Ställa tomgång/ojämn tomgång 931
- rydan
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Min "nya" 931:a uppvisar märkliga beteenden på tomgång. Den verkar gå relativt bra när motorn har lite varv, men när den får stå och puttra på tomgång tenderar den att gradvis få lägre och lägre varvtal efter en liten stund, tills det sjunkit så lågt att den stannar.
Har försökt justera upp tomgången lite, men möjligt att jag inte gör riktigt rätt. Jag hade fått för mig att det är skruven på framsidan (ritning mot fronten på bilen) på spjällhuset (heter det ens så? Grunkan där själva gasreglaget sitter på ovansidan) som ställer tomgångsvarvet. Vridning på den ändrar förvisso tomgången, men väldigt lite. Även om skruven är i princip helt utskruvad får jag kanske 500-600 rpm. Så, just nu är den justerad på själva stoppskruven till gasreglaget på ovansidan (där vajern till gaspedalen ansluts), men såvitt jag förstått är det inte rätt sätt att göra.
Så, följdgissning är att något inte står riktigt rätt till. Några förslag på vad?
Har försökt justera upp tomgången lite, men möjligt att jag inte gör riktigt rätt. Jag hade fått för mig att det är skruven på framsidan (ritning mot fronten på bilen) på spjällhuset (heter det ens så? Grunkan där själva gasreglaget sitter på ovansidan) som ställer tomgångsvarvet. Vridning på den ändrar förvisso tomgången, men väldigt lite. Även om skruven är i princip helt utskruvad får jag kanske 500-600 rpm. Så, just nu är den justerad på själva stoppskruven till gasreglaget på ovansidan (där vajern till gaspedalen ansluts), men såvitt jag förstått är det inte rätt sätt att göra.
Så, följdgissning är att något inte står riktigt rätt till. Några förslag på vad?
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"
-
- Addict
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
Re: Ställa tomgång/ojämn tomgång 931
Eftersom fördelarna inte får den service de skall ha vid oljebytena så mistänker jag att den har kärvat ihop.
/Janne
/Janne
- gegge
- Addict
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
Kolla först och främst att allt gummi är helt och tätt. Att k-jeten drar tjuvluft är främsta felkällan. Sedan kan bimetalgrejerna kärva. Kolla luftsliden, aka tomgångsmotorn, den ska vara fullt öppen vid kall motor. Skulle tro att CO-skruven mellan luftvågen och bränslehuvuden är riktigt inställt, men kan behöva en justering - enligt "två fel kan bli rätt". Fördelaren kan sitta några grader fel eller så kärvar vacuumförställningen av tändningen.
Bästa sättet är naturligtvis att gå systematiskt till väga och följa Haynes eller liknande manual så att alla värden blir korrekt.
Bästa sättet är naturligtvis att gå systematiskt till väga och följa Haynes eller liknande manual så att alla värden blir korrekt.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- rydan
- S-Poster
Överlät frågan till "ombud". Var tydligen inget problem, bara en massa justerande enligt manual. Såatteh, nu är den besiktad med godkänt resultat!

Patrik Rydberg
- rydan
- S-Poster
Den glädjen blev kortvarig. Gick fint hem till garaget från besiktningen. Nu vägrar den starta. Den tänder till, men dör direkt. Går att upprepa, varje gång man vrider om tändningen startar den till, och stannar direkt igen. Några förslag på vad man ska börja med?
Patrik Rydberg
- patand
- Moderator & Raceputte
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
Kolla om bränslepumpen går.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Freddie_81
- Addict
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
Bränsle.. Den tänder säkert på kallstartssoppa men får inget sen efter? Annars kan det vara det berömda ånglåset?
Jag brukar alltid dutta till på starten snabbt en gång så att bränslepumpen går igång fort och får upp trycket lite, sen startar jag.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag brukar alltid dutta till på starten snabbt en gång så att bränslepumpen går igång fort och får upp trycket lite, sen startar jag.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
- rydan
- S-Poster
Jag misstänker att bränslepumpen är "fulkopplad" på tändning, så jag hör soppapumpen starta när jag vrider tändningen. (visst sitter den nånstans riktning höger bakskärm)
Ånglås ja, men jag fick för mig att det främst var problem när bilen var halvvarm. Har ingen aning om status på backventil och expansionskärl (och hade klara sådana problem på en 924 jag hade för en evighet sedan) så det är en sån sak jag tänkt utreda, hur bilen startar halvvarm. Men, fick för mig att det inte var problem med kall bil, men det är alltså fel?
Halvrelaterat, men varför får bilen soppa via kallstarten även om den har ånglås? Är det ånga i soppaledningarna som pressat bak bensinen borde det väl vara tomt även vid kallstartsventilen?
Givet fulkopplad soppapump borde jag väl kunna komma runt ånglås genom att låta pumpen gå en stund utan att försöka starta? Eller? (Fast antar att det är en övning i timing, för för länge så får jag väl sur motor/stift istället?)
Ja, ni hör. Jag är ju en guru på det här med motorer. =)
Ånglås ja, men jag fick för mig att det främst var problem när bilen var halvvarm. Har ingen aning om status på backventil och expansionskärl (och hade klara sådana problem på en 924 jag hade för en evighet sedan) så det är en sån sak jag tänkt utreda, hur bilen startar halvvarm. Men, fick för mig att det inte var problem med kall bil, men det är alltså fel?
Halvrelaterat, men varför får bilen soppa via kallstarten även om den har ånglås? Är det ånga i soppaledningarna som pressat bak bensinen borde det väl vara tomt även vid kallstartsventilen?
Givet fulkopplad soppapump borde jag väl kunna komma runt ånglås genom att låta pumpen gå en stund utan att försöka starta? Eller? (Fast antar att det är en övning i timing, för för länge så får jag väl sur motor/stift istället?)
Ja, ni hör. Jag är ju en guru på det här med motorer. =)
Patrik Rydberg
- Freddie_81
- Addict
Nja, att den är fulkopplad gör inte att den blir sur då det finns en returventil som släpper tillbaka bränsle. Och då hjälper det inte att köra ett snabbt klick med starten som jag nämnde om det är vid kall start. Kallstarten går om jag minns rätt direkt på matarledningen från tanken och själva ventilen styrs elektriskt.
Om den nu var kallstart den dummar sig vid så är det inte ånglås. Men att den startar till är nog troligt att det är på kallstarts sprutet. Men sen får den inte bensin efter det från bränslehuvudet av någon anledning.
Förslag kan vara att det kan ha kommit skit i bränslehuvudet, din WUR kanske inte funkar som den ska, bränslepumpen kanske är trött, skitigt bränslefilter?
Bara börja felsöka. Vet att det inte låter kul, men det dök ju bara upp helt plötsligt, så om bilen fungerade bra nyss borde det inte vara något stort.
Om den nu var kallstart den dummar sig vid så är det inte ånglås. Men att den startar till är nog troligt att det är på kallstarts sprutet. Men sen får den inte bensin efter det från bränslehuvudet av någon anledning.
Förslag kan vara att det kan ha kommit skit i bränslehuvudet, din WUR kanske inte funkar som den ska, bränslepumpen kanske är trött, skitigt bränslefilter?
Bara börja felsöka. Vet att det inte låter kul, men det dök ju bara upp helt plötsligt, så om bilen fungerade bra nyss borde det inte vara något stort.
Larsson81@outlook.com
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
- rydan
- S-Poster
Ok. Tack. Både soppapump å bränslefilter är nya, så det utesluter (förmodligen) ett par felkällor i alla fall.
Patrik Rydberg
- rydan
- S-Poster
Det här blir konstigare och konstigare, i alla fall för mig...
Har kollat att det kommer fram soppa via pump och filter till returen tillbaks till tanken, och det gör det. Kollat att det kommer soppa vid spridare (i alla fall 1:an, för det var enklast. =) ) det gör det. Haft isär fördelare och torkat/putsat kontaktytor och rotor. Plockat ur stiften (sotiga/kolsvarta) och gjort rent dessa. Då startar bilen. Men den går inte bra. Och den beter sig udda.
Med kall motor startar bilen och går, riktigt ojämnt och knackigt, på tomgång. Minsta gaspådrag resulterar i att motorn tvärstannar, låter som att den kvävs. Om den får stå och hacka på tomgång så går den jämnare och jämnare vartefter motorn får bli varm. Då går det också att börja ge gas, men den smäller i avgasen å har sig. När motorn väl får bli varm går motorn rätt bra. Bilen är körbar utan allt för märkbart ryckig/ojämn gång. Den svarar skapligt (men inte direkt perfekt) på gas och går stundtals lite ojämnt/snedtänder/"hostar till" och med tydliga knallar på gassläpp och ev motorbroms/rull med växel i.
Om man försöker starta med varm motor startar den oftast direkt, men, ibland, så vrider startmotorn ett par varv och sen tar det tvärstopp. (Påminner mig om backslagen man fick på gamla tvåtakts-utombordaren när man försöker dra igång den, som ibland gjorde att man höll på att hamna i sjön...) Nytt försök då startar den oftast direkt, eller så händer samma sak igen.
Bränsleblandning åt skogen? Tändning åt skogen? Kombination? Helt annat? Idéer?
Har kollat att det kommer fram soppa via pump och filter till returen tillbaks till tanken, och det gör det. Kollat att det kommer soppa vid spridare (i alla fall 1:an, för det var enklast. =) ) det gör det. Haft isär fördelare och torkat/putsat kontaktytor och rotor. Plockat ur stiften (sotiga/kolsvarta) och gjort rent dessa. Då startar bilen. Men den går inte bra. Och den beter sig udda.
Med kall motor startar bilen och går, riktigt ojämnt och knackigt, på tomgång. Minsta gaspådrag resulterar i att motorn tvärstannar, låter som att den kvävs. Om den får stå och hacka på tomgång så går den jämnare och jämnare vartefter motorn får bli varm. Då går det också att börja ge gas, men den smäller i avgasen å har sig. När motorn väl får bli varm går motorn rätt bra. Bilen är körbar utan allt för märkbart ryckig/ojämn gång. Den svarar skapligt (men inte direkt perfekt) på gas och går stundtals lite ojämnt/snedtänder/"hostar till" och med tydliga knallar på gassläpp och ev motorbroms/rull med växel i.
Om man försöker starta med varm motor startar den oftast direkt, men, ibland, så vrider startmotorn ett par varv och sen tar det tvärstopp. (Påminner mig om backslagen man fick på gamla tvåtakts-utombordaren när man försöker dra igång den, som ibland gjorde att man höll på att hamna i sjön...) Nytt försök då startar den oftast direkt, eller så händer samma sak igen.
Bränsleblandning åt skogen? Tändning åt skogen? Kombination? Helt annat? Idéer?
Patrik Rydberg
- Freddie_81
- Addict
Känner igen det där du beskriver men kommer inte helt ihåg vad problemet var.. Har du kikat att tändningen står rätt? När motorn står TDC så ska rotorn peka ca på 1:ans kabel på fördelaren. Du ska även ha ett litet hack i godset på fördelaren där rotorn ska peka i TDC. Även att den hugger vid start tyder på felställd tändning.
Annars låter det som bränsleblandning. Den baktänder vid gassläpp = oförbränd soppa i avgasröret. Har du kollat att kallstartsspridaren eller kablaget till denna fungerar som den ska så den inte hänger sig eller något sånt? Du kan ju prova dra ut kontakten till den?
Annars låter det som bränsleblandning. Den baktänder vid gassläpp = oförbränd soppa i avgasröret. Har du kollat att kallstartsspridaren eller kablaget till denna fungerar som den ska så den inte hänger sig eller något sånt? Du kan ju prova dra ut kontakten till den?
Larsson81@outlook.com
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
- rydan
- S-Poster
TDC??

Patrik Rydberg
- Freddie_81
- Addict
Sorry. (Top dead center) alltså när ettans cylinder är i topp på kompressionen. Detta hittar du på 931:an genom att kika ned i bak kant på motorn mot torpedväggen på förarsidan. Där finns ett avlångt hål du kan lysa ned i med ficklampa. Där innanför ser du svänghjulet. På detta finns markeringar mm. Har för mig att noll är markerat med ett (Z) eller en 0:a.
Om du stoppar in en hylsa 24 i framkant av motorn på vevaxeln kan du snurra motorn samtidigt som du kikar ned i det lilla hålet, markeringen för nollan (eller Z) ska linjera med markeringen i hålet du lyser in i. Fixar du detta bör motorn stå i TDC. Lite tungt att dra runt motorn med stiften kvar i men det går. Blir det för tungt blir det lättare om stiften är ur.
Mvh
Om du stoppar in en hylsa 24 i framkant av motorn på vevaxeln kan du snurra motorn samtidigt som du kikar ned i det lilla hålet, markeringen för nollan (eller Z) ska linjera med markeringen i hålet du lyser in i. Fixar du detta bör motorn stå i TDC. Lite tungt att dra runt motorn med stiften kvar i men det går. Blir det för tungt blir det lättare om stiften är ur.
Mvh
Larsson81@outlook.com
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
- rydan
- S-Poster
Jahaja. Den fick åka till Nordslingan, och där visade det sig att ett remhjul var dåligt, så kamreren hade dels slitits, dels klättrat och hoppat fel. Bytt, justerat och tändning/blandning ställd. Men. Med allt det bytt går den fortfarande inte bra. Nordslingan konstaterade väl också att den inte gick helt 100, men att de inte har någon som är vass på K-jet.
Så. Finns det någon firma kring Eskilstuna/Strängnäs (eller i "värsta" fall Stockholm) med någon som är riktigt duktig på motorerna i 924Turbo (Eller K-jet i allmänhet, antar att det inte skiljer så mycket beträffande det)? Börjar blir lite trött...
Så. Finns det någon firma kring Eskilstuna/Strängnäs (eller i "värsta" fall Stockholm) med någon som är riktigt duktig på motorerna i 924Turbo (Eller K-jet i allmänhet, antar att det inte skiljer så mycket beträffande det)? Börjar blir lite trött...
Patrik Rydberg