Motoralternativ 944

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Motoralternativ 944

#1 Post by Bathory »

Jag undrar vilka olika motorer 944:an haft.
Är det bara 2.5 liters eller hade den även en 3 liters motor?
Är det något som skiljer sig som är synligt? (förutom turbo med grenrör & sånt)

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#2 Post by Isse »

Hej!
Den finns med 2.5 och 2.7 liters motorer. 2.7:an var ingången till 16v, men den finns även med 8v också. Detta är jag ej säker på! Tror att 3.0 liters motorn lanserades i 968. Men det är mycket möjligt att det finns någon udda modell av 944 som även har denna motor.

Men du lär väl snart få mer korrekta svar av de andra här på forumet, annars är det ju bara höra med en försäljare.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Isse wrote:Hej!
Den finns med 2.5 och 2.7 liters motorer. 2.7:an var ingången till 16v, men den finns även med 8v också. Detta är jag ej säker på! Tror att 3.0 liters motorn lanserades i 968. Men det är mycket möjligt att det finns någon udda modell av 944 som även har denna motor.

Men du lär väl snart få mer korrekta svar av de andra här på forumet, annars är det ju bara höra med en försäljare.
S2 är väl inte så udda, den är på 3 liter och 16v.

S var första maskinen med 16v, men det är på 2.5 och inte 2.7 som många tror.

2.7 var bara en eller två årsmodeller (typ -87) av N/A, då med 8v.

Turbon alltid 2.5 liter från fabrik (om vi pratar 944)

968:ans maskin är rätt lika S2-maskinen, men med variocam, annan typ av mätsystem för luften och framförallt rätt mkt högre effekt.

Det är rätt lätt att se skillnad på en 8v och 16v, ventilkåpan är mycket bredare på en 16v, kanske 30 cm vs 10 cm. En 2.5l 16v och 3l 16v vetetusan om man kan se ngn skillnad på, tror iofs att insuget är rätt olika, 3 litersinsuget har luftanslutning framåt och 2.5 liters har den bakåt mot torpeden. Men bortsett från det vetetusan om man ser ngn skillnad. Samma sak med turbo vs 2.5/2,7 N/A, insug och rör till IC är ju lätt att skilja dom på, men i övrigt vetetusan om det är ngn skillnad på utsidan. Själva turbon är f ö inte lätt att se om man inte vet var man ska titta, den sitter under insuget typ.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#4 Post by Bathory »

Anledningen till att jag frågar är som ni kanske förstår att jag funderar på att byta maskin i min 944 till ngt häftigare men vill inte få problem med lirarna på SBP.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Skulle du inte ha en bil att köra med....? Ska du ha två att skruva med istället? ;-)

Kör och var nöjd i sommar! Motorbyte där typ av motor byts drar nog med sig mer småpill än man vill ha, el, styrboxar etc...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

bagarn2
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2004-11-30 10:28:17
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Järfälla
Contact:

#6 Post by bagarn2 »

Bathory wrote:Anledningen till att jag frågar är som ni kanske förstår att jag funderar på att byta maskin i min 944 till ngt häftigare men vill inte få problem med lirarna på SBP.

Mvh
Sven
Gör som alla andra. Stoppa in ett par tusen under golvmattan.... Funkar även med sprit tydligen... Vad är värre än sura bilprovare?? Jo, korrupta sura bilprovare!

Rensa upp i träsket!

Hepp.
<--Har en 944S under skinnet.-->

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#7 Post by FSN »

Pär Hylander wrote:
Isse wrote:Hej!
Den finns med 2.5 och 2.7 liters motorer. 2.7:an var ingången till 16v, men den finns även med 8v också. Detta är jag ej säker på! Tror att 3.0 liters motorn lanserades i 968. Men det är mycket möjligt att det finns någon udda modell av 944 som även har denna motor.

Men du lär väl snart få mer korrekta svar av de andra här på forumet, annars är det ju bara höra med en försäljare.
S2 är väl inte så udda, den är på 3 liter och 16v.

S var första maskinen med 16v, men det är på 2.5 och inte 2.7 som många tror.

2.7 var bara en eller två årsmodeller (typ -87) av N/A, då med 8v.

Turbon alltid 2.5 liter från fabrik (om vi pratar 944)

968:ans maskin är rätt lika S2-maskinen, men med variocam, annan typ av mätsystem för luften och framförallt rätt mkt högre effekt.

Det är rätt lätt att se skillnad på en 8v och 16v, ventilkåpan är mycket bredare på en 16v, kanske 30 cm vs 10 cm. En 2.5l 16v och 3l 16v vetetusan om man kan se ngn skillnad på, tror iofs att insuget är rätt olika, 3 litersinsuget har luftanslutning framåt och 2.5 liters har den bakåt mot torpeden. Men bortsett från det vetetusan om man ser ngn skillnad. Samma sak med turbo vs 2.5/2,7 N/A, insug och rör till IC är ju lätt att skilja dom på, men i övrigt vetetusan om det är ngn skillnad på utsidan. Själva turbon är f ö inte lätt att se om man inte vet var man ska titta, den sitter under insuget typ.
Var det inte -88 eller -89 som det fanns 2,7l 8v??

Man kan se skillnad på 16v topparna på 944S och S2 men man måste antagligen vara en riktig nörd för att lyckas med det :roll:

Jag hade liknande planer när jag byggde räserbil av min 924S (dvs 2,5l 944 motor med 8v). Lyfte i en 944S 16v och trodde att det skulle vara problemfritt men det funkade inte.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#8 Post by Sydbom »

alltså detta med 2,7 liters motor i 944 trodde jag var folk som inte visste att det var 16v som gav 944S sina extra hästar utan trodde att den var större.
men vad har den för effekt då är ju frågan?
inte lär den ha 163hk i varje fall. eller?
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

bagarn2
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2004-11-30 10:28:17
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Järfälla
Contact:

#9 Post by bagarn2 »

Sydbom wrote:alltså detta med 2,7 liters motor i 944 trodde jag var folk som inte visste att det var 16v som gav 944S sina extra hästar utan trodde att den var större.
men vad har den för effekt då är ju frågan?
inte lär den ha 163hk i varje fall. eller?
Hur många hästar 944S har? det borde jag veta, jag har ju en S. 190 va? Har även sett siffran 192 figurera i vissa sammanhang. Tror att 190 hk är korrekt.

Eller undrade du kanske vad effekten var på 2,7 motorn? Ingen aning!

F.
<--Har en 944S under skinnet.-->

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

tog bort ett par dubbletter från Sydbom :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#11 Post by Mike-DK »

2,7 har 165 hk.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#12 Post by Sydbom »

Mike-DK wrote:2,7 har 165 hk.
inte mer, men den borde ju ha klart bättre vridmoment då i varje fall, jämfört med 2,5:an?
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by bill b »

gick inte styrkan ned
88 eller 89 till 160 hk
jämnt? tror jag läst
det någonstans.
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

FSN wrote:
Man kan se skillnad på 16v topparna på 944S och S2 men man måste antagligen vara en riktig nörd för att lyckas med det :roll:
Skiljer det nått på dom som påverkar flödessiffrorna? (jag vet att kammarn inte är samma)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Röde Baron
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2004-03-31 18:44:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#15 Post by Röde Baron »

Ett ypperligt ställe att läsa om 944ans motorer är under "Historik" i "Fakta"-avdelningen här på forumet. Jag förutsätter att informationen stämmer.
bill b wrote:gick inte styrkan ned
88 eller 89 till 160 hk
jämnt? tror jag läst
det någonstans.
Redan 87 gick effekten ner till 150 hk på N/A med katlysator (som jag har :( ) mycket på grund av sänkt komp, en vild spekulation är att det hänger ihop med det blyfria bränslet. Enligt faktatexten var effekten 88 uppe på 160 hk för att sedan iom 2,7 liter 89 bli 165 hk.

MVH
Jonas A

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users