Oljepluggar i växellåda sitter fast!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pake
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2004-06-13 19:34:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norberg
Contact:

Oljepluggar i växellåda sitter fast!

#1 Post by Pake »

Hur får man lättast loss pluggarna i växellådan?
Är det 17mm insex som ska användas?
Har försökt lossa påfyllningspluggen hela kvällen utan resultat.
Kan någon ge mig något tips är jag tacksam.
Bilen är en 944 från -86.
Porsche 928 GT

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Indischrot »

Hej!
Ja det är 17mm insex. Ett tips är att sätta en fast nyckel längst inne vid pluggen
istället för att använda en hylsnyckel längst ut. Det är väldigt lätt att dra snett och då är pluggen körd.

Det är väldans viktigt att lossa påfyllningspluggen först, så man inte blir stående med en tom låda
utan någonstans att fylla på.

Kika lite i denna tråden:

http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2890
PCS#8968

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by spirou944t »

Det finns en sexkant för spärrskaft på Biltema!
Annars en stor "vanlig" sexkant!
Viktigt att borsta rent, och spruta på rostlösare, och se
till att seckanten har "grepp" ända ned i sexkanten!
Kan testa att värma lite försiktigt runt om, med en varmluftpistol
så får du nog lite rörelse på materialet.

Är inte pluggen koniskt gängad!?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Ducati »

min satt som f-n också
fick köra med en muttermaskin för att få bort den
värme och rostlösning samt våld löser det mesta
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Sök! Det var en tråd om detta för inte länge sedan.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#6 Post by Bengt »

....sätt sen tillbaka pluggen med lagom kraft. Jag har aldrig hört om någon konisk plugg som lossnat av sig själv. Däremot många som kärvat.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by spirou944t »

Bengt wrote:....sätt sen tillbaka pluggen med lagom kraft. Jag har aldrig hört om någon konisk plugg som lossnat av sig själv. Däremot många som kärvat.
Bengt
Precis...Risk att det kan spricka också!
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: muskö