Har sett ett par 924 som har eller ska bli koverterade till etanoldrift, det verkar vara kanon!
Jag är mycket sugen på att köra min 944 på etanol, hade varit kul o höra lite synpunkter på hur man ska gå till väga!
I min tråd på rejsa.nu har jag fått ett par förslag på hur man kan göra.
För att det ska gå att köra på etanol behöver motorn få ca 40% mer bränsle. För att den ska få det behöver man antingen höja bränsletrycket till 5,9 bar eller byta spridare till ett par som flödar just 40% mer.
För att man sedan ska kunna utnyttja energin i etanolen fullt ut behöver man antingen justera upp tändningen 6 grader eller höja kompet till 13:1 (har jag för mig). Jag antar att det enklaste sättet att höja kompet är att plana toppen?
Om du bara vill veta om någon kör sin 944 med etanol så passar tråden bra i allmänna forumet. Men om du vill diskutera hur man gör för att kunna köra sin 944 på etanol så är det under teknik delen som tråden borde finnas... så du får helt enkelt bestämma dig... rubriken verkar tyda på en sak medan delar av texten tyder på att du vill diskutera andra aspekter... Svårt veta var tråden bör ligga då...
Du behöver BÅDE ställa tändningen tidigare OCH plana toppen (eller om du vill ha mer flexibelt - högkompkolvar?) för att utnyttja etanolens möjligheter fullt ut.
Tändningen pga etanol brinner långsammare.
Och, ja, slår du i E85, ställer upp bränsletrycket på den och tidigarelägger tändningen, så kommer du ha mer effekt redan där.
Kompet pga etanolen tål det utan att spika.
Last edited by Chaan on 2005-04-27 11:52:49, edited 2 times in total.
Höjningen av tändningen är nog mest för att kompensera för etanolens långsammare förbränning. Jag tror inte att det finns så mycket effekt att hämta där, en NA motor har knappast så hög komp så att Porsche varit tvungen att välja en "för låg" tändinställning från fabrik.
Dock måste du ju ställa upp tändningen för att du inte ska få en effektförlust gentemot bensin pga förbränningshastigheten.
Etanolen kan nog ge en viss effektökning bara genom den något högre energimängden man får in i cylindern. Dock måste den riktiga vinsten ligga i att öka kompressionen (eller turbotrycket).
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Sundström wrote:Jag har såpass mycket mer effekt/vrid genom hela registret utom över 5000 så att jag verkligen inte skulle vilja byta tillbaka...
Förresten kan det öka effekten (eller sänka förbrukningen) att slå i 30% etanol också eftersom det ökar verkningsgraden på bensinen.
Vore intressant att veta mer om din Etanolkonvertering. Är det en 931 eller 924 N/A du har konverterat? Blir det besvärligt med de tätare tankningarna? Hur mycket extra krångel är det med konverteringen vid daglig användning? Tar det långt tid att konvertera?
*Har inte haft några problem att hitta tankställen, blir ju värre om man tar bilen till Danmark eller så. Gotland har inte heller fått nån pump än. Därför tycker jag en flexifuel-lösning är det bästa.
*Tog faslig tid att konvertera eftersom jag inte kunde hitta någon med k-jet som gjort det vid det tillfället. Så jag lade ned timtals på att ordna rätt slanganslutningar och ventilgrejer från Hydroscand. Iofs har jag kört bilen på största delen E85 sedan jag köpte den i somras, men jag är fortfarande inte helt nöjd med etanolkonverteringen jag gjort.
Numera är det ju minst 5 stycken som gjort k-jetkonverteringar, och det finns några olika sätt. Någon k-jet turbo finns också på etanol.
*Dagliga krånglet har varit starterna under 0* (jag har kört en del med den under vintern) samt om det är dimmigt (extrem fukt) kan det vara startproblem upp till +5*.
Last edited by Chaan on 2005-04-27 12:22:17, edited 2 times in total.
Tomas wrote:Höjningen av tändningen är nog mest för att kompensera för etanolens långsammare förbränning. Jag tror inte att det finns så mycket effekt att hämta där, en NA motor har knappast så hög komp så att Porsche varit tvungen att välja en "för låg" tändinställning från fabrik.
Dock måste du ju ställa upp tändningen för att du inte ska få en effektförlust gentemot bensin pga förbränningshastigheten.
Etanolen kan nog ge en viss effektökning bara genom den något högre energimängden man får in i cylindern. Dock måste den riktiga vinsten ligga i att öka kompressionen (eller turbotrycket).
Tomas
Jaha, då har jag missuppfattat det. Jag trodde att man fick samma resultat av att höja tändningen som att höja kompressionen.
Kompressionen och tändningen verkar ju hänga ihop.
Om man har för hög kompression så kan man väl kompensera det genom att justera ned tändningen? Borde man inte kunna göra omvänt då?
Tomas wrote:Höjningen av tändningen är nog mest för att kompensera för etanolens långsammare förbränning. Jag tror inte att det finns så mycket effekt att hämta där, en NA motor har knappast så hög komp så att Porsche varit tvungen att välja en "för låg" tändinställning från fabrik.
Dock måste du ju ställa upp tändningen för att du inte ska få en effektförlust gentemot bensin pga förbränningshastigheten.
Etanolen kan nog ge en viss effektökning bara genom den något högre energimängden man får in i cylindern. Dock måste den riktiga vinsten ligga i att öka kompressionen (eller turbotrycket).
Tomas
Jaha, då har jag missuppfattat det. Jag trodde att man fick samma resultat av att höja tändningen som att höja kompressionen.
Kompressionen och tändningen verkar ju hänga ihop.
Om man har för hög kompression så kan man väl kompensera det genom att justera ned tändningen? Borde man inte kunna göra omvänt då?
Hej!
Jag blandade i ca. 30% etanol inför besiktingen på min "stressfläkt" från -91 och samtidigt bytte jag till något "mjukare" stift. Tror att det är orginal stiften jag fick tag på.
Detta har funkat riktigt bra vad gäller avgasvärden i alla fall. Effektmässigt har jag ingen uppfattning än, men den luktar gott, ungefär som ett spritkök på en Böda Sand.
Ev. "biverkningar" har inte dykt upp än. Någon som har idéer kring det? Motorras! Spridarproblem? Eller nåt annat...??
Skriv på....
//Indy
Asfaltsmissbrukare:
Audi A5 3,0 Quattro -08
Audi A4 Ts Quattro -00
Opel Manta Gsi -87
Saab 9-5 Aero -02
Puch Alabama -69
Porschen såld!!