Stor skillnad

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Verkar fullt rimligt (förutom att du använder lite konstig matte, 177+15=207 ;-))

Ang SBP så beror det ju dels på hur installationen ser ut (dvs hur fabriksmässigt det ser ut), dels på om besiktningsmannen vet hur en 931:a är utrustad orginal och dels på hur tjurig han är. Återbesök kostar ju 200 kr, kanske värt att chansa? Rätt mkt jobb att plocka av och sen på igen.

Attans sugen jag blir, har ju lite lösa planer på att byta klass i sommar, kan då plocka bort ca 50 kg ballast och skruva upp trycket några hekto....

Edit, ser ju rätt prydligt ut på bilden. Lite tråkig placering av luftfiltret dock. Är det plats för orginalfiltret så hade jag återmonterat det och dragit en slang så det suger kalluft.

Edit 2, aha, du räknar ju 15 hk 2 ggr.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Vad är det för skillnad på filterna du märker? Effekt?

Fälgarna har 5x130. Det är bara Porsche och en Audi med Porsche-delar (RS2?) som har det mönstret. 225 går säkert bra, även om det blir lite känsligare på rätt ET. Exempel på 255 bak på 931 utan skärmbreddare finns oxo, fast då är det nog riktigt noga med ET och camber. Fast bra däck i 205 är nog mycket bättre än inte så bra i 225 eller 255!

Ja, hur mkt vågar man ladda ;-) Soppan ska ju räcka till oxo.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Stor skillnad

#6 Post by Porrsche »

newkie wrote:Undrar hur stor effeckt man kan ha fått? En gissning är 177 orginal + 15 hp(Ökatt laddtryck med 0,15 bar) +15 hp(IC) = 207 hp tror ni att det kan stämma, eller är jag helt ute och cyclar i drömvärlden?
Dela den tidigare effekten med det laddtryck turbon ger vid maxeffekten & gångra det med det nya laddtrycket vid samma varvtal.
Alltså om tidigare toppeffekt var 177 hästar och laddtrycket vid det ögonblicket är 0,65 bar och du nu laddar 0,8 bar vid samma varvtal bör effekten bli enligt följande: 177/1,65*1,8=193

Att överladdningen räknas som 1,65 resp 1,8 i detta exempel är för att normalt tryck utan överladdning är 1.

Skulle du höja laddtrycket till 0,9 så ökar effekten enligt följande: 177/1,65*1,9=204

Det förutsätter givetvis att soppatillförseln hänger med.

Detta enligt mina däcksparkarberäkningar.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Tog bort dubbelpost från Porrsche.

Hmmm är laddtrycket 0,65 original på en 931:a?

Min laddtrycksmätare (det är en BSR vilket väl borde innebära skaplig kvalitet iaf?) visar exakt 0,7 bar övertryck som mest så vitt jag kan se.

jag har IC liggande och funktion för ställbart laddtryck om jag skulle vilja och då kan man ladda 0,9 bar (enligt förra ägaren) vilket då borde ge 170/1,7*1,9 dvs jag borde få ut ungefär 190hk med trimmet... känns ju nästan inte värt det ju... :roll: hade hoppats på 200-210Hk... även om jag nu inte tänkt slänga på trimmet än på ett tag...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Edit 2, aha, du räknar ju 15 hk 2 ggr.
Varför gör man så? Är det rätt att ta effektskillnaden gånger 2 när man både ökar laddtrycket och slänger i en IC?

Enligt mitt exempel så skulle det ju då blir 20hk *2 + 170 originalpållar och då är jag ju uppe i 210Hk... vilket ju kunde göra operationen värd att utföra i framtiden...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Stor skillnad

#10 Post by patand »

newkie wrote: Nog måste ju en intercooler ge ett par hp extra....
Ett par = 2 inte 15... ;)

Intressant är iaf att du kände stor skillnad när du fick i trimmet, oavsett hur mycket det gav i reda siffror. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

Re: Stor skillnad

#11 Post by Mikael Evertsen »

Med risk för att slänga mig in i något jag inte begriper, så har jag
förstått det så att IC höjer laddtrycket i sig själv eftersom man
"lurar" systemet genom att trycket mäts på kallluft som expanderar
och skapar ett högre tryck då den värms upp.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

hairy
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-05-22 19:55:00
Contact:

#12 Post by hairy »

Med risk för att slänga mig in i något jag inte begriper, så har jag
förstått det så att IC höjer laddtrycket i sig själv eftersom man
"lurar" systemet genom att trycket mäts på kallluft som expanderar
och skapar ett högre tryck då den värms upp.
är det inte lite tvärt om, intercolern kyler luften och du får in mer syre i snurran, intercolern borde väl i gentligen i teorin sänka övertrycker i motorn iallafall om wg inte existerade,

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#13 Post by Tomas »

hairy wrote:är det inte lite tvärt om, intercolern kyler luften och du får in mer syre i snurran, intercolern borde väl i gentligen i teorin sänka övertrycker i motorn iallafall om wg inte existerade,
Jo, det stämmer bra.
Det är ju igentligen inte laddtrycket som är intressant utan antalet syremolekyler som vi får in i cylindrarna. Intercoolern kyler luften så att den tar mindre plats och vi kan därmed klämma in mer syre i cylindrarna vid ett visst laddtryck.
När luften kyls så krymper den och trycket skulle mycket riktigt sjunka om turbon inte pumpade mer (på wg:ns order).

Sedan ger kallare luft den positiva effekten att motorn inte spikar lika lätt, det kan rent av gå att köra med ett lite högre laddtryck med intercooler och därigenom få in ännu mer syre.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

#14 Post by Mikael Evertsen »

Tomas wrote:Intercoolern kyler luften så att den tar mindre plats och vi kan därmed klämma in mer syre i cylindrarna vid ett visst laddtryck.
Tomas
Sorri! Jag har nog formulerat mig luddigt. Jag menade inte att laddtrycket förändras av IC utan att effekten blir mer syre, vilket får samma effekt
som ett ökat laddtryck.
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Stor skillnad

#15 Post by Porrsche »

newkie wrote:Anser du att installation av IC där det inte fanns någon tidigare inte ger ett dugg då eller? Nog måste ju en intercooler ge ett par hp extra....
IC ingår inte i min däcksparkarkalkyl över huvud taget.

Visst bör det ge viss effekthöjning men knappast mer än att köra en vinterdag jämfört med en sommardag.

Är ingen expert på överladdning direkt men IC´ns främsta uppgift är väl att kyla insugsluften så man kan ladda mer & längre utan överhettning?
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]