Identifieringshjälp av diverse kablar och slangar [951]

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Mackan
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2004-04-15 23:53:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mockfjärd
Contact:

Identifieringshjälp av diverse kablar och slangar [951]

#1 Post by Mackan »

Behöver hjälp att identifiera dessa slangar och kablar, vart ska de gå till och vad är de till?

Tveka inte att svara om du kan/vet =)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Ride on, Ride on!

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#2 Post by 951master »

1, ??? (vakuum till något, ser ej var den går)
2/3 vattenkylning turbo, in och ut
4 vakuumklocka som styr värmen till kupén
5 vatten till värmepaketet
6/7/8 ??? (vet att minst en av dessa ej används, men är osäker på vilken/vilka)
9 den blå är till laddningen och den röda till startsolenoiden
10 kopplas via ett rör till turbons vattenkylning (har jag för mej)
11 denna kontakt innehåller bl.a oljetryckslampa, oljetrycksmätare, vattentemp, mm...
12 diagnosuttag (används ej)

Inte perfekt, men en fingervisning :lol:

Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

rensade lite dubbelposter från 951master.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Mackan
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2004-04-15 23:53:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mockfjärd
Contact:

#4 Post by Mackan »

951master --> Tack för att du tog dej tid att svara!

Har några frågor som kvarstår dock;

*Att rör 2 och 3 är till vattenkylningen visste jag redan men inte var de ska gå.. Eller 3an såg jag att den skulle in i expansionstanken men vart ifrån kommer 2an?
Det måste ju vara vatten in i turbon..

*Hur skulle det fungera om man lät kontakten märkt 11 hänga löst, alltså inte inkopplad? Skulle bilen gå att köra iaf, typ utan mätare eller skulle den inte ens starta?

//Mackan
Ride on, Ride on!

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#5 Post by Mike-DK »

Tja,

Tror att 2:an kommer ifrån elvattenpumpen som går i 30 sek efter motorstop för att skyda mod temp. häjninger som upstår nar motorn stängs av.

Elvattenpumpan sitter på utsidan av skydsplåten rundt bromsvätskabehåldern, ganska nära turbon.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

Mackan
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2004-04-15 23:53:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mockfjärd
Contact:

#6 Post by Mackan »

Okej, men nu är det så att vi saknar elvattenpumpen, vart ska man ta vatten ifrån? Eller måste man köramed den pumpen för att få cirkulation?

Eller skulle det gå att plugga den slangen och enbart ta vatten från slangen märkt nr 10, finns det något flöde i den? Och helt enkelt ge F-n i att få motorstopp? 8)

PS. Mina andra frågor om kablarna kvarstår.. DS.

//Mackan
Ride on, Ride on!

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#7 Post by Mike-DK »

Utan Elvattenpumpen kan du förvänta en mycket reducerat levtid på turbon eftersom temperaturen stiger ganska mycket nar motorn stängs av.

Och om du inte cirkulera vatten igennem turbon under gång skulle det säkert vara bra altid att ha med sig en extra turbo! Samtidig gir det kanske ett högra temp. på insuget och därmed reducerad effect. Dom tidigara Turbo bilar (inte 944) hadde oljakylning men det var tydligen inte like effektivt varför man nu använder vattenkylning skulle jag tro.

Jag skulle se till att skaffa elvattenpumpen och reläet som sertill att den går efter avstängning, om det var min motor.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

Mackan
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2004-04-15 23:53:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mockfjärd
Contact:

#8 Post by Mackan »

Men alltså går det att gå något flöde utan pumpen eller är det elpumpen som driver kylvattnet när motorn är igång också?

Motorn ska bara köras en mindre sträcka i detta utförande och sen ska bland annat turbon bytas så det känns lite överflödig, fast om man måste så lär det ju fixas..!

//Mackan
Ride on, Ride on!

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#9 Post by Mike-DK »

Den "rigtiga" vattenpump ser till att vatnet sirkulerar när motorn är på. Tror bara att elvattempumpen går efter avstängning. Nån som vet?
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Tog bort en dubblett från Mackan :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#11 Post by Tomas »

Patand, om du tar bort en dubblett ochh sedan skriver ett inlägg att du gjort det blir vinsten inte så stor. Jag tycker nog att när det gäller borttagna dubbelposter (som det verkar bli ofta) så behöver du nog inte påpeka det.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Tomas wrote:Patand, om du tar bort en dubblett ochh sedan skriver ett inlägg att du gjort det blir vinsten inte så stor. Jag tycker nog att när det gäller borttagna dubbelposter (som det verkar bli ofta) så behöver du nog inte påpeka det.

Tomas
Har också funderat på det... men ibland undrar folk vad som hände... men iof jag kan prova utan att kommentera så får vi se hur det funkar. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Mackan
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2004-04-15 23:53:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mockfjärd
Contact:

#13 Post by Mackan »

Okej, men om man bestämt sej för att strunta i den elektriska vattenpumpen, så borde man rimligtvis plugga en av slangarna som går in i turbon..

Men från vilket rör ska man ta kylvattnet???
Hur ser det ut på en turbomotor som är hel?

//Mackan
Ride on, Ride on!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users