Jag har under en längre tid felsökt på ett kylningsproblem jag har.
Det finns så vitt jag kan se ingen luft i kylningsystemet, fläkten funkar och relä:t till fläkten likaså. När jag varmkört motorn ett tag så stiger temperaturen (med A/C inne i bilen på fullt) som den ska tills den når rött. Då slår jag av motorn och känner på kylslangarna. Det är tryck på alla slangar vid det här läget, men slangen till fläkten är kall och slangen till motorn är varm. Detta har lett mig in på banan att det är termostaten som är fast i "stängt" läge. (Verkar det troligt?)
Så till min andra fråga, förutsatt att min felsökning verkligen lurat in mig på rätt spår. Är det lätt att byta termostaten? Hur gör man?!? Var sitter den? Var får man enklast tag i en ny? (kanske inte behöver bytas?)
Den finns att köpa på mekonomen för en dryg 100-lapp.
Det är lite klurigt att byta. Den sitter i vattenpumpen innanför den grova slangen som går
från botten på kylaren upp till vattenpumpen. Lossa slangen så ser du den med lite tur.
Den sitter fast med en låsring, så du behöver en tång för sådana. Sen är det bara att
plocka ur den och sätta i den nya. Var noga med att få tillbaka låsringen ordentligt annars kan
termostaten lossna och täppa till slangen.
Det är en del pill men det går. Om du vill kan du testa den gamla termostaten innan
du köper en ny. Lägg den i en kastrul med vatten och en termometer.
Den ska börja öppna sig vid 83°(±2°) och vara helt (7mm) öppen vid 90°.
Efter mycket pill (fick ta ur låsringen underifrån bilen) så lyckades jag få loss termostaten. Jag testade tipset med att lägga den i en kastrull och kolla. Mycket riktigt, den verkar vara helt trasig!
Vid 83gradet hände ingenting, vid 90grader fortfarande stängd... När vattnet började koka var den fortfarande stängd! Drar en sväng till mekonomen imorgon och införskaffar en ny. Är det en termostatmodell som dom ofta har i lager? Nått jag bör tänka på när jag sätter tillbaka den och fyller motorn med kylarvätska igen?
Förutom att låsringen måste klaffa ordentligt, som Indischrot sa, är det grymt viktigt att du häller i den nya kylarvätskan långsamt och luftar hela systemet ordentligt; dvs. lossa blödningspluggen något, öppna inte locket till expansionskärlet under själva luftningen och håll koll på temperaturmätaren. Luften är borta ur systemet när kylfläkten har slagit på/av och det inte längre kommer luftbubblor vid blödningspluggen. Tror jag fick med allt där... Annars hojtar väl nån till!?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Kan vara lite tjurigt att få ut all luft. Ställ bilen i en liten uppförsbacke när du luftar. Jag brukar massera kylarslangarna, vet inte varför men det känns bra......
Jag ringde till mekonomen innan jag åkte (som tur var). Dom hade bara 87graders termostaten i lager, och frågade om jag ville ha 80 eller 83graders varianten. Deras system rekommenderade tydligen 80 för min bilmodell, men jag propsade på 83. Det är väl det det ska vara?
tja jag har liknande problem med min 83:a, jag fyller på vatten o den går varm i stadstrafik.
Jag har bytt kylare som läkte och efterom jag haft i kylar cement tidigare så kanske min termostat har "guckat" igen....
ÄR det ett vanligt att termostaten behöver bytas ?
Räcker det med att ta bort hasplåten innan jag demonterar, slang o termostat ?......
tänkte byta ute på gatan med bien upphissad *??!!
ha de
// Andy
944 Targa / 83
;-)
--------När är nästa meeting så jag kan få träffa likasinnade ? ---------
FSN skrev:
Jag brukar massera kylarslangarna, vet inte varför men det känns bra......
...kunde inte låta bli att dra på smilbanden lite , när jag oxå äste det
"Jag hoppas inte din tjej känner ngn konkurens"
Indischrot ------- jag hoppas underifrån är lättare, ovanifrån så är det svårt att hålla i en tång, spegel o lampa :-S föressten....faaaan va de sitter o e trångt...
// Andy
944 Targa / 83
;-)
--------När är nästa meeting så jag kan få träffa likasinnade ? ---------