvägskörning. Onekligen så släpps varmvattnet ut till kylaren iaf, så problemet verkar snarare vara fläktrelaterat. På min N/A 85B så sitter det ett relä som triggar igång fläkten om inte vinden kyler vattnet tillräckligt. Har du kollat att det reläet är okay? Det kan vara lite svårt att mäta sig fram, men om du är försiktig så kan du öppna reläet och kolla hur det ser ut inuti).
Att temperaturen sjunker när du drar på full värme är ett klassiskt exempel på hur man klarar sig lite längre med ett struligt kylsystem. Tro mig, jag körde den modellen ett antal dagar förut.
Vad är egentligen normalt läge på nålen? Min ligger ett par millimeter ovanför det understa av de två strecken. En bra bit ifrån mitten. Den stiger vid köer, men sjunker snabbt när fläkten drar igång, så det verkar funka. Men som sagt ska nålskrället ligga precis imitten eller?
Alla friska bilar jag kört med en vanlig mätare i har haft nålen i mitten när de varit normalvarma. I nyare bilar brukar nålen vara väldigt stabil där, medan på min 944:a börjar den stiga rätt så omgående då man står still för att sedan börja sjunka så fort fläkten startar.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Alla friska bilar jag kört med en vanlig mätare i har haft nålen i mitten när de varit normalvarma. I nyare bilar brukar nålen vara väldigt stabil där, medan på min 944:a börjar den stiga rätt så omgående då man står still för att sedan börja sjunka så fort fläkten startar.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Själv hade jag överhettningsproblem på min VOLVO 480 TURBO- 88...
Eh fast vad kan man räkna med på en 480..
Där var vattenpumpen det som spökade. Då gick inte tempen ner även
fast man slog på full värme och full fläkt... Inte fort i alla fall...
Men det kan ju vara fläkten eller givaren, på min går fläkten för ofta.
Ska nog byta fläktgivaren på min...
/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Själv hade jag överhettningsproblem på min VOLVO 480 TURBO- 88...
Eh fast vad kan man räkna med på en 480..
Där var vattenpumpen det som spökade. Då gick inte tempen ner även
fast man slog på full värme och full fläkt... Inte fort i alla fall...
Men det kan ju vara fläkten eller givaren, på min går fläkten för ofta.
Ska nog byta fläktgivaren på min...
/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mike-DK wrote:Min ärfarenhet (944 n/a, 944 turbo, 968) är att desa bilar går normalt om nålen står på första streken. Präcis över första streken starter fläkten.
På båda våra 924or så går nålen bara precis över det första vita strecket vid normal landsvägskörning. Om man kör sakta i stadstrafik t.ex så går den upp till mitten av mätaren och står man stilla med bilen på tom gång går den nästan upp till nästa vita streck efter mittan innan den går raskt neråt igen när elfläkten startar.
Låter detta normalt? Jag har varit lite orolig att bilarna går för kallt och därmed slits i onödan vid landsvägskörning, men så är kanske inte fallet alltså?
Jag hade också problem med att tempen åkte upp och ner vid statskörning. Jag luftade då systemet enligt handboken och sen dess står mätaren på första strecket nästan hela tiden. I stadstrafik går den upp en bit efter en tid tills dess att fläktarna drar igång.
Så prova att lufta systemet.
Jag hade innan dess haft problem med vattenanslutningen som sitter på trottelhuset. Den skjöt till sist loss och då var det bara att stanna. Jag limmade sedan den med siliconlim som var tänkt till akvarier och det har fungerat bra.