Page 1 of 1

Oljepluggar i växellåda sitter fast!

Posted: 2005-04-11 19:56:13
by Pake
Hur får man lättast loss pluggarna i växellådan?
Är det 17mm insex som ska användas?
Har försökt lossa påfyllningspluggen hela kvällen utan resultat.
Kan någon ge mig något tips är jag tacksam.
Bilen är en 944 från -86.

Posted: 2005-04-11 20:50:17
by Indischrot
Hej!
Ja det är 17mm insex. Ett tips är att sätta en fast nyckel längst inne vid pluggen
istället för att använda en hylsnyckel längst ut. Det är väldigt lätt att dra snett och då är pluggen körd.

Det är väldans viktigt att lossa påfyllningspluggen först, så man inte blir stående med en tom låda
utan någonstans att fylla på.

Kika lite i denna tråden:

http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2890

Posted: 2005-04-13 11:39:44
by spirou944t
Det finns en sexkant för spärrskaft på Biltema!
Annars en stor "vanlig" sexkant!
Viktigt att borsta rent, och spruta på rostlösare, och se
till att seckanten har "grepp" ända ned i sexkanten!
Kan testa att värma lite försiktigt runt om, med en varmluftpistol
så får du nog lite rörelse på materialet.

Är inte pluggen koniskt gängad!?

Posted: 2005-04-13 12:07:06
by Ducati
min satt som f-n också
fick köra med en muttermaskin för att få bort den
värme och rostlösning samt våld löser det mesta

Posted: 2005-04-13 20:21:59
by 944_Driver
Sök! Det var en tråd om detta för inte länge sedan.

//Magnus

Posted: 2005-04-13 21:00:07
by Bengt
....sätt sen tillbaka pluggen med lagom kraft. Jag har aldrig hört om någon konisk plugg som lossnat av sig själv. Däremot många som kärvat.
Bengt

Posted: 2005-04-14 09:12:45
by spirou944t
Bengt wrote:....sätt sen tillbaka pluggen med lagom kraft. Jag har aldrig hört om någon konisk plugg som lossnat av sig själv. Däremot många som kärvat.
Bengt
Precis...Risk att det kan spricka också!