Motoralternativ 944
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Motoralternativ 944
Jag undrar vilka olika motorer 944:an haft.
Är det bara 2.5 liters eller hade den även en 3 liters motor?
Är det något som skiljer sig som är synligt? (förutom turbo med grenrör & sånt)
Mvh
Sven
Är det bara 2.5 liters eller hade den även en 3 liters motor?
Är det något som skiljer sig som är synligt? (förutom turbo med grenrör & sånt)
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
Hej!
Den finns med 2.5 och 2.7 liters motorer. 2.7:an var ingången till 16v, men den finns även med 8v också. Detta är jag ej säker på! Tror att 3.0 liters motorn lanserades i 968. Men det är mycket möjligt att det finns någon udda modell av 944 som även har denna motor.
Men du lär väl snart få mer korrekta svar av de andra här på forumet, annars är det ju bara höra med en försäljare.
Den finns med 2.5 och 2.7 liters motorer. 2.7:an var ingången till 16v, men den finns även med 8v också. Detta är jag ej säker på! Tror att 3.0 liters motorn lanserades i 968. Men det är mycket möjligt att det finns någon udda modell av 944 som även har denna motor.
Men du lär väl snart få mer korrekta svar av de andra här på forumet, annars är det ju bara höra med en försäljare.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
Motto: Keep it Basic!
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
S2 är väl inte så udda, den är på 3 liter och 16v.Isse wrote:Hej!
Den finns med 2.5 och 2.7 liters motorer. 2.7:an var ingången till 16v, men den finns även med 8v också. Detta är jag ej säker på! Tror att 3.0 liters motorn lanserades i 968. Men det är mycket möjligt att det finns någon udda modell av 944 som även har denna motor.
Men du lär väl snart få mer korrekta svar av de andra här på forumet, annars är det ju bara höra med en försäljare.
S var första maskinen med 16v, men det är på 2.5 och inte 2.7 som många tror.
2.7 var bara en eller två årsmodeller (typ -87) av N/A, då med 8v.
Turbon alltid 2.5 liter från fabrik (om vi pratar 944)
968:ans maskin är rätt lika S2-maskinen, men med variocam, annan typ av mätsystem för luften och framförallt rätt mkt högre effekt.
Det är rätt lätt att se skillnad på en 8v och 16v, ventilkåpan är mycket bredare på en 16v, kanske 30 cm vs 10 cm. En 2.5l 16v och 3l 16v vetetusan om man kan se ngn skillnad på, tror iofs att insuget är rätt olika, 3 litersinsuget har luftanslutning framåt och 2.5 liters har den bakåt mot torpeden. Men bortsett från det vetetusan om man ser ngn skillnad. Samma sak med turbo vs 2.5/2,7 N/A, insug och rör till IC är ju lätt att skilja dom på, men i övrigt vetetusan om det är ngn skillnad på utsidan. Själva turbon är f ö inte lätt att se om man inte vet var man ska titta, den sitter under insuget typ.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Anledningen till att jag frågar är som ni kanske förstår att jag funderar på att byta maskin i min 944 till ngt häftigare men vill inte få problem med lirarna på SBP.
Mvh
Sven
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 116
- Joined: 2004-11-30 10:28:17
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Järfälla
- Contact:
Gör som alla andra. Stoppa in ett par tusen under golvmattan.... Funkar även med sprit tydligen... Vad är värre än sura bilprovare?? Jo, korrupta sura bilprovare!Bathory wrote:Anledningen till att jag frågar är som ni kanske förstår att jag funderar på att byta maskin i min 944 till ngt häftigare men vill inte få problem med lirarna på SBP.
Mvh
Sven
Rensa upp i träsket!
Hepp.
<--Har en 944S under skinnet.-->
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Var det inte -88 eller -89 som det fanns 2,7l 8v??Pär Hylander wrote:S2 är väl inte så udda, den är på 3 liter och 16v.Isse wrote:Hej!
Den finns med 2.5 och 2.7 liters motorer. 2.7:an var ingången till 16v, men den finns även med 8v också. Detta är jag ej säker på! Tror att 3.0 liters motorn lanserades i 968. Men det är mycket möjligt att det finns någon udda modell av 944 som även har denna motor.
Men du lär väl snart få mer korrekta svar av de andra här på forumet, annars är det ju bara höra med en försäljare.
S var första maskinen med 16v, men det är på 2.5 och inte 2.7 som många tror.
2.7 var bara en eller två årsmodeller (typ -87) av N/A, då med 8v.
Turbon alltid 2.5 liter från fabrik (om vi pratar 944)
968:ans maskin är rätt lika S2-maskinen, men med variocam, annan typ av mätsystem för luften och framförallt rätt mkt högre effekt.
Det är rätt lätt att se skillnad på en 8v och 16v, ventilkåpan är mycket bredare på en 16v, kanske 30 cm vs 10 cm. En 2.5l 16v och 3l 16v vetetusan om man kan se ngn skillnad på, tror iofs att insuget är rätt olika, 3 litersinsuget har luftanslutning framåt och 2.5 liters har den bakåt mot torpeden. Men bortsett från det vetetusan om man ser ngn skillnad. Samma sak med turbo vs 2.5/2,7 N/A, insug och rör till IC är ju lätt att skilja dom på, men i övrigt vetetusan om det är ngn skillnad på utsidan. Själva turbon är f ö inte lätt att se om man inte vet var man ska titta, den sitter under insuget typ.
Man kan se skillnad på 16v topparna på 944S och S2 men man måste antagligen vara en riktig nörd för att lyckas med det

Jag hade liknande planer när jag byggde räserbil av min 924S (dvs 2,5l 944 motor med 8v). Lyfte i en 944S 16v och trodde att det skulle vara problemfritt men det funkade inte.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- Sydbom
- Turbo-Poster
- Posts: 646
- Joined: 2004-04-07 14:51:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm, Österskär
- Contact:
alltså detta med 2,7 liters motor i 944 trodde jag var folk som inte visste att det var 16v som gav 944S sina extra hästar utan trodde att den var större.
men vad har den för effekt då är ju frågan?
inte lär den ha 163hk i varje fall. eller?
men vad har den för effekt då är ju frågan?
inte lär den ha 163hk i varje fall. eller?
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176
-
- S-Poster
- Posts: 116
- Joined: 2004-11-30 10:28:17
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Järfälla
- Contact:
Hur många hästar 944S har? det borde jag veta, jag har ju en S. 190 va? Har även sett siffran 192 figurera i vissa sammanhang. Tror att 190 hk är korrekt.Sydbom wrote:alltså detta med 2,7 liters motor i 944 trodde jag var folk som inte visste att det var 16v som gav 944S sina extra hästar utan trodde att den var större.
men vad har den för effekt då är ju frågan?
inte lär den ha 163hk i varje fall. eller?
Eller undrade du kanske vad effekten var på 2,7 motorn? Ingen aning!
F.
<--Har en 944S under skinnet.-->
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
tog bort ett par dubbletter från Sydbom 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Posts: 334
- Joined: 2004-03-29 21:28:23
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
- Location: Staffanstorp, Skåne
- Contact:
- Sydbom
- Turbo-Poster
- Posts: 646
- Joined: 2004-04-07 14:51:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm, Österskär
- Contact:
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Röde Baron
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2004-03-31 18:44:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
Ett ypperligt ställe att läsa om 944ans motorer är under "Historik" i "Fakta"-avdelningen här på forumet. Jag förutsätter att informationen stämmer.
) mycket på grund av sänkt komp, en vild spekulation är att det hänger ihop med det blyfria bränslet. Enligt faktatexten var effekten 88 uppe på 160 hk för att sedan iom 2,7 liter 89 bli 165 hk.
MVH
Jonas A
Redan 87 gick effekten ner till 150 hk på N/A med katlysator (som jag harbill b wrote:gick inte styrkan ned
88 eller 89 till 160 hk
jämnt? tror jag läst
det någonstans.

MVH
Jonas A
Who is online
Users browsing this forum: No registered users