Skillnader mellan motorerna i 924 S och 944?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Skillnader mellan motorerna i 924 S och 944?

#1 Post by Goran »

Hej

Jag undrar vad det är för motorskillnader mellan:
1. 1985-87 924S (150hk)
2. 1988 924S (160 hk)
3. Vanlig 944 N/A?
Kompression?
Motordetaljer?
Motorstyrning?

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Goran vad är det som är på G nu? *nyfiken* Ska du bli med 924 igen?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#3 Post by Goran »

Ligger och väger mellan två bilar, 924S och något annat :lol: ...verkar vara "most bang for the buck".
Men det kan ändras snart igen.

Dålig respons på den här tråden. Antingen vet ingen eller så bryr dem sig inte. :roll:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

924S tycker jag verkar trevlig. Kikade ju på sådana (dock inte provkört någon) annonser i samma veva som jag hittade 931:an hos dig.

Det kommer nog snart någon som vet lite skillnader. Håll ut! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#5 Post by Mike-DK »

Tja.

Har för mig att 150 hk 924S har 9,8:1 i komp. och 944 163 hk har 10,5:1. Enligt mit logik måsta motorstyrningen skilja också.

924S 160 hk och 944 160 hk har exakt samma motor. (944 gik från 163 hk tills 160 hk 2,5 l. Sen kom 2,7 l med 165 hk).
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 321
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

#6 Post by P.P. »

Nu har jag inte läst på så där stenhårt om min bil, men om jag uppfattat det hela rätt har 924S en amerikavariant av 944 N/A-motorn. DVS lågkomp och antagligen lite annan programvara.

Men på 88:orna rationalliserade man och satte i N/A-motorn rakt av. De tre hästarna som fattas kan jag tänka mig försvann på samma sätt som Audis 5:or tappade lite några år senare, dvs på mätmetoden.

Edit: Doh, vad sen man är!
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Inte dåligt intresse, läser med spänning.... mitt fall är det snarare brist på vetskap :-)

Är verkligen 924S most bang...? Är det inte som en 944 N/A som inte har plats för däck i herrstorlek? Dessutom ofta till en peng som kanske t o m är en gnutta högre än motsvarande 944?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Är verkligen 924S most bang...?
924S = lägre luftmotstånd, lägre vikt och samma effekt som 944 = mest BANG när man stampar pelle i botten! ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#9 Post by Goran »

patand wrote:
Pär Hylander wrote:Är verkligen 924S most bang...?
924S = lägre luftmotstånd, lägre vikt och samma effekt som 944 = mest BANG när man stampar pelle i botten! ;)
Precis Patrik. Exakt mina tankar...i alla fall för 88'orna med 160 hk motorn. De tidigare 150 hk kan man i och för sig lätta mer.
Mina undersökningar visar på att 944 ligger ca 5000-10000 kr över motsvarande 924S.
Ingen vill ha dem pga okunskap om deras potential och att den liknar minstingen 924 och dess rykte om att vara en Audi med VW LT31 motor.
Personligen tycker jag om dess kompakta form och vad gäller fälgar så är det 7x15" som gäller för budgetracing. Bilar med jämn viktfördelning 50-50 ska ha samma däckdimensioner fram och bak för att det gynnsamma beteendet ska kvarstå. Visst skulle man kanske vilja ha bredare sulor men det duger rätt bra.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Ok, är 924S billigare än motsvarande 944 N/A så avgör det nog.

Hade dom kostat samma så hade jag valt 944:an, för jag tror man vinner mer på att bredda spårvidden än man förlorar på luftmoståndet. Alla äro saliga i sin tro :)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#11 Post by Goran »

Mike-DK wrote:Tja.

Har för mig att 150 hk 924S har 9,8:1 i komp. och 944 163 hk har 10,5:1. Enligt mit logik måsta motorstyrningen skilja också.

924S 160 hk och 944 160 hk har exakt samma motor. (944 gik från 163 hk tills 160 hk 2,5 l. Sen kom 2,7 l med 165 hk).
Tack Mike

Skillnader i kompression brukar betyda andra kolvar alternativt annan topp. Jag gissar på kolvarna.
88'orna ska vara likadana.

Tack för info'n.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#12 Post by Goran »

Pär Hylander wrote:Ok, är 924S billigare än motsvarande 944 N/A så avgör det nog.

Hade dom kostat samma så hade jag valt 944:an, för jag tror man vinner mer på att bredda spårvidden än man förlorar på luftmoståndet. Alla äro saliga i sin tro :)
Ja, och ska jag vara riktigt rättvis så skiljer det ännu mer i pris om man tittar på årsmodellerna. En 924 S -88 kan man hitta för 25-30000, medan en 944 av samma årsmodell ligger vid nästan 50-60000 kr om båda bilarna har samma skick.

Det återstår att se. När någon dyker upp med en 924 S med originalmotor och i övrigt racemässigt anpassad bil så blir det upp till bevis för 944 åkarna och en och annan 924 turbo att bekänna färg.
Tyvärr är det inte jag, då jag inte har hittat rätt bil än eller har råd att "race'a" upp den till gränsen av Roadsport C, men det kan komma vad det lider...eller så ändrar jag mig igen. :wink:
Det känns som att det kommer förändringar i Roadsport-reglementet inom en snar framtid så man kanske ska ligga lågt ett tag.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

Låter som du är på väg tillbaka in i rejsträsket Goran? Har abstinensen blivit för svår?

FSN har väl förresten en 924S i rejsskrud? Skulle tro att den går rätt bra! Vad kör han för klass, eller har han inte fått ut den på bana ännu?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

patand wrote:Låter som du är på väg tillbaka in i rejsträsket Goran? Har abstinensen blivit för svår?

FSN har väl förresten en 924S i rejsskrud? Skulle tro att den går rätt bra! Vad kör han för klass, eller har han inte fått ut den på bana ännu?
Den bilen har inte så mycket gemensamt med hur det såg ut när den lämnade löpande bandet 1986... ;-)

F n har den en 2,5 liters lätt trimmad 16v-maskin. Tror att en 3 liters väntar på att ramla på plats oxo. Roadsport B resp PCSR klass 2 har den gått i. Hade banpremiär i september 2002.

Såg föresten dom nya bromskylningsslangarna till den bilen ligga och vänta på avhämtning på Hydroscand i Halmstad igår. Fina bromsar på den bilen föreseten, ok från Boxster och riktig bromsvåg utan servo. Jag har aldrig kännt ngn broms som är så stum och fin. En "bug" i bakvagnen lär vara identifierad och tillrättad, så nu är det stor chans att det kommer att gå mycket fortare i år 8)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#15 Post by Goran »

patand wrote:Låter som du är på väg tillbaka in i rejsträsket Goran? Har abstinensen blivit för svår?

FSN har väl förresten en 924S i rejsskrud? Skulle tro att den går rätt bra! Vad kör han för klass, eller har han inte fått ut den på bana ännu?
Ja, trots mina enträgna försök till att hålla oss till två bilar i familjen så märker jag att det förmodligen inte går. Det får bli en billig pendlarbil och ett raceobjekt. Det är så jäkla kul att läsa om alla som mekar på i sina garage inför racesäsongen så jag blir alldeles stressad. Jag tar detta året på mig att hitta bil och ställa i ordning så kanske man kommer igen nästa år. Vilken bil? Ingen aning än så länge...

Fredriks bil är i princip bara skalet kvar av en 924 S, som Pär så riktigt påpekade.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users