Chip med brytare monterat :)
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
Chip med brytare monterat :)
Halloj!
Idag fick jag äntligen tummen ur & monterade ett chip från Fekzen. Eftersom bilen har sugmotor och jag vill känna skillnaden så fick Fekzen fixa ett chip som går att växla mellan två olika programmeringar. I detta fallet valde jag dels orginal samt dels ett trim med varvtalsstoppet flyttat till 7000 varv/minut. En brytare är monterat framför växelspaken (tack till 951master för den) så jag kan byta program under färd.
Har tagit en liten provtur idag och visst är det skillnad. Med trim så låter bilen mindre!? Inte mycket men ändå klart hörbar skillnad. Det känns som om bilen går lite renare, lite bättre respons när man gasar. Varvade upp den till rödmarkeringen på fyran och tänkte precis testa toppfarten på nästa växel när jag kom ifatt bängen, bara att slå av, får fortsätta mina tester en annan dag.
Tänkte testa med en G-Tech mätare eller liknande. Är det någon här på forumet som har en sån man kan låna? Bor i Sollentuna
Idag fick jag äntligen tummen ur & monterade ett chip från Fekzen. Eftersom bilen har sugmotor och jag vill känna skillnaden så fick Fekzen fixa ett chip som går att växla mellan två olika programmeringar. I detta fallet valde jag dels orginal samt dels ett trim med varvtalsstoppet flyttat till 7000 varv/minut. En brytare är monterat framför växelspaken (tack till 951master för den) så jag kan byta program under färd.
Har tagit en liten provtur idag och visst är det skillnad. Med trim så låter bilen mindre!? Inte mycket men ändå klart hörbar skillnad. Det känns som om bilen går lite renare, lite bättre respons när man gasar. Varvade upp den till rödmarkeringen på fyran och tänkte precis testa toppfarten på nästa växel när jag kom ifatt bängen, bara att slå av, får fortsätta mina tester en annan dag.
Tänkte testa med en G-Tech mätare eller liknande. Är det någon här på forumet som har en sån man kan låna? Bor i Sollentuna
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 124
- Joined: 2004-04-26 17:19:47
- Contact:
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
På vilket sätt lät den annorlunda, om man lyssnar på en motor där blandningen ändras kan man i vissa fall höra skillnad på hur tonen (eller pitch kanske är rätt ord). Om en bil går fetare blir det en lite djupare ton och snålare lite vassare.Max wrote:Rolig lösning!
Att bilen lät mindre var oxå det första jag tänkte på efter att ha bytt chip, kul!
Lite OT men måste fråga vad fälgarna heter och vart man får tag på sådana? Riktigt snygga!
Är det någon som bänkat en bil med original och trim-chip ännu, om det är en hörbar skillnad skulle det vara intressant att se bränsle/luft-blandningen.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
-
- S-Poster
- Posts: 124
- Joined: 2004-04-26 17:19:47
- Contact:
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
Låter som den brölar mindre och låter lite vassare.sweanders wrote:På vilket sätt lät den annorlunda, om man lyssnar på en motor där blandningen ändras kan man i vissa fall höra skillnad på hur tonen (eller pitch kanske är rätt ord). Om en bil går fetare blir det en lite djupare ton och snålare lite vassare.
Är det någon som bänkat en bil med original och trim-chip ännu, om det är en hörbar skillnad skulle det vara intressant att se bränsle/luft-blandningen.
Min lilla hjärna tolkar det som om en mindre del oförbrända gaser letar sig ut i avgassystemet. Kanske någon tekniker kan ge en vettigare förklaring?
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kul Göran att du fick för dig att göra detta trots krockskadan! 
Härligt att det dessutom verkar ge någon typ av skillnad. Snyggt montage av "rejs"-knappen också!

Härligt att det dessutom verkar ge någon typ av skillnad. Snyggt montage av "rejs"-knappen också!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
Fint väder & lite lätt bakis = perfekta förutsättningar för lite terapijobb såsom att byta chippatand wrote:Kul Göran att du fick för dig att göra detta trots krockskadan!
Härligt att det dessutom verkar ge någon typ av skillnad. Snyggt montage av "rejs"-knappen också!

Bilen är trots skadan fullt körbar, kör man tillräckligt fort så är det ingen som ser någon skada, motpartens försäkringsbolag skall betala notan. Nu är det bara att få tid hos PC eller någon annan verkstad för jobbet.
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Aha så det var därför du monterade chippet!Porrsche wrote:Bilen är trots skadan fullt körbar, kör man tillräckligt fort så är det ingen som ser någon skada,

Skönt att det verkar lösa sig utan större strul iaf.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Kan nämna att jag kan fixa chip-switch till er som är intresserade, PM till mig för mer info kring det.
Mvh//
Mvh//
Last edited by FekZen on 2006-01-12 09:58:51, edited 1 time in total.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
FekZen, vad har du gjort med min bil?
Säkert kapat en sekund 0-100
Nu när jag kört en vecka så är jag än mer nöjd med chippet.
0-100 tiden måste har kapats avsevärt eftersom jag inte behöver växla till trean längre, tidigare gjorde den inte 100 på tvåan men det gör bilen nu med råge.
Motorn känns rappare att köra med bättre svar vid gaspådrag.
Motorgången upplevs även som jämnare vid riktigt låga varv. Tidigare har jag upplevt att motorvarvet sjunkit lite för lågt när man kopplar ur och låter motorvarvet sjunka, vilket resulterat i att det vibrerar till när tomgången stabiliseras. Detta fenomen verkar vara bortblåst.
Söker fortfarande någon G-tech mätare att låna, vill väldigt gärna verifiera 0-100 tiden samt allmänt försöka mäta upp förändringarna.
Säkert kapat en sekund 0-100

Nu när jag kört en vecka så är jag än mer nöjd med chippet.
0-100 tiden måste har kapats avsevärt eftersom jag inte behöver växla till trean längre, tidigare gjorde den inte 100 på tvåan men det gör bilen nu med råge.
Motorn känns rappare att köra med bättre svar vid gaspådrag.
Motorgången upplevs även som jämnare vid riktigt låga varv. Tidigare har jag upplevt att motorvarvet sjunkit lite för lågt när man kopplar ur och låter motorvarvet sjunka, vilket resulterat i att det vibrerar till när tomgången stabiliseras. Detta fenomen verkar vara bortblåst.
Söker fortfarande någon G-tech mätare att låna, vill väldigt gärna verifiera 0-100 tiden samt allmänt försöka mäta upp förändringarna.
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
- JoelS
- S-Poster
- Posts: 54
- Joined: 2004-08-27 12:24:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Umeå
- Contact:
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users